Pika Nogavička skozi oči Marlenke Stupica. Foto: ilustracija
Pika Nogavička skozi oči Marlenke Stupica. Foto: ilustracija

V obdobju skoraj stotih let ustvarjalnosti treh generacij gospa Stupica so se zamenjali številni družbeni, politični, kulturni sistemi in koncepti. »Le en princip je neranjen preživel ves ta čas in ostal enak: pripovedovanje zgodb z najbolj domišljenimi, prefinjenimi, senzibilnimi in čutnimi ilustracijami – s podobami, ki nam lahko spremenijo percepcijo sveta. Če z njimi odrastemo, smo lahko drugačni. Ohranimo otroka v sebi in odraslosti nadenemo krila,« pravi avtorica dokumentarnega filma Tri generacije – Marlenka, Marija Lucija in Hana S T U P I C A Majda Širca.

Dokumentarni film o pravljičarkah treh generacij in neskončnem polju domišljije, ki ga čas ne more postarati, nas pelje od Marlenkine kultne Sneguljčice, Rdeče kapice, Trnuljčice, Palčice, Zvezdnih tolarjev do temačne Lenore, Pastirice in dimnikarja, Letečega kovčka, in Svinjskega pastirja Marije Lucije ter do Rokavičke, Zajčkove hišice in Schönwerthovih pravljic Hane Stupica.

Marlenka je začela slikati po vojni – v času, ko so petletke nizale rekorde, ko je bil proletarec kralj, delavka osvobojena volivka, brezrazredna družba pa cilj. V črno-beli svet je vnašala barve. V njem so – ne glede na vse – preživeli kraljevske družine, prinčevi poljubi, rojenice in gradovi. Na likovni akademiji je študirala v drugi povojni generaciji, ko se je tja vpisala le peščica žensk. Tudi v času, ko je študirala njena hči Marija Lucija, so bile ženske na slikarstvu v manjšini. A v prvem desetletju novega tisočletja, ko se je na študij Oblikovanja vizualnih komunikacij vpisala Hana Stupica, je bilo v vse študijske programe Akademije sprejetih več žensk kot moških.

Najmlajša v zgodbi treh generacij ilustratork, Hana Stupica. Foto: iz dokumentarnega filma
Najmlajša v zgodbi treh generacij ilustratork, Hana Stupica. Foto: iz dokumentarnega filma

Poleg treh umetnic je v filmu prisoten tudi Gabrijel Stupica, soprog, oče in ded, predvsem pa eden najbolj prodornih slikarjev modernizma. Marija Lucija je od otroštva dalje stalnica v njegovem likovnem svetu, medtem ko jo je Marlenka ujela v Sneguljčico, Palčico in številne deklice iz njenega pravljičnega sveta.

Marija Lucija Stupica, ilustratorka, hči, mama, včasih tudi Palčica, Sneguljčica in druge ljubke deklice. Foto: iz osebnega arhiva družine Stupica
Marija Lucija Stupica, ilustratorka, hči, mama, včasih tudi Palčica, Sneguljčica in druge ljubke deklice. Foto: iz osebnega arhiva družine Stupica

»Vse tri generacije Stupičevih so zasidrane v svetu pravljičnega – zgradile so svet, vzporeden resničnemu. Četudi se zdi, da je umetnost odlepljena od resničnosti, da so naslikane podobe drugačne, kot so stvari v življenju, da se pravljice dogajajo zunaj tega sveta in da je ustvarjanje le umik iz vsakodnevne pragmatičnosti, je imaginarni svet vedno v dialogu z realnim,« dodaja Majda Širca. Tudi njo, pravi, so v otroštvu na krilih nosile navdihujoče Marlenkine ilustracije.

Marlenka Stupica. Foto: iz dokumentarnega filma
Marlenka Stupica. Foto: iz dokumentarnega filma

Dokumentarni film Tri generacije – Marlenka, Marija Lucija in Hana S T U P I C A je nastal v Uredništvu dokumentarnih oddaj TV Slovenija. Scenarij zanj je napisala režiserka Majda Širca, direktor fotografije je Jurij Nemec, montažer Zlatjan Čučkov, glasbo za film pa je napisal Borja Močnik.

V filmu sodelujejo Marlenka Stupica, Hana Stupica, Kristijan Muck, Tanja Komadina, Pavle Učakar, mag. Nadja Zgonik, prof. dr. Polona Tratnik, Irena Matko Lukan, Boštjan Gorenc – Pižama, mag. Maša P. Žmitek in dr. Martina Vovk.

Služba za komuniciranje RTV Slovenija

Viri fotografij: osebni arhiv družine Stupica, ilustracije gospa Stupica in dokumentarni film Tri generacije – Marlenka, Marija Lucija in Hana S T U P I C A.