Podoba turškega strelca Jusufa Dikeca je najprej obkrožila svetovni splet, nato pa je našla svoje mesto še v ulični kulturi. Foto: Reuters
Podoba turškega strelca Jusufa Dikeca je najprej obkrožila svetovni splet, nato pa je našla svoje mesto še v ulični kulturi. Foto: Reuters
Podoba Dikeca je postala tako ikonična, da so ga med igrami začeli posnemati številni športniki, med njimi tudi svetovni rekorder in olimpijski zmagovalec v skoku ob palici Armand Duplantis. Foto: Reuters
Podoba Dikeca je postala tako ikonična, da so ga med igrami začeli posnemati številni športniki, med njimi tudi svetovni rekorder in olimpijski zmagovalec v skoku ob palici Armand Duplantis. Foto: Reuters

Olimpijske igre so zavzele svoj prostor med uporabniki družbenih omrežij po vsem svetu. Nekateri trenutki so postali viralni zaradi neverjetnih sposobnosti športnikov, drugi zaradi spodrsljajev in spleta naključij, spet tretji zaradi premišljene strategije.

Kako pomembna so postala omrežja, potrjuje primer ameriške igralke ragbija Ilone Maher, ki je med olimpijskimi igrami v Tokiu dosegla izjemen uspeh na TikToku. Njeni humorni videi, ki prikazujejo zakulisje olimpijske vasi, so pritegnili več milijonov ogledov, kar je močno povečalo njeno prepoznavnost​. "V Pariz je prišla s 600.000 sledilci na Instagramu, zdaj jih ima 3,5 milijona. Njeni videi dosegajo tudi več kot 40 milijonov ogledov, kar je ogromen doseg. Seveda ima vplivnež s takšnim dosegom odlične možnosti za promocijo različnih stvari, tudi olimpijskih iger. V vasi smo opazili, da se veliko ljudi želi slikati z njo, verjetno je brez tako močnih družbenih medijev ne bi poznali," je poudarila vodja komuniciranja na Olimpijskem komiteju Slovenije Irena Žagar.

Rockin my cellulite #cellulite #athlete #rugby #bodypositivity

Družbena omrežja ponujajo športnikom edinstveno priložnost za neposredno komunikacijo z oboževalci in sponzorji. Žagar poudarja pomen spoštovanja športnikovega časa in osebnosti pri ustvarjanju vsebin na teh platformah: "Treba je biti pazljiv in spoštovati športnikov čas, priprave na tekmovanje in konec koncev tudi športnikovo osebnost."

Ana Mačič Kotnik, ustvarjalka vsebin pri 916 Hub, dodaja, da družbena omrežja zagotovo vplivajo na izkušnjo olimpijskih iger tako za gledalce kot tudi za športnike. "Mislim, da smo imeli primere, ko so gledalci množično gledali, spremljali nastope in uvrstitve športnikov, ki so svoje doživljanje na igrah dokumentirali na TikToku in Instagramu. Ena izmed teh je seveda znana telovadka Simone Biles, potem sta bila skakalec v vodo Tom Daley in plavalec Henrik Christiansen. Ker so nam s posnetki na svojih profilih pokazali vpogled v igre, ki ga prek televizijskih zaslonov ni bilo mogoče videti, smo se tako gledalci lahko z njimi bolj povezali, zanimale so nas njihove uvrstitve ter njihovi nastopi, veseli smo bili za njihove zmage in jokali z njimi ob slabših uvrstitvah."

Kim Ye Ji je obnorela TikTok s svojim nastopom na igrah, ki ga je zaznamovala njena navidezna hladnokrvnost in mirnost. Foto: Reuters
Kim Ye Ji je obnorela TikTok s svojim nastopom na igrah, ki ga je zaznamovala njena navidezna hladnokrvnost in mirnost. Foto: Reuters

Negativni vplivi in skrb za duševno zdravje
Kljub prednostim pa družbena omrežja lahko predstavljajo resno tveganje za športnike. Ne samo, da lahko čezmerna izpostavljenost na teh platformah moti športnikove priprave, ampak lahko tudi vodi do resnih težav z duševnim zdravjem zaradi spletnega nasilja. Irena Žagar opozarja na nujnost uravnoteženja med promocijo in pripravo: "Treba je biti pazljiv in spoštovati športnikov čas, priprave na tekmovanje in konec koncev tudi športnikovo osebnost. Nekateri so bolj odprti in z veseljem pristopijo k ustvarjanju vsebin, spet druge pa je treba malce spodbuditi."

Kotnik Mačič opozarja, da je hitra prepoznavnost na družbenih omrežjih lahko za športnike izjemen pritisk, še posebej v času, ko tekmujejo za olimpijsko medaljo. "Sploh tisti, ki so bili na svojih platformah v času iger aktivnejši, naj imajo s seboj osebo, ki je zadolžena za to, da skrbi za njihove profile in jih upravlja, odgovarja na komentarje, filtrira sporočila, skratka pazi in skrbi za skupnost, ki se v tem času ustvari, ter spremlja, kaj se dogaja, in smiselno razpolaga z informacijami, ki jih deli s športnikom."

Meja je spoštljivost in ne doseg objav. "Če se tega zavedamo, ne gremo prek meje. Športnik, ki želi pokazati še več, lahko to deli na svojih družbenih medijih," je poudarila Žagar.

Pasti omrežij
Družbena omrežja so nenadzorovano "igrišče" za športnike. Za boj proti spletnemu nasilju je Mednarodni olimpijski komite (MOK) za olimpijske igre v Parizu 2024 uvedel sistem umetne inteligence, imenovan Threat Matrix, ki je analiziral več kot pol milijarde objav na družbenih omrežjih. Cilj tega sistema je zaščititi športnike pred spletnim nasiljem in zlorabo, ki lahko resno vplivata na njihovo duševno zdravje in uspešnost na igrah.

"Družbeni mediji prilagajajo vsebino glede na to, kar mi kot uporabniki družbenih medijev radi spremljamo. V mojem primeru družbeni mediji izboljšajo izkušnjo, ker dobimo neposreden vpogled v doživljanje iger z različnih strani, tako športnikov kot tudi organizatorjev, prostovoljcev," je zaključila Žagar.

Mačič Kotnik se strinja, da vpliv družbenih omrežij na olimpijske igre raste in bo še naprej rasel. "Zagotovo. Ljudje veliko bolj razumejo, da to, kar se zgodi na družbenih omrežjih, vpliva tudi na to, kar se dogaja v resničnem življenju, in obratno. Zdi se mi, da glede družbenih omrežij, kako z njimi delati, še nismo na cilju. Predvsem imam v mislih naslavljanje dogajanja s strani Olimpijskega komiteja. Olimpijski komite mora pravočasno opaziti, da so se začeli širiti sovraštvo in lažne novice, ter to problematiko pravočasno nagovoriti in podati izjavo."

Sorodna novica Snoop Dogg naj bi za promocijo OI dobil najmanj pol milijona dolarjev na dan

Spremljanje iger prek omrežij
V zadnjih letih je opaziti izrazit premik pri tem, kako ljudje spremljajo olimpijske igre. Raziskave kažejo, da vse več gledalcev spremlja igre prek družbenih omrežij namesto tradicionalnega linearnega spremljanja televizije. To je še posebej izrazito med mlajšimi generacijami, kot sta Gen Z in milenijci, ki raje gledajo vsebine ustvarjalcev na platformah, kot so TikTok, Instagram in YouTube, kot pa televizijske prenose. Američani so v poskusu, da privabijo čim več gledalcev in pozornost širše javnosti že za naslednje igre v Los Angelesu v "ogenj" poslali raperja Snoop Dogga, za katerega lahko rečemo, da je postal prava maskota iger.

Kotnikova poudarja, da so družbena omrežja odličen prostor, kjer lahko spodbudimo ljudi, da je spremljanje OI zabavno, ter jih povabimo, da si igre ogledajo. "Mnogi se zavedamo, da prisotnost na družbenih omrežjih prinaša veliko različnih priložnosti. Njihovi uporabniki so tudi tisti, ki nikoli ne bi prižgali televizijskega zaslona in spremljali OI, saj nimajo časa oz. imajo prioritete drugje. TikTok in Instagram sta platformi, kjer se pojavljajo kratki izseki, ki jih mnogi, tudi tisti, ki niso najbolj ljubitelji športa, pogledajo, sploh če gre za izseke športnikov, posameznikov, za katere smo že slišali."

Podoba, ki je postala ikonična, nato pa je dobila grenek priokus, saj mora po odločitvi Mednarodnega olimpijskega komiteja Američanka Jordan Chiles vrniti svojo bronasto medaljo zaradi naknadnih pritožb glede sodniških odločitev v finalu tekmovanja na parterju. Foto: Reuters
Podoba, ki je postala ikonična, nato pa je dobila grenek priokus, saj mora po odločitvi Mednarodnega olimpijskega komiteja Američanka Jordan Chiles vrniti svojo bronasto medaljo zaradi naknadnih pritožb glede sodniških odločitev v finalu tekmovanja na parterju. Foto: Reuters

Športnik vplivnež
Olimpijske igre v Parizu 2024 predstavljajo tudi priložnost za analizo rasti športnikov na družbenih omrežjih in njihovih partnerstev z blagovnimi znamkami. Nedavna analiza, izvedena na ameriških športnikih, kot so Biles, plavalka Katie Ledecky in telovadka Sunisa Lee, je pokazala, da so športniki na Instagramu in X-u (prej Twitter) dosegli znatno povečanje sledilcev in interakcij, kar kaže na pomembno vlogo teh platform pri gradnji osebnih blagovnih znamk in promociji sponzorskih partnerstev.

Mačič Kotnik poudarja, da je za športnike in ekipo, ki že ima oblikovano skupnost, lažje pridobivati sponzorska sredstva in sodelovanja z različnimi znamkami. "Športnikom se z uporabo družbenih omrežij lahko odprejo možnosti za razvoj njihove kariere, ne samo v športni smeri. Prav tako pa je za športnika ali ekipo, ki že ima oblikovano skupnost, sledilce, lažje pridobivati sponzorska sredstva in sodelovanja z različnimi znamkami."

Le en primer: Biles je samo med pripravami na igre v manj kot mesecu dni pridobila več kot 100.000 novih sledilcev na Instagramu, medtem ko je Ledecky na X-u zabeležila več kot 3400-odstotno povečanje interakcij s svojim občinstvom.