Krik (norveško Skrik), Edvard Munch, 1893, olje, tempera in pastel na kartonu (mere: 91 cm × 73,5 cm), Norveška narodna galerija, Oslo. Foto: Wikipedija
Krik (norveško Skrik), Edvard Munch, 1893, olje, tempera in pastel na kartonu (mere: 91 cm × 73,5 cm), Norveška narodna galerija, Oslo. Foto: Wikipedija

Fragmentarna pripoved prikaže štiri pomembna poglavja umetnikovega življenja: prva ljubezen, polemika okoli njegove zgodnje razstave v Berlinu, sprejem na psihiatrično kliniko, kjer je bil prisiljen sprejeti največjo življenjsko odločitev, in bitka ob koncu življenja, da bi svoja dela rešil pred nacisti

Izšolal se je na Kraljevi risarski šoli v Oslu, ki je bila pod vplivom francoskega slikarstva.

Pogosto je upodabljal žalost, bolečino in gorje, odlično je znal upodobiti bivanjsko tesnobo človeka, ki mu ni bila tuja.

Sodobniki za njegovo delo niso pokazali razumevanja.

Vplivni umetniki so ga zavračali.

Bil je pretresen zaradi izgube mlajše sestre in zaznamovan z odvisnostjo.

Slika Krik prikazuje moškega z rokami na licih, figuro človeka v agoniji. V ozadju je krvavo rdeče nebo in Oslofjord, upodobljen s hribčka Ekeberg v Oslu.

 Dediščina Evrope: Munch. Foto: izsek iz filma
Dediščina Evrope: Munch. Foto: izsek iz filma

Režiser Henrik Martin Dahlsbakken ter pisatelji Mattis Herman Nyquist, Fredrik Hoyer, Gine Cornelia Pedersen in Eivind Saether so poskušali razvozlati enigmo umetnika v samostojnih vinjetah iz slikarjevih najpomembnejših obdobij – v starosti 21, 29, 45 in 80 let –, ki so tudi slogovno različne, pa tudi upodobljene vsaka z drugim igralcem.

Pristop je podoben nekonvencionalnemu biografskemu filmu Oskarja Roehlerja Enfant Terrible, ki sledi življenju in delu vplivnega nemškega režiserja Rainerja Wernerja Fassbinderja. Zagovarjal je gledališko estetiko, da bi prikazal etos "živi hitro, umri mlad".

Martin Kudlac, samostojni filmski novinar
Alfred Ekker Strande kot 21-letni Edvard Munch. Foto: izsek iz filma
Alfred Ekker Strande kot 21-letni Edvard Munch. Foto: izsek iz filma

Dahlsbakknov konceptualni pristop nam namesto dobesednega portretiranja ponudi subjektivno perspektivo, ki naredi slikarjevo burno življenje bolj otipljivo, celo intrigantno.

Štiri epizode, posnete kot vinjete, si ne sledijo kronološko. Pripoved skače iz ene vinjete v drugo in se vrti navidezno poljubno. A vendar medsebojno ustvarja razširjen kontekst, odprt za interpretacije, z izjemo motiva srčnega utripa. Zabrisanost časovnih premic in spolov naj bi izražala zmedo, ki jo je Munch, po lastnem priznanju, čutil vse življenje.

Najintenzivnejši vinjeti prikazujeta srednja leta.

Ena je z začetka njegove kariere, ko se je še uveljavljal in je pripravljal razstavo v Berlinu. Tam je srečal švedskega pisatelja Augusta Strindberga (upodobila ga je igralka Lisa Carlehed). Biografski datum tega dogodka je 1892. Vinjeta ima Fassbinderjev pridih in je po zasnovi anahronistična.

Druga prikazuje boj s shizofrenijo, za katero se je bal, da jo je podedoval. Dogaja se v ustanovi, kjer se je Munch odločil prostovoljno ostati, tam pa se s svojim terapevtom zapleta v premišljevanja. Črno-beli zaslon postane ustrezen slog za umetnika, ki z abstraktnimi razmišljanji zre v brezno. Njegov Freudu podoben terapevt jih poimenuje "tesnoba genija".

Ola G. Furuseth kot 40-letni Munch. »Moja duša je kot dve divji ptici, ki letita v različne smeri,« pravi slikar. »Geniji trpijo za duhovnim neravnovesjem, ki bi ga lahko napačno razlagali z norostjo,« odgovarja profesor Jacobson (Jesper Christensen). Foto: izsek iz filma
Ola G. Furuseth kot 40-letni Munch. »Moja duša je kot dve divji ptici, ki letita v različne smeri,« pravi slikar. »Geniji trpijo za duhovnim neravnovesjem, ki bi ga lahko napačno razlagali z norostjo,« odgovarja profesor Jacobson (Jesper Christensen). Foto: izsek iz filma

Kontrapunkt tema dvema je uvodna vinjeta, v kateri se ljubezensko hrepenenje mladega Muncha po predmetu njegove ljubezni, Milly Thaulow, ne uresniči. Umetnik konča kot trpeči genij z zlomljenim srcem in usodo večnega samca.

Thea Lambrechts Vaulen kot gospa Thaulow in Alfred Ekker Strande kot 21-letni Munch. Foto: izsek iz filma
Thea Lambrechts Vaulen kot gospa Thaulow in Alfred Ekker Strande kot 21-letni Munch. Foto: izsek iz filma

Zadnja ujame 80-letnega slikarja na Norveškem, ki so jo okupirali nacisti, kjer živi puščavniško življenje v dvorcu, polnem njegovih del.

Anne Krigsvoll kot 80-letni Munch. Munch je bil trpeč umetnik, ki se je nacistični zaplembi umetniških del izognil tako, da jih je podaril mestu Oslo. Foto: izsek iz filma
Anne Krigsvoll kot 80-letni Munch. Munch je bil trpeč umetnik, ki se je nacistični zaplembi umetniških del izognil tako, da jih je podaril mestu Oslo. Foto: izsek iz filma

V splošnejšem smislu je film Munch prikaz spoja med arthouse estetiko in mainstream zgodbo.

Martin Kudlac, samostojni filmski novinar

Svetovno premiero je film doživel na mednarodnem filmskem festivalu v Rotterdamu 2023.

Zanimivosti

Štirje igralci utelešajo različna obdobja Munchovega življenja: Alfred Ekker Strande (21), Mattis Herman Nyquist (30), Ola G. Furuseth (45) in Anne Krigsvoll (80).

Zanimivo je, da je Dahlsbakken tudi za vlogo švedskega pisatelja Augusta Strindberga, ki ga je Munch spoznal v Berlinu, izbral žensko, Liso Carlehed.

MUNCH / Norveška / 2023

Scenarij in režija: Henrik Martin Dahlsbakken

Pisatelji: Henrik Martin Dahlsbakken, Fredrik Høyer, Mattis Herman Nyquist, Gine Cornelia Pedersen, Eivind Saether

V glavnih vlogah: Anne Krigsvoll, Alfred Ekker Strande, Mattis Herman Nyquist, Ola G. Furuseth, Anders Baasmo, Jesper Christensen, Lisa Carlehed, Ida Elise Broch

Film bo še 30 dni po predvajanju na voljo na RTV 365.

Foto: Televizija Slovenija
Foto: Televizija Slovenija