Napovednik: Film tedna: Žrtev, slovaški film

Irina je Ukrajinka, begunka, ki s štirinajstletnim sinom že dlje časa živi na Češkem. Dela kot čistilka, sanja o tem, da bi s prijateljico odprla svoj frizerski salon, nadarjenemu sinu plačuje vadbo gimnastike, predvsem pa si prizadeva za dolgoročno pridobitev češkega državljanstva za oba.

Ko za nekaj dni odpotuje v Ukrajino, da bi ji podaljšali vizum, se zgodi tragedija. Njen sin Igor hudo poškodovan pristane v bolnišnici. Kot kaže, ga je nekdo brutalno pretepel, in kar je najhujše, brez razloga. Glavni osumljenci so lokalni Romi, ki v mestu in po vsej državi sprožajo močne rasistične in ksenofobne odzive. Skupnost je vznemirjena.

Nedolžna laž sproži val rasističnih in ksenofobnih odzivov, ki za vedno zaznamujejo odnos med materjo in sinom. Od desne proti levi: Igor Chmela, Gleb Kuchuk in Vita Smachelyuk.  Foto: Nutprodukcia
Nedolžna laž sproži val rasističnih in ksenofobnih odzivov, ki za vedno zaznamujejo odnos med materjo in sinom. Od desne proti levi: Igor Chmela, Gleb Kuchuk in Vita Smachelyuk. Foto: Nutprodukcia

Policist Novotný poskuša ugotoviti, kaj se je zgodilo in zakaj, saj Igorjeva zgodba ni najbolj verodostojna, Irina se zaplete v spiralo laži in manipulacij, da bi se dokopala do pomembnih informacij, študent Selský pa začne na univerzi organizirati pohod v podporo Igorju.

Izkaže se, da je mirna, odmaknjena skupnost samo na videz takšna. Zaradi ksenofobije pod površino tli in brbota za željo po moči in oblasti.

Napeta socialna drama o izčrpani mami (Vita Smachelyuk, levo), ki se spopada s čustvenimi, političnimi in družbenimi razsežnostmi svojih težav. Foto: Nutprodukcia
Napeta socialna drama o izčrpani mami (Vita Smachelyuk, levo), ki se spopada s čustvenimi, političnimi in družbenimi razsežnostmi svojih težav. Foto: Nutprodukcia

Z namerno nedorečenostjo prizorišča filma Blašku uspe ustvariti univerzalno zgodbo o dvorazredni družbi, potlačeni ksenofobiji in rasizmu ter razblinjenih upih in sanjah.

Susanne Gottlieb, novinarka in filmska kritičarka

Film je bil predvajan na številnih prestižnih svetovnih festivalih in prejel dve nagradi čeških filmskih kritikov – za odkritje leta in za najboljšo igralko.

Režiser Blasko se spogleduje z estetiko dokumentarnega filma in opira nanjo. S snemalcem Adamom Machom se odločita za mračnejšo mizansceno, kjer je delo s kamero iz roke pogosto povezano z dolgimi statičnimi posnetki. Foto: Nutprodukcia
Režiser Blasko se spogleduje z estetiko dokumentarnega filma in opira nanjo. S snemalcem Adamom Machom se odločita za mračnejšo mizansceno, kjer je delo s kamero iz roke pogosto povezano z dolgimi statičnimi posnetki. Foto: Nutprodukcia

S čustvenim portretom Irine sem želel izpostaviti srednjeevropsko družbo, katere maskota začasno postane Irina, dokler se na koncu ne spremeni v njeno karikaturo. Leitmotiv filma je manipulacija, ki prežema več plasti pripovedi, čeprav se vse začne z nečim na videz banalnim – Igorjevo lažjo –, kar družbi nepričakovano ponudi izgovor, da sprosti vse sovraštvo, ki tli v njenem jedru. Dejstvo, da sta Irina in Igor Ukrajinca in torej pripadata manjšini, ki je na Češkem najbolj zastopana, a še vedno ne povsem sprejeta, daje glavnima junakoma edinstveno perspektivo.

Michal Blaško, režiser

OBET / VICTIM / SLOVAŠKA, ČEŠKA, NEMČIJA/ 2022

Režija: Michal Blaško / Scenarij: Jakub Medvecký / Igrajo: Elizaveta Maximová, Alena Mihulová, Vita Smachelyuk, Gleb Kuchuk, Viktor Zavadil, Igor Chmela, Inna Zhulina

Film bo po predvajanju na voljo še 30 dni na portalu RTV 365.

Foto: Nutprodukcia
Foto: Nutprodukcia