Napovednik: Medena dežela, makedonski dokumentarni film

Epska, a hkrati intimna Medena dežela, polna nepričakovanega humorja in dramatičnih trenutkov, je prvi film v zgodovini oskarjev, ki je bil nominiran za najboljši mednarodni celovečerec in hkrati za najboljši dokumentarec.

Film je postavljen v nekakšen nezemeljski kraj, ki ga nista zaznamovala specifični čas in geografska lega in ga ni mogoče doseči po rednih cestah, hkrati pa je le dvajset kilometrov oddaljen od najbližjega modernega mesta.

Tamara Kotevska, režiserka
Hatidže Muratova, Turkinja iz odročne in sicer zapuščene vasi Bekirlija v Severni Makedoniji, je ena zadnjih čebelark v Evropi, ki na starodaven način nabira med divjih čebel. Foto: Trice Films/Apolo Media
Hatidže Muratova, Turkinja iz odročne in sicer zapuščene vasi Bekirlija v Severni Makedoniji, je ena zadnjih čebelark v Evropi, ki na starodaven način nabira med divjih čebel. Foto: Trice Films/Apolo Media

Globoko v makedonskih gorah, v zapuščeni vasi brez cest, elektrike in tekoče vode, živi Hatidže s svojo ostarelo materjo. Preživlja se z nabiranjem medu divjih čebel, ki ga prodaja v najbližjem mestu, oddaljenem štiri ure hoda.

Sicer trpko rutino vsakdana grobo spremeni prihod nomadske družine s številnimi otroki, ki se za večji zaslužek poleg živinoreje loti še intenzivnega čebelarjenja – a, ker se ne držijo Hatidžinega vodila »pol zame, pol za čebele«, resno ogrozijo Hatidžine čebelje družine in vir njenega preživetja.

Hatidže se razveseli družbe in z ničemer ne skopari – ne z ljubeznivostjo ne s svojo posebno rakijo ne s starodavnimi čebelarskimi nasveti. Foto: Trice Films/Apolo Media
Hatidže se razveseli družbe in z ničemer ne skopari – ne z ljubeznivostjo ne s svojo posebno rakijo ne s starodavnimi čebelarskimi nasveti. Foto: Trice Films/Apolo Media

Film sledi življenjskemu slogu zadnje prebivalke, njenemu odnosu z ostarelo materjo in spremembam po prihodu nomadske družine na sosednjo posest.

Hatidžina zgodba razkriva širšo idejo o tem, kako tesno sta prepletena narava in človeštvo – in kaj utegnemo izgubiti, če prezremo to temeljno povezavo.

Ljubomir Stefanov, režiser

Opazovalni dokumentarec je zgodba o malih ljudeh, o preprostih svetovih sredi narave, ki jih je globalizacija pustila za sabo.

Snemanje je trajalo tri leta, režiserja Tamara Kotevski in Ljubomir Stefanov sta skupno zbrala štiristo ur posnetkov.

V dokumentarnem filmu so bile obravnavane različne okoljske tematike, kot so podnebne spremembe, izguba biotske raznovrstnosti in izkoriščanje naravnih virov. Prav tako sta predstavljeni dve ideologiji, in sicer ravnovesje človeštva z ekosistemom, prikazanim skozi mentaliteto Hatidže ter potrošništva in izčrpavanje virov na drugi strani, ki se jih poslužujejo novi sosedje.

Izkustveni čudež, ostra kritika kapitalizma in film, ki ga nikakor ne smete zamuditi.«

David Fear, Rolling Stone
HONEYLAND / Severna Makedonija / 2019

režija Ljubomir Stefanov in Tamara Kotevska
fotografija Fejmi Daut, Samir Ljuma
montaža Atanas Georgiev
glasba Foltin
produkcija Atanas Georgiev, Ljubo Stefanov
nastopata Hatidže Muratova, Nazife Muratova

Festivali in nagrade

Sundance (velika nagrada žirije in posebna nagrada za fotografijo v kategoriji svetovni dokumentarni film);
nominacija za oskarja v kategorijah najboljši mednarodni celovečerec in najboljši dokumentarec;
nominacija Evropske filmske akademije za najboljši dokumentarec;
Sarajevo;
FDF Ljubljana

Dokumentarni film bo po predvajanju na voljo še 30 dni na portalu RTV 365.