Je dobitnica prestižne avstrijske Nestroyeve nagrade, uprizoritev Otroci sonca Gorkega v
izvedbi Schauspiehaus Bochum pa je bila uvrščena na elitni nemški festival Theatertreffen.
S to predstavo je pred nedavnim gostovala tudi pri nas in navdušila slovensko občinstvo.

Napovednik: Umetnost igre: Mateja Koležnik

Maksim Gorki je tragikomedijo Otroci sonca o razklanosti ruske družbe, postavljeno v leto 1905, napisal med prestajanjem osemdnevne zaporne kazni v Petropavlovski trdnjavi v Sankt Peterburgu med neuspešno rusko revolucijo. V njej tematizira epidemijo in propad privilegiranega razreda.

Znanstvenik Protasov, igra ga odlični nizozemski igralec Guy Clemens, si prizadeva za napredek in osvoboditev človeštva, medtem ko s svojo mentalno odsotnostjo povzroča trpljenje svojim najbližjim in niti ne opazi, da zunaj razsaja kolera. Razjarjena množica, ki vdre v meščansko stanovanje, je prepričana, da je prav znanost kriva za pojav epidemije. Psihološko natančna igra igralskega ansambla Bochumskega gledališča.

Anne Rietmeijer, Dominik Dos-Reis, Guy Clemens in Michael Lippold v predstavi Otroci sonca. Foto: Matthias Horn
Anne Rietmeijer, Dominik Dos-Reis, Guy Clemens in Michael Lippold v predstavi Otroci sonca. Foto: Matthias Horn

Vsi dobri teksti imajo nekaj tako arhetipsko točnega v analizi skupnosti, posameznika in njegove psihe, da držijo večno. Neverjetno, kako je Gorki zadel miselni sklop ljudi, ki se ne zavedajo, da bodo izgubili svoje privilegije. Ždijo v dvorcu in se ukvarjajo sami s sabo, vsi so narobe zaljubljeni, nesrečni, ne vidijo pa, da se svet spreminja. In tako nekako razumem danes srednji razred v Evropi.

Mateja Koležnik

Delovanje v tujem kulturnem okolju je močno povezano z jezikom, ki ni materni. To prinaša s sabo drugačne reference in humor, ki je v nemškem govornem prostoru
popolnoma drugačen od slovenskega. Nemcem je blizu predvsem farsa, Mateja Koležnik pa obožuje grotesko.

Uprizoritev sledi izvornemu tekstu, kot pravi Mateja Koležnik: »Edino, kar smo na koncu dodali, je, ko neuka množica napade hišo znanstvenika, z vzklikom: Raus, raus aus dem haus, kar je bil vzklik, ki so ga klicali zdravnici, ki je naredila samomor, potem ko je zagovarjala cepljenje.« Foto: Foto: MGL/Mare Vavpotič
Uprizoritev sledi izvornemu tekstu, kot pravi Mateja Koležnik: »Edino, kar smo na koncu dodali, je, ko neuka množica napade hišo znanstvenika, z vzklikom: Raus, raus aus dem haus, kar je bil vzklik, ki so ga klicali zdravnici, ki je naredila samomor, potem ko je zagovarjala cepljenje.« Foto: Foto: MGL/Mare Vavpotič

Za estetiko Mateje Koležnik je značilno filmsko kadriranje, poudarek na detajlih, svetlobi in izjemno natančno izdelani scenografiji, v kateri imajo vrata poseben simbolni pomen.

In kaj povedo o njej nemški ustvarjalci? »Neverjetno pronicljiva, psihologinja z velikim srcem, natančna in izjemno iskrena!«

In za konec še razveseljiva novica, ki jo v intervjuju razkrije Mateja Koležnik: da se počasi vrača domov, v slovensko gledališče.

Urednica in voditeljica Marjana Ravnjak

Oddaja bo po predvajanju na voljo tudi na portalu RTV 365.