Napovednik: Zakladi Krima, nizozemska dokumentarna oddaja

Tik pred priključitvijo Krimskega polotoka Rusiji leta 2014 so, za gostujočo razstavo v Muzeju Allarda Piersona v Amsterdamu, krimski muzeji prispevali svoje največje dragocenosti.

Zaklad je brez državljanstva obtičal v nizozemskem glavnem mestu - zase so ga zahtevali tako krimski muzeji kot država Ukrajina, nizozemska stran pa se je nehote znašla v vlogi razsodnika: kateri strani naj vrnejo dragocenosti?

Od priključitve Krima Rusiji so predmeti s potujoče razstave
Od priključitve Krima Rusiji so predmeti s potujoče razstave "Krimsko zlato in skrivnosti Črnega morja" skriti v kleti muzeja Allard Pierson v Amsterdamu. Foto: Zeppers Film

Dokumentarni film režiserke Oeke Hoogendijk, Zakladi Krima (Zonnebloemen in zwaar weer: De Schatten van de Krim) je odprl razpravo na temo kolonialnega plenjenja umetnosti in nakazal rešitve z uporabo prava v primerih lastninjenja kulturne dediščine.

Rdeča nit filma je torej vprašanje lastništva, saj so tako ukrajinska vlada kot krimski muzeji, ki od priključitve Krima delujejo pod rusko vlado, zahtevali zakonite pravice za arheološko zbirko, za katero oboji trdijo, da predstavlja korenine njihove identitete.

Lastniki kulturnih artefaktov niso le subjekti, lahko so tudi skupnosti, kar se pogosto dogaja pri predmetih verskega pomena, kjer gre za last izvornih skupnosti. Na ta način si dediščino »lastijo« različni akterji: nacionalne vlade, lokalne skupnosti ter nadnacionalne institucije. Foto: Zeppers Film
Lastniki kulturnih artefaktov niso le subjekti, lahko so tudi skupnosti, kar se pogosto dogaja pri predmetih verskega pomena, kjer gre za last izvornih skupnosti. Na ta način si dediščino »lastijo« različni akterji: nacionalne vlade, lokalne skupnosti ter nadnacionalne institucije. Foto: Zeppers Film

Zgodba, ki je v dokumentarcu izpostavljena čustveno in politično, je zelo pomembna.

Pripovedujeta jo dve ženski: Ludmila Strokova, direktorica Zgodovinskega muzeja Kijev in kustosinja krimskih muzejev Valentina Mordvintzeva, ki je kot arheologinja mnogo artefaktov izkopala sama in je svoje kolege prepričala, da so predmete posodili muzeju Allarda Piersona.

Direktor muzeja Wim Hupperetz je postavljen v nezavidljiv položaj: Ali naj krimske eksponate vrne v muzeje, od koder so prišli? Ali pa bi s tem primerke dejansko ukradel Ukrajini in jih podelil Rusiji? Foto: Zeppers Film
Direktor muzeja Wim Hupperetz je postavljen v nezavidljiv položaj: Ali naj krimske eksponate vrne v muzeje, od koder so prišli? Ali pa bi s tem primerke dejansko ukradel Ukrajini in jih podelil Rusiji? Foto: Zeppers Film

Dokumentarec, ki je nastal leta 2021, je bil pred kratkim ponovno deležen pozornosti v luči nedavne ruske invazije na Ukrajino.

Razprava o lastništvu teh kulturnih predmetov je postala znova aktualna. Običajno gre pri dediščini za lastništvo preteklosti, a ta film jasno kaže, da gre v veliki meri tudi za lastništvo sedanjosti, zlasti v času krize.

THE TREASURES OF CRIMEA / Nizozemska / 2021 / Režija: Oeke Hoogendijk

Po predvajanju še 30 dni na voljo na našem TV portalu.