Predlogi
Ni najdenih zadetkov.
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Ni najdenih zadetkov.
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Katja Mravlje in Dušanka Prelc Premate o delu posadk Adrie Airways.
Oddelek kabinskega osebja Adrie Airways je vodila Dušanka Prelc Premate, ki je bila tudi stevardesa in inštruktorica kabinskega osebja. Na Adrio je prišla pred dobrimi tridesetimi leti, ko je še študirala na ekonomski fakulteti. Prijavila se je na razpis za stevardese in stevarde. Urejeni, srčni, komunikativni kandidatke in kandidati primernega videza so opravili preizkušnjo iz angleškega jezika, zahtevano je bilo aktivno znanje angleščine, znanje drugih jezikov pa zaželeno. Potem je sledilo izobraževanje, na katerega so bili v Adrii zelo ponosni, je povedala Dušanka Prelc Premate.
”Člani kabinskega osebja Adrie Airways so bili vedno zelo izobraženi, govorili so tuje jezike, znali so delati v timu. Moraš se zavedati, da je to služba in ne družba. Naši ljudje so delali zelo profesionalno. ”
Napake priznamo, da se ne bi ponovile
Pri svojem delu so se srečevali z najrazličnejšimi potniki in s številnimi izzivi.
”Vsakodnevni izziv je čisto običajen človek, saj ima vsak kakšne posebne potrebe. Pri stalnih potnikih pa smo že vedeli, kakšne so njihove želje.”
V letalstvu brez težav govorijo o težavah. In o napakah.
”Napake beležimo in priznamo zato, da se ne bi več ponavljale. V Adrii smo dobro razčiščevali težave.”
Postavim retorično vprašanje, zakaj po modelu priznavanja napak niso delali tudi lastniki in uprave Adrie, ob katerem se nasmehneva. Bolj kislo, seveda.
”Ko smo odhajali iz Adrie, mi je bilo zelo hudo. Boli me, ker bodo naši strokovnjaki odšli, ker se bo to znanje izgubilo …”
Oddelek, ki ga je vodila Dušanka Prelc Premate, je bil eden izmed največjih v Adrii Airways.
”Približno 200 ljudi je bilo v tem oddelku, tudi kolegice in kolegi na Kosovu, v Luganu, slednje smo podedovali od letalske družbe Darwin … Komunikacija, ki se je nanašala na vse, je potekala v angleščini. Ja, izziv je bilo voditi tako velik oddelek.”
Na koncu je bilo vsega preveč
”Na letalu si v omejenem prostoru, ne moreš si privoščiti odmora, na tleh pa imaš urejen delovni čas,” je dejala Katja Mravlje, ki je prišla v Adrio leta 2006. Začela je kot stevardesa, od 2013 pa je delala v planski službi, ki jo je zadnji dve leti tudi vodila.
Kakšne zadolžitve je imela planska služba Adrie Airways?
”Približno 150 pilotov in okrog 200 stevardov in stevardes smo razporejali na lete, komerciala nam je poslala podatke, potem smo mi pripravili kombinacije, upoštevati pa smo morali milijon omejitev, ki jih določajo evropska zakonodaja, interni pravilniki, kolektivna pogodba, slovenska delovna zakonodaja …”
Člani posadke imajo pravico, ki se ji reče unfit to fly. Ste pogosto dobili sporočilo, da niso sposobni za delo?
”Ja, imeli so tudi to možnost, če se niso dobro počutili. Človek sporoči, da se na primer ni mogel odpočiti in da ne more delati. Ko so bile posadke res preobremenjene, se je to večkrat zgodilo. Na koncu je bilo vsega preveč.”
Rekli ste, da je bilo na koncu vsega preveč … Kaj to pomeni?
”Nismo imeli dovolj posadk, premalo ljudi je bilo za vse lete, ki bi jih morali opraviti, na koncu smo morali zaradi tega določene lete odpovedati ali združiti …”
Kaj pa rezervne posadke, ki morajo biti tudi planirane?
”V zadnjem času nismo mogli vedno načrtovati rezervnih posadk, ker ni bilo dovolj ljudi … S piloti smo imeli sploh težave. Zaradi bolniških, zamud, okvar smo potem telefonirali naokrog in poskusili dobiti koga, ki je imel prosti dan. Kličeš do zadnje sekunde. Potem je morda kdo poklical nazaj in dejal, da pride. Hvala bogu, lahko odletimo, smo rekli v takih trenutkih. Če je bila nuja, smo odleteli tudi z zamudo, ko smo ugotovili, da bo nekdo vendarle prišel.”
Kaj vse je botrovalo temu, da ste morali delati v tako nenormalnih razmerah?
”V zadnjem letu in pol se je vse obrnilo, dobili smo dodatna letala, posadk ni bilo dovolj, ni jih bilo mogoče tako hitro izobraževati. Pa še kdo je odšel iz Adrie. V zadnjem letu in pol je bilo res noro, ves čas smo sedeli s komercialo, iskali rešitve. Pred tem je delo potekalo normalno.”
Kako so v tem ”nenormalnem” času delale posadke?
”Pogosto so bili v tujini, pet dni na poti, dva dneva doma. 90 odstotkov je bilo tega, saj smo imeli dogovore s Swissom, Austrianom, poslali smo jih v München, na Dunaj, spali so v Wrocławu, v Temišvaru, na Dunaju … Življenje po hotelih. Na te verige letov, ko so bili pet dni v tujini, smo razporejali vse enako.”
Zelo zapleteno. Kaj pa doma? Lete Adrie ste pogosto odpovedovali, združevali …
”Domače lete smo kombinirali …”
Kako pa ste vedeli, kaj ima prednost?
”Povedali so nam, da moramo najprej narediti vse za tuje prevoznike, domači leti so bili na drugem mestu.”
Kdo je odločal o tem?
”Informacijo smo dobili od našega šefa. On pa verjetno od lastnika.”
Tatjana Pirc s sogovornicami in sogovorniki, s katerimi se je srečevala več mesecev, predstavlja zgodbo o tem, kako je Adria vzletela, letela in trdo pristala … val202.si/adria4ever
25 epizod
Triindvajsetega septembra 2019 je posadka Adrie Airways na jutranjem letu Ljubljana–Bruselj v evropski zračni prostor ponesla poseben pozivni znak: Adria4ever. Nekaj dni pozneje se je s stečajem končala 58-letna zgodovina slovenskega letalskega prevoznika, ki nam je dal krila. V posebnem podkastu se spominjamo vzponov in padcev Adrie Airways, pilotov, stevardes in številnih drugih (so)potnikov Slovenije nad oblaki. Objavljamo pričevanja, dejstva in mejnike, ki jih je v večmesečnem raziskovalnem delu zbrala Tatjana Pirc.
Katja Mravlje in Dušanka Prelc Premate o delu posadk Adrie Airways.
Oddelek kabinskega osebja Adrie Airways je vodila Dušanka Prelc Premate, ki je bila tudi stevardesa in inštruktorica kabinskega osebja. Na Adrio je prišla pred dobrimi tridesetimi leti, ko je še študirala na ekonomski fakulteti. Prijavila se je na razpis za stevardese in stevarde. Urejeni, srčni, komunikativni kandidatke in kandidati primernega videza so opravili preizkušnjo iz angleškega jezika, zahtevano je bilo aktivno znanje angleščine, znanje drugih jezikov pa zaželeno. Potem je sledilo izobraževanje, na katerega so bili v Adrii zelo ponosni, je povedala Dušanka Prelc Premate.
”Člani kabinskega osebja Adrie Airways so bili vedno zelo izobraženi, govorili so tuje jezike, znali so delati v timu. Moraš se zavedati, da je to služba in ne družba. Naši ljudje so delali zelo profesionalno. ”
Napake priznamo, da se ne bi ponovile
Pri svojem delu so se srečevali z najrazličnejšimi potniki in s številnimi izzivi.
”Vsakodnevni izziv je čisto običajen človek, saj ima vsak kakšne posebne potrebe. Pri stalnih potnikih pa smo že vedeli, kakšne so njihove želje.”
V letalstvu brez težav govorijo o težavah. In o napakah.
”Napake beležimo in priznamo zato, da se ne bi več ponavljale. V Adrii smo dobro razčiščevali težave.”
Postavim retorično vprašanje, zakaj po modelu priznavanja napak niso delali tudi lastniki in uprave Adrie, ob katerem se nasmehneva. Bolj kislo, seveda.
”Ko smo odhajali iz Adrie, mi je bilo zelo hudo. Boli me, ker bodo naši strokovnjaki odšli, ker se bo to znanje izgubilo …”
Oddelek, ki ga je vodila Dušanka Prelc Premate, je bil eden izmed največjih v Adrii Airways.
”Približno 200 ljudi je bilo v tem oddelku, tudi kolegice in kolegi na Kosovu, v Luganu, slednje smo podedovali od letalske družbe Darwin … Komunikacija, ki se je nanašala na vse, je potekala v angleščini. Ja, izziv je bilo voditi tako velik oddelek.”
Na koncu je bilo vsega preveč
”Na letalu si v omejenem prostoru, ne moreš si privoščiti odmora, na tleh pa imaš urejen delovni čas,” je dejala Katja Mravlje, ki je prišla v Adrio leta 2006. Začela je kot stevardesa, od 2013 pa je delala v planski službi, ki jo je zadnji dve leti tudi vodila.
Kakšne zadolžitve je imela planska služba Adrie Airways?
”Približno 150 pilotov in okrog 200 stevardov in stevardes smo razporejali na lete, komerciala nam je poslala podatke, potem smo mi pripravili kombinacije, upoštevati pa smo morali milijon omejitev, ki jih določajo evropska zakonodaja, interni pravilniki, kolektivna pogodba, slovenska delovna zakonodaja …”
Člani posadke imajo pravico, ki se ji reče unfit to fly. Ste pogosto dobili sporočilo, da niso sposobni za delo?
”Ja, imeli so tudi to možnost, če se niso dobro počutili. Človek sporoči, da se na primer ni mogel odpočiti in da ne more delati. Ko so bile posadke res preobremenjene, se je to večkrat zgodilo. Na koncu je bilo vsega preveč.”
Rekli ste, da je bilo na koncu vsega preveč … Kaj to pomeni?
”Nismo imeli dovolj posadk, premalo ljudi je bilo za vse lete, ki bi jih morali opraviti, na koncu smo morali zaradi tega določene lete odpovedati ali združiti …”
Kaj pa rezervne posadke, ki morajo biti tudi planirane?
”V zadnjem času nismo mogli vedno načrtovati rezervnih posadk, ker ni bilo dovolj ljudi … S piloti smo imeli sploh težave. Zaradi bolniških, zamud, okvar smo potem telefonirali naokrog in poskusili dobiti koga, ki je imel prosti dan. Kličeš do zadnje sekunde. Potem je morda kdo poklical nazaj in dejal, da pride. Hvala bogu, lahko odletimo, smo rekli v takih trenutkih. Če je bila nuja, smo odleteli tudi z zamudo, ko smo ugotovili, da bo nekdo vendarle prišel.”
Kaj vse je botrovalo temu, da ste morali delati v tako nenormalnih razmerah?
”V zadnjem letu in pol se je vse obrnilo, dobili smo dodatna letala, posadk ni bilo dovolj, ni jih bilo mogoče tako hitro izobraževati. Pa še kdo je odšel iz Adrie. V zadnjem letu in pol je bilo res noro, ves čas smo sedeli s komercialo, iskali rešitve. Pred tem je delo potekalo normalno.”
Kako so v tem ”nenormalnem” času delale posadke?
”Pogosto so bili v tujini, pet dni na poti, dva dneva doma. 90 odstotkov je bilo tega, saj smo imeli dogovore s Swissom, Austrianom, poslali smo jih v München, na Dunaj, spali so v Wrocławu, v Temišvaru, na Dunaju … Življenje po hotelih. Na te verige letov, ko so bili pet dni v tujini, smo razporejali vse enako.”
Zelo zapleteno. Kaj pa doma? Lete Adrie ste pogosto odpovedovali, združevali …
”Domače lete smo kombinirali …”
Kako pa ste vedeli, kaj ima prednost?
”Povedali so nam, da moramo najprej narediti vse za tuje prevoznike, domači leti so bili na drugem mestu.”
Kdo je odločal o tem?
”Informacijo smo dobili od našega šefa. On pa verjetno od lastnika.”
Tatjana Pirc s sogovornicami in sogovorniki, s katerimi se je srečevala več mesecev, predstavlja zgodbo o tem, kako je Adria vzletela, letela in trdo pristala … val202.si/adria4ever
Primož Jovanović, ki mu prijatelji pravijo Kiko, je bil kapitan pri Adrii Airways. V letu 2019 se je javno zelo izpostavil, ko je začel skupaj s še nekaterimi sodelavci opozarjati na hude težave Adrie. Iskali so somišljenike in podpornike, trkali na vrata vplivnežev, saj so bili prepričani, da je Adrio še mogoče rešiti. "Poskusili smo vse," pravi Primož, ki je na koncu ugotovil, da jih odločevalci sploh niso jemali resno. Zato je izbral novo pot, odšel k letalskemu prevozniku LOT (poljski nacionalni prevoznik), uspešno opravil prešolanje na večje letalo (s CRJ na Boing 787 Dreamliner), zdaj pa, kot mi vsi, komaj čaka, da se življenje spet normalizira. Covid 19 je namreč letalstvo spravil na kolena. Primož Jovanović pa ob tem dodaja, da se njega, večnega borca in optimista, ne da spraviti na kolena.
Včasih je treba prijeti bika za roge in ugrizniti tudi v kakšno kislo jabolko, pravita zakonca Levičar, ki sta bila stevardesa in pilot pri Adrii Airways.
Pilotka Alja Berčič Ivanuš je bila edina kapitanka v Adrii Airways.
Francozi, Nizozemci, Finci, Švedi, Španci, Italijani so se počutili kot del Adrijine družine “558 nas je, vsak s svojim obrazom, imenom in zgodbo,” so konec septembra 2019 v pismu javnosti napisali zaposleni v Adrii Airways. Petsto oseminpetdeset jih je bilo, med njimi vsako leto tudi več tujcev, predvsem pilotov.
Koronavirus je naša življenja postavil na glavo, zaradi pandemije se je ustavil tudi letalski promet.
Dejan Slodej in Andrej Petelin sta iskala napake v sistemu. V letalstvu mora biti vse po predpisih, zato nenehno potekajo preverjanja.
Slovenija brez nacionalnega prevoznika postaja zaprta vasica, pravi Anton Barbo.
Bolje, da se je končalo, kot se je, pravi Zdenko Bašan, ki je v Adrii Airways vodil oddelek podpore letenja.
Anamarija Kovač in Nadja Gantar o letalskem prevozniku, ki postavlja mostove.
Zakonca Ješe sta na najlepši možni način združila komercialo in tehniko Adrie.
Letalska tehnika Adrie je bila visoko cenjena tudi v mednarodnih krogih.
Ljerka Zupančič, ki je 12 let vodila službo za odnose z javnostmi Adrie Airways, in stevardesa Adriana Šelj.
Najprej je bil pomočnik glavnega direktorja Kocijančiča (od decembra 1985 do decembra 1986), potem komercialni direktor, od 1993 do 2001 pa je bil Peter Grašek generalni direktor Adrie Airways.
Janez Kocijančič je bil pred kratkim gost podkasta Adria4Ever. Kar enajst let je vodil letalsko družbo Inex Adria Aviopromet, s katero je bila tesno povezana tudi Adria Airways.
Adrii se je pridružila leta 1978. Prijavila se je na razpis za stevardese in stevarde, kar kmalu se je lahko tudi zaposlila, saj se je Adria v tistem času razvijala, posodabljala floto in širila svojo dejavnost, zato so potrebovali tudi več kabinskega osebja, je povedala Barbara Žnidar, ki jo poznamo tudi iz modnega sveta.
Helena Metličar kot iz rokava stresa podatke in zanimivosti o Adrii Airways.
Nataša Šramel, upokojena stevardesa inštruktorica, pripoveduje o tem, kako je živela z Adrio in za Adrio.
Neveljaven email naslov