Predlogi
Ni najdenih zadetkov.
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Ni najdenih zadetkov.
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Rezultati iskanja
Na začetku 19. stoletja so bili na Kranjskem kaj pogosti spori med gospodarji in njihovimi posli – služabniki, zato je bil na današnji dan leta 1820 obnovljen že precej pozabljeni “poselski red”, ki ga je cesar Jožef II. izdal leta 1787. Določal je, da se mora vsak posel izkazati s pisnim službenim spričevalom, s katerim je bil prijavljen pri oblasteh. Bili so dolžni zvesto opravljati svojo službo, ob nedeljah in praznikih pa so bili lahko prosti, vendar le z gospodarjevim privoljenjem. Ker so se posli radi selili v mesta, v katerih so bile boljše razmere za delo, na kmetih pa je primanjkovalo delovne sile, je bilo bivanje poslov v mestu omejeno na leto dni.
Gospodarjem je red nalagal, naj z njimi ravnajo lepo, jim dajejo primerno hrano in stanovanje ter zaslužek, za katerega so se pogodili, vendar tega niso vedno upoštevali. Da ne bi bilo prepogostih nesporazumov, je bilo določeno, da morajo župani in zemljiški posestniki vsaj enkrat na leto javno prebrati določila poselskega reda. Pozneje so besedilo natisnili v poselskih knjižicah; vanje so gospodarji vpisovali tudi opombe o poslovi pridnosti, poštenosti in pobožnosti.
—–
Ilirizem je bilo južnoslovansko narodno-politično in književno-kulturno gibanje v prvi polovici 19. stoletja. Pojem so prevzeli iz humanističnega zgodovinopisja, njihovo vodilo pa je bila misel o slovanski avtohtonosti na Balkanu; ilirski pomeni južnoslovanski. Izročilo je zaživelo tudi v politiki: Napoleonove ilirske province in avstrijsko kraljestvo Ilirija. Ilirizem se je najbolj razvil na Hrvaškem med močno madžarizacijo in germanizacijo, saj je večina v njem videla možnost za uresničevanje narodne svoobode pa tudi gmotne neodvisnosti. Vodja gibanja Ljudevit Gaj je želel, da se “slovanski bratje v jezikovno-slovstvenem pogledu kolikor mogoče zedinijo”.
Predstavil je idejo o enotnem slovanskem črkopisu in ta je po njem med Južnimi Slovani, ki pišejo v latinici, dobil ime gajica. Gajevo teorijo kulturološke narave pa so na politično raven postavili z idejo o triinpolmilijonskem ilrskem kraljestvu, ki naj bi obsegalo Hrvaško, Slavonijo, Vojno krajino, Dalmacijo, Bosno in Slovenijo, pozneje pa še srbsko, makedonsko in bolgarsko območje. Vendar je Madžarom uspelo prepričati avstrijski dvor, da je ilirizem protiavstrijsko, protihabsburško in prevratno gibanje, zato je bil na današnji dan leta 1843 s kraljevim odlokom prepovedan. Ilirizem je tako izgubil južnoslovanski pomen in ostal zgolj gibanje hrvaškega narodnega preporoda.
—–
Geograf, zgodovinar in speleolog FRANCE HABE je leta 1965 doktoriral na filozofski fakulteti v Ljubljani in se zaposlil na Inštitutu za raziskovanje krasa pri Slovenski akademiji znanosti in umetnosti. Raziskoval je geomorfološke, hidrološke in speleološke značilnosti notranjskega krasa, zlasti v Pivški kotlini, preučeval pa je tudi kras v Črni gori, Romuniji in Ekvadorju. Jamarjem se je pridružil že leta 1926 in se uveljavil v domačem in mednarodnem merilu.
Poglobljeno se je ukvarjal z jamskim turizmom in varstvom krasa ter jam, posebej še s Škocjanskimi jamami. Bil je predsednik Zveze speleologov Jugoslavije in predsednik komisije za varstvo jam in jamski turizem pri mednarodni speleološki zvezi. Objavil je okrog 150 strokovnih prispevkov in nekaj monografij, v speleologiji in krasoslovju pa se je uveljavil tudi kot fotograf. Geograf in zgodovinar France Habe se je rodil na današnji dan leta 1909 na Vrhniki.
6275 epizod
Petminutni spominski koledar o ljudeh, ki so se rodili tistega dne oz. o dogodkih, ki so povezani s tem datumom.
Na začetku 19. stoletja so bili na Kranjskem kaj pogosti spori med gospodarji in njihovimi posli – služabniki, zato je bil na današnji dan leta 1820 obnovljen že precej pozabljeni “poselski red”, ki ga je cesar Jožef II. izdal leta 1787. Določal je, da se mora vsak posel izkazati s pisnim službenim spričevalom, s katerim je bil prijavljen pri oblasteh. Bili so dolžni zvesto opravljati svojo službo, ob nedeljah in praznikih pa so bili lahko prosti, vendar le z gospodarjevim privoljenjem. Ker so se posli radi selili v mesta, v katerih so bile boljše razmere za delo, na kmetih pa je primanjkovalo delovne sile, je bilo bivanje poslov v mestu omejeno na leto dni.
Gospodarjem je red nalagal, naj z njimi ravnajo lepo, jim dajejo primerno hrano in stanovanje ter zaslužek, za katerega so se pogodili, vendar tega niso vedno upoštevali. Da ne bi bilo prepogostih nesporazumov, je bilo določeno, da morajo župani in zemljiški posestniki vsaj enkrat na leto javno prebrati določila poselskega reda. Pozneje so besedilo natisnili v poselskih knjižicah; vanje so gospodarji vpisovali tudi opombe o poslovi pridnosti, poštenosti in pobožnosti.
—–
Ilirizem je bilo južnoslovansko narodno-politično in književno-kulturno gibanje v prvi polovici 19. stoletja. Pojem so prevzeli iz humanističnega zgodovinopisja, njihovo vodilo pa je bila misel o slovanski avtohtonosti na Balkanu; ilirski pomeni južnoslovanski. Izročilo je zaživelo tudi v politiki: Napoleonove ilirske province in avstrijsko kraljestvo Ilirija. Ilirizem se je najbolj razvil na Hrvaškem med močno madžarizacijo in germanizacijo, saj je večina v njem videla možnost za uresničevanje narodne svoobode pa tudi gmotne neodvisnosti. Vodja gibanja Ljudevit Gaj je želel, da se “slovanski bratje v jezikovno-slovstvenem pogledu kolikor mogoče zedinijo”.
Predstavil je idejo o enotnem slovanskem črkopisu in ta je po njem med Južnimi Slovani, ki pišejo v latinici, dobil ime gajica. Gajevo teorijo kulturološke narave pa so na politično raven postavili z idejo o triinpolmilijonskem ilrskem kraljestvu, ki naj bi obsegalo Hrvaško, Slavonijo, Vojno krajino, Dalmacijo, Bosno in Slovenijo, pozneje pa še srbsko, makedonsko in bolgarsko območje. Vendar je Madžarom uspelo prepričati avstrijski dvor, da je ilirizem protiavstrijsko, protihabsburško in prevratno gibanje, zato je bil na današnji dan leta 1843 s kraljevim odlokom prepovedan. Ilirizem je tako izgubil južnoslovanski pomen in ostal zgolj gibanje hrvaškega narodnega preporoda.
—–
Geograf, zgodovinar in speleolog FRANCE HABE je leta 1965 doktoriral na filozofski fakulteti v Ljubljani in se zaposlil na Inštitutu za raziskovanje krasa pri Slovenski akademiji znanosti in umetnosti. Raziskoval je geomorfološke, hidrološke in speleološke značilnosti notranjskega krasa, zlasti v Pivški kotlini, preučeval pa je tudi kras v Črni gori, Romuniji in Ekvadorju. Jamarjem se je pridružil že leta 1926 in se uveljavil v domačem in mednarodnem merilu.
Poglobljeno se je ukvarjal z jamskim turizmom in varstvom krasa ter jam, posebej še s Škocjanskimi jamami. Bil je predsednik Zveze speleologov Jugoslavije in predsednik komisije za varstvo jam in jamski turizem pri mednarodni speleološki zvezi. Objavil je okrog 150 strokovnih prispevkov in nekaj monografij, v speleologiji in krasoslovju pa se je uveljavil tudi kot fotograf. Geograf in zgodovinar France Habe se je rodil na današnji dan leta 1909 na Vrhniki.
Ustanoviteljica tržaškega mladinskega lista Galeb Začetki Pomorskega muzeja Sergeja Mašere v Piranu Načrti za ljubljansko sosesko Murgle
Začetnik slovenske psihiatrije Zagovornik federalne ureditve monarhije Dan slovenskega pravosodja
Zbiratelj gradiva za Slomškovo beatifikacijo Urednica zbirke Kulturni in naravni spomeniki Slovenije Spomin na Kavboja Pipca in Rdečo peso
Šolstvo postane državna zadeva Zdravje in bolezen v domači hiši Samosvoja likovna umetnica iz Trsta
Dan spomina na mrtve – praznik vseh svetih Preporod in preporodovci Prvo spominsko znamenje protifašističnim upornikom
Luč reformacije kot spodbuda k svobodi Raziskovalci dela in delovnih razmer Pesmi z narečnimi značilnostmi
Boljši prevajalec kot pesnik Začetki narodnega doma v Trstu Naj športnik Slovenije vseh časov
Književnik v dolgi povojni osami Dramatik na razpotjih časa Prelomni trenutek slovenske politične zgodovine
Soustanoviteljica Splošnega ženskega društva Pripovednik vzhodne Štajerske in slovenske Koroške Dolga pot do prve pesniške zbirke
Tekmovanje s preprostimi ribiškimi plovili – čupami Eden prvih piscev slovenskih radijskih iger Več kot 300 vlog na tržaškem odru
Eden izmed začetnikov slovenskih knjižnih ilustracij Književnik, konzularni uslužbenec in obveščevalec Mojster planinske fotografije
Novi pristopi v epidemiologiji Snemalec prvega slovenskega igranega celovečernega filma Zakonski akti o izvedbi sklepa o priključitvi Primorske
Utemeljitelj slovenske znanstvene medicine Pomen socialnih korenin zgodovinskih tokov »Čudež pri Kobaridu«
Politik in dramatik Zadrege s Slovensko filharmonijo Prvi Borštnikov prstan za igralske presežke
Domoljubna spodbuda premožnega podjetnika Pika Nogavička spregovori slovensko »Slovenska Koroška – seznam krajev in politična razdelitev«
»Berilo za gluhoneme otroke« Pionir naše radijske tehnike Polstoletno delo za razvoj mesta Maribor
Trdnjava na griču je mestu dala ime Slovenska prosvetna zveza na Koroškem Zastava na Aljaževem stolpu
Avtor dela »Slovenska bibliografija" Pisateljeva noč na ljubljanskem kolodvoru Prve srčne zaklopke in spodbujevalnik pri nas
Konservativna trojica staroslovencev Inventarna knjiga po zgledu pariškega Louvra Zadnji dnevi Jugoslovanske armade na Slovenskem
Pisateljeva družbena kritičnost Spremenjena vloga metafor v moderni poeziji Ozemlje Slovenije prvič v zgodovini združeno v enotno cerkveno pokrajino
Neveljaven email naslov