Prava Rumi z avtorico in igralko Sašo Pavček. Foto: Žiga Živulovć jr./BOBO
Prava Rumi z avtorico in igralko Sašo Pavček. Foto: Žiga Živulovć jr./BOBO

Rumi je prijazna, pogumna in srčna psička, ki se poda na plovbo s kapitanom Adrijanom, upokojenim ekonomistom, malo sitnim, jezljivim, trmastim, pa tudi lenim. Adrijana ves čas spodbuja, da bi storil kaj več, kar naredi iz ustaljenih navad, še več: prava kapitanka je v resnici ona. Med plovbo namreč reši vojni siroti z obale, mucko Abo, vmes poskrbi za čiščenje morja, polnega odpadne plastike. Seveda ne gre brez srečanja z galebom, kitom, kajti morje je širno, prebivalcev v njem, nad njim in ob njem pa nešteto.

Saša Pavček, igralka in pesnica, je ustvarila pravo otroško Odisejo, polno pasti, izzivov, pa tudi veselja in užitkov. Neustrašna ekipa je klenega duha, žene jo Sašina poglavitna ideja o pomembnosti sočutja in razumevanja vseh drugih bitij, tudi precej drugačnih. Rumi še divje in roparske gusarje pregovori, da pospravijo umazano navlako z obale. Strogi policist zahteva dokumente, ob pogledu na druščino in ob prepričljivi besedi pa se vendarle zmehča, postane razumevajoč in bolj človeški. Rumi pa vse pomoči potrebne sprejema na krov brez predsodkov, radovedno in radostno, v pesnitvi ne manjka hudomušnosti in ironije. Rumi pooseblja tisto, kar svet ves čas potrebuje, še bolj pa v teh precej neprijaznih časih: z vero v boljše, z odprtim srcem in pogumom. Junakinja našega časa, ne le za otroke, navdih je lahko tudi za odrasle.

Psička Rumi – junakinja današnjega časa – zmore rešiti življenja vojnih žrtev, očistiti Zemljo in širiti ljubezen. Rumi je tudi nosilka važnega sporočila za deklice, da niso šibke in nemočne, marveč, da se lahko z voljo in vztrajanjem naučijo mnogih veščin. S pametjo in ljubečo naklonjenostjo pozitivno delujejo na ljudi, ki bi lahko bili nasilni. Predvsem pa, da nikoli ne izgubijo vere vase in samospoštovanja.

Saša Pavček

Rumi je v radijski igri igrala Patrizia Jurinčič Finžgar, ki je pred uradno premiero povedala: »Vstopanje v Rumijine tačke mi je bilo v veliko veselje. Saša je namreč napisala rahločutno in navdihujočo zgodbo, ki prav gotovo ni namenjena le otroškim ušesom, ampak si želim, da bi ponudila iztočnico za razmislek o sočutju, ljubečnosti, pogumu tudi pri odraslem poslušalcu. Rumi je nekakšna poosebitev vseh teh vrlin in od nje se lahko veliko naučimo. Z igralskega stališča so mi take priložnosti, kjer se lahko posvetim v enaki meri govoru in petju, najbolj ljube in dragocene. Skladatelj Jerko Novak je namreč Sašino besedilo obogatil s čudovitimi songi, ki so vse prej kot enostavne otroške melodije: so polnokrvni songi, ki so mi bili v zelo dobrodošel igralski in pevski izziv.«

Uroš Smolej, ki se je odlično znašel v vlogi Galeba izvidnika, pa je povedal, da so mu otroške radijske igre že v otroštvu dramile in burile domišljijo ter ga popeljale v neznane svetove in ga tudi česa naučile. »Predvsem pa zanetile interes do igralskega poklica. Tako se dandanes z vso odgovornostjo in veseljem lotevam tovrstnih snemanj. Verjamem, da se bo našel mladi poslušalec, na katerega bo zgodba, junaki, glasba, naši glasovi, svet, ki ga uprizarjamo, lahko ravno tako vplival nanj in ga ne pustil ravnodušnega. Avtorica, režiser, skladatelj ter celotna igralska ekipa smo se ob oživljanju živalskih rim zabavali in posneli lepo pustolovsko zgodbo, ki nosi tudi plemenito sporočilo.«

Igra, ki ji velja prisluhniti

Saša Pavček je prvotno besedilo, ki je izšlo v knjigi kot slikanica, v Lutkovnem gledališču Maribor pa so ga že uprizorili, priredila za radio tako, da dogajanju iz knjige ničesar ne manjka. Za radijsko ekipo z režiserjem Alenom Jelenom na čelu je bil to velikanski zalogaj.

Vedno redkeje se ustvarjalci radijskih iger za otroke srečujemo z besedili, ki premorejo toliko srčnosti in igrivosti. V zgodbi o psički Rumi in kapitanu vse prekipeva od življenja. Užival sem pri ustvarjanju in navduševali so me igralke in igralci s svojimi interpretacijami. Pri montaži radijske igre sem se zabaval in bil tudi velikokrat ganjen nad človečnostjo, skrito v drobnih mislih, besedah. Navdušen sem, kako so se prizori in dogodivščine junakov na morju zlili z odlično glasbo Jerka Novaka. Prav glasba je tisto, kar še dodatno daje igri živost. Tonski mojster Matjaž Miklič pa je vse tenkočutno prepletel z zvočno igrivostjo. Dragocene so priložnosti, da lahko ustvarjamo tako polnokrvne igre za otroke, kot je Rumi in kapitan.

Alen Jelen

Izziv zanjo sta bila že veliko število igralcev in zavezujoča verzna oblika, pri čemer je treba krmariti med ritmom, metrumom in interpretacijo, še posebej veliko dela pa je bilo z glasbenim in petim delom. Skladatelj Jerko Novak je uglasbil lepo število verzov in korepetiral z igralci, zato so si glavne vloge delili prav tisti, ki so tudi dobri pevci. Rumi je bila Patrizia Jurinčič Finžgar, Kapitan Janez Škof, Galeb izvidnik Uroš Smolej, Maček Juzdahir Klemen Slakonja, Poglavar piratov Primož Pirnat, mačka Aba pa kar avtorica Saša Pavček, če jih naštejemo samo nekaj. Za tonsko razgibano, pisano in kompleksno podobo je skrbel tonski mojster Matjaž Miklič, za glasbeno oblikovanje pa Darja Hlavka Godina. Dramaturginja je bila Vilma Štritof.

Jerko Novak: »Po dolgem času sem se spet lotil skladanja, toliko raje, ker sva s Sašo že dolgo časa dobra znanca. S sinom Majem sta nekoč prepevala uspavanko Muce bele, muce črne, blizu mi je, tako kot mi je bil njen oče Tone. Rumi je navsezadnje anagram od Muri, prav pa je tudi, da se svet mačk z zgodbami o mačku Muriju uravnovesi z dogodivščinami psičke Rumi. Dobro smo sodelovali z ekipo na čelu z Darjo Hlavka Godina, ki mi je vseskozi trdno stala ob strani, z odličnima tonskima mojstroma Matjažem Mikličem in Mirom Prljačo, režiserjem Alenom Jelenom, pevsko navdahnjenimi igralci.«

Vsekakor je to igra, ki ji velja prisluhniti. Je univerzalna, globoko človeška, hkrati razigrana in hudomušna, slavi pa prav tisto, česar svetu še kako primanjkuje, je pa za človeštvo bistveno.