Mali princ svetovnega kolesarstva je v pol ure resnice v okviru 5. etape Toura 2021 položil temelje za končno zmago, s čimer bi ubranil končno rumeno majico. Sicer ob hitenju okoli Lavala ob reki Mayenne s povprečno hitrostjo 51 km/h še ni oblekel rumene majice, kot jo je 19. septembra lani. A dvoma ni, kdo je prevzel prvo mesto med kolesarji, ki se potegujejo za skupno zmago v Parizu – Tadej Pogačar.
22-letni Slovenec je bil že ob štartu v Brestu kot branilec naslova kolesar, na katerega so se vsi ozirali, a zdaj vsi pretendenti za rumeno majico s kar občutne razdalje zrejo v njegov hrbet in ciljajo veliko tarčo, ki jo nosi na hrbtu.
Po stopinjah Induraina in največjih kronometristov
Tadej Pogačar je postal najmlajši kolesar, ki je v zgodovini Dirke po Franciji dobil dve vožnji na čas. Postal je prvi po velikem Miguelu Indurainu in 1992/1993, ki je zmagal na dveh zaporednih kronometrih francoske velike pentlje. Že dve kronometrski zmagi v zaporednih izvedbah Toura sta redkost: v 21. stoletju je to pred Pogijem uspelo le Fabiu Cancellari (2008, 2009 in 2010) in Tonyju Martinu (2013 in 2014).
Za primerjavo: štirikratni prvak Toura Chris Froome (mimogrede, v sredo je bil 121. s +4:20) ima med 12 etapnimi zmagami na Touru "le" dve kronometrski etapi, četudi si je na njih privozil ključno prednost za svoja zmagoslavja v letih 2013 in 2015–2018.
Ključi do zmage – pravo vreme in poznavanje proge
Kako to, če pa je bil pred dvema tednoma komajda tretji na državnem prvenstvu v Kopru? "Nisem naredil nobene napake. Zame je bilo popolno vreme. Popolni pogoji zame, tudi prava temperatura," je v prvem zmagovitem intervjuju sam razkril ključni zunanji dejavnik. V Kopru je bilo več kot 30 stopinj Celzija in izredno soparno, v Lavalu v departmaju Mayenne je bilo deset stopinj manj in sveže po manjši plohi.
V vročini gorenjski volk ne deluje popolno, kar tudi sam priznava. Za nameček je v Koper prišel naravnost iz višinske sobe v Planici. Zatem je na obalni cesti kot v Baskiji znova prehitro začel, in to na progi, kjer ni izvedel prave izvidnice. Vožnja na čas za DP je bila torej res prava lekcija, ki je zdaj obrodila sadove.
Iz avtomobila pogledal Bjergovo vožnjo
Med potjo iz Slovenije na štart v Brest so se Pogačarjevi prejšnji torek ustavili v Lavalu in preučili traso 5. etape. Pred sredino etapo je po obveznem dopoldanskem pregledu na kronometrskem kolesu Andrej Hauptman v spremljevalno vozilo ob zgodnji vožnji Mikkela Bjerga vzel še Tadeja, ki je tako iz perspektive športnega direktorja šel še enkrat skozi 27,2 km valovitega terena. "Nisem vedel, da je Pogačar v mojem avtomobilu, a proga deluje prav zanj. Mora biti samo previden, da ne pade v dežju," je v cilju po prevzemu vodstva povedal Pogačarjev sostanovalec in vrstnik Bjerg (na koncu 11. s +1:01).
Najhitrejši na vseh treh odsekih
Na srečo nosilca bele majice – sodeč po lanskih časih nosilcev majic in letošnji predstavi rumene majice ima uradni opremljevalec Toura zelo konkurenčen dres za kronometer – ni deževalo in na osušeni progi je Pogi vključil raketni pogon že na štartu.
Na vseh treh odsekih je postavil najhitrejše čase, proti večini je največ pridobil v osrednjem delu. Še najmanj je prednost povečeval v zaključnih 10 km, kjer je proti drugouvrščenemu evropskemu prvaku Stefanu Küngu pridobil le še eno dodatno sekundo.
Obtolčeni in načeti emirati
Vidno Pogačarjevo olajšanje, ko je Mathieu van der Poel za 8 sekund obdržal rumeno majico vodilnega vsaj še za dva dni, razkriva v kakšnem občutljivem položaju so pri ekipi UAE Emirates. Kot lani so tudi letos emirati – okrepitve gor ali dol – močno prizadeti zaradi poškodb, zaradi česar tekmeci že lahko kujejo ofenzivo, kar pa je tudi edino, kar jim preostane.
Marc Hirschi nadaljuje Tour v velikih bolečinah, oblačijo ga tako rekoč pomočniki, brez pomoči si Šviar ne more obleči niti jakne. Brandon McNulty je med kronometrom še enkrat zgrmel po tleh in je prišel v cilj ves okrvavljen ter daleč na zadnjem mestu z zaostankom sedmih minut. Od časovne zapore (pribitek 25 odstotkov na čas zmagovalca) ga je ločila le minuta ... Prve dni je tla od blizu spoznal tudi Rui Costa, ki toži nad bolečinami v hrbtu. Vsaj Bjerg je že pozabil na odrgnine, hkrati pa tudi njegovo domnevno smrčanje ne moti Pogačarjevega ritma.
Roglič še potrebuje mirne dni
Ravno šibkost ekipe UAE Emirates je zdaj karta, ki jo želijo izkoristiti tekmeci. Jumbo Visma ima v prvi deseterici skupne razvrstitve kar tri kolesarje. V skupini 20 kolesarjev, ki jih ločijo tri minute, imata po dva predstavnika še Astana Premier Tech, EF Education Nippo, Deceuninck QuicStep, Trek Segafredo in seveda Ineos Grenadiers.
A nizozemska ekipa je v precepu. Primož Roglič je glede na okoliščine in posledice ponedeljkovega padca odpeljal vrhunski kronometer in ostaja v igri za skupno zmago. Sicer 100 sekund za mlajšim rojakom, sočasno pa potrebuje še nekaj dni miru, da se rane zacelijo in najhujše bolečine izginejo. Ob tem je Jumbo Visma tudi številčno okrnjen zaradi odstopa veterana Roberta Gesinka.
Danec ključni taktični adut Jumba
Wout van Aert ni izpolnil velikega cilja, da bi z zmago na kronometru prevzel rumeno majico. "Nisem si mislil, da je Pogačar največji tekmec, a seveda to ni več presenečenje. Nisem naredil napake, a tudi nisem imel pravih nog. Razočaran sem, ker sem zgrešil oba svoja cilja."
S tretjim mestom je zablestel Jonas Vingegaard, ki je bil celo tri sekunde hitrejši od favoriziranega ekipnega sotekmovalca. "V manj verjetnem scenariju, da si Roglič ne bi opomogel, bo nato v gorah svojo priložnost dobil Vingegaard," je športni direktor Grischa Niermann za danske medije potrdil možnost predaje kapetanskega traku, a le, če zasavski orel v gorah ne bi zmogel držati skupine z vodilnimi.
V iskanju priložnostnega zavezništva?
24-letni Danec je s tem še okrepil status ključnega orožja, s katerim lahko rumeno-črni skupaj ponovijo letošnjo Dirko po Baskiji, ko so ugnali UAE Emirates. A takrat so čebele tudi izkoristile trenutek, ki ga je omogočila konkurenca – juriš Baskov iz Astane na spustu in dirka se je razletela na vse konce.
Ravno taktično zavezništvo več ekip in serijski napadi iz vseh smeri lahko hitro ustvarijo kaos, ki ga načeti UAE Emirates ne zmorejo nadzorovati. Ob tem na trenutni skupni lestvici, tudi ni jasne glavne prve grožnje.
Lestvica kolesarjev, ki so že bili na odru Grand Toura
Če za merilo vzamemo sloves, prislužen z dozdajšnjimi uvrstitvami na zmagoviti oder Grand Tourov, je lestvica Pogačarjevih tekmecev naslednja:
- Tadej Pogačar (UAE Emirates)
- Rigoberto Uran (EF Education) +1:21
- Richard Carapaz (Ineos Grenadiers) +1:36
- Primož Roglič (Jumbo Visma) +1:40
- Geraint Thomas (Ineos Grenadiers) +1:46
- Wilco Kelderman (Bora Hansgrohe) +1:48
- Enric Mas (Movistar) 1:50
- Bauke Mollema (Trek Segafredo) 2:00
Torej sedmerica prekaljenih kolesarjev, med katerimi je vsega 39 sekund razlike. Ob tem sta tu še dve agresivni neznanki, katerih ekipe najlažje ustvarita kaos, ki bi ogrozil Pogačarja.
Alaphilippe se še ni odrekel skoku v rumeno
Prva neznanka je Deceuninck QuickStep in Julian Alaphilippe (+0:40 za Pogačarjem), ki je v Lavalu že razpredal, da cilja na nove etapne podvige, s čimer bi se še vrnil v rumeno majico. Druga uganka je Aleksej Lucenko (+1:13) in ekipa Astane, ki je bila letos že usodna za razplet tako Pariz–Nica kot Baskije.
Največji poraženci Lavala – Britanci
A trenutno je največji pritisk na papirnato najmočnejši, zagotovo pa najbogatejši ekipi svetovne serije. Ineos Grenadiers doživljajo svoj déjà vu – s Pogačarjem na štartni listi se jim vsi načrti in zamisli rušijo. Letos so se poigravali kar s kvartetom adutov za skupno, s katerimi bi taktično lahko preigravali oba slovenska šampiona, a takoj obstali pri dveh, ki pa sta v škripcih.
Geraint Thomas je po izpahu rame odpeljal svoj najslabši kronometer na Tourih po letu 2016, kot se mu je letos že dogajalo v vožnjah na čas, je kljub bolečinam začel prepočasi, nato pa stopnjeval predstavo. Valižan ob tem ravno ni kolesar, ki bi napadel na vzponu in se odpeljal prav vsem tekmecem.
Richard Carapaz je izgubil 1:44, po eni strani je bil nekaj sekund pred kolesarji, ki jim vožnja na čas ni tako tuj (Mollema, Mas, Kelderman), a britansko supermoštvo je napovedovalo kronometrsko presenečenje Ekvadorca. Lokomotiva iz Carchija je vsekakor dovolj poskočna, da krene sam v napad in izkoristi oklevanje emiratov.
Samo čakanje na bočni veter, ne bo dovolj
A vprašanje, ali se lahko Pogačarja zares otresejo v prihajajočih gorah. V prihajajočih Alpah je težja sobotna 8. etapa prek kombinacije prelazov Romme in Colombiere s ciljem v Le Grand Bornardu, v nedeljski 9. etapi sledi maratonski vzpon, ki pa ni prestrm, do Tignesa.
In kje je Pogačar ob načeti ekipi najranljivejši? Odgovor se skriva v podatku, kje je lani edinkrat izgubil čas proti tekmecem. V vetrovni loteriji takratne 7. etape na jugozahodu Francije je Pogačar ostal ujet zadaj in ob skromni pomoči izgubil 1:21. Prehod iz Alp prek juga do Pirenejev bo tarča Britancev, Nizozemcev in Belgijcev.
Vendar na koncu imajo tekmeci še eno veliko težavo – drugi kronometer v predzadnji, 20. etapi, kjer bi morali na prikazano na La Planche des Belles Filles ali v Lavalu imeti vsaj dve minuti prednosti, da bi šli lahko mirno na štart.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje