Letala s svojimi motorji požirajo ogromne količine goriva in ustvarjajo velikanski ogljični odtis. Zato je letalska industrija pred največjim izzivom zmanjševanja emisij ogljikovega dioksida. Postavlja se vprašanje ali lahko to doseže s t.i. zelenim letenjem? Vse, kar je na elektriko, se sliši zeleno in različni proizvajalci že razvijajo električna letala.
Slovensko podjetje Pipistrel je začelo leteti na električni pogon že leta 2007 in v tem trenutku je edini proizvajalec, ki strankam, kjerkoli na svetu, dobavlja električna letala. Gre večinoma za dvosede, čeprav je pred dvema letoma prvi polet uspešno prestalo tudi prvo štirisedežno hibridno električno letalo s pogonom na vodik. Pa bodo v zraku tudi kdaj potniška t.i.»zelena« letala? Tehnični direktor skupine in direktor za raziskave in razvoj pri podjetju Pipistrel, Tine Tomažič:
»Seveda se nenehno ukvarjamo z izboljšavami in v naslednjem desetletju se veselimo več novih izdelkov, ki bodo popolnoma brez emisijska, vključno z 20 sedežnimi letali za prevoz potnikov. Mogoče se bo Evropa že čez 15, 20 let veselila potniškega prometa z mnogo večjimi, še vedno okolju prijaznimi letali. Mislim, da je ta trend neizogiben in je samo še vprašanje časa, kdaj se tehnološka pripravljenost in stanje možnosti certificiranja teh izdelkov srečata.«
Prihodnost, ki je pred nami, bo torej prihodnost letal na električni pogon.. pa bomo lahko v tem primeru govorili o t.i. zelenem letenju? Tine Tomažič:
»Električno letalo sigurno ne proizvaja emisij, tam, kjer leti. Še vedno pa se je treba vprašat, od kod pride ta energija, ki se porablja pri letenju. Če govorimo o povezavi, kjer npr. sončna ali vetrna energija napaja polnilne postaje, ki prenesejo svojo moč s polnjenjem baterij na samem letalu, takrat lahko govorimo o popolnoma zeleni rešitvi. Letalstvo je sektor, ki vedno in tako je tudi prav, najbolj skrbi za samo varnost. Za visok nivo varnosti pa se poskrbi samo na način, da se pridobi ogromno izkušenj. Se pravi, v letalskem sektorju ni možno uveljaviti najbolj novih tehnologij takoj čez noč. Treba je inovirati, začeti z manjšimi letali, zato da bodo tudi večja letala lahko nekoč varno elektrificirana.«
Ampak, kot pravi Tine Tomažič iz podjetja Pipistrel, bodo potniška letala, ki bodo popolnoma brez emisijska, v zraku šele čez 15, 20 let. Do takrat pa bodo letala še vedno puščala za seboj ogromne količine ogljika. Ker pa nam potovanja tudi širijo obzorja, smo zdaj v zagati.. kje je zdrava meja med leteti in nikoli več leteti?
Okoljski ekonomist in vodja projektov pri slovenski fundaciji za trajnostni razvoj - Umanotera, Jonas Sonnenschein:
»Z leti, ki nam dejansko širijo obzorja imam zelo malo težav. Tudi če letim zato, da grem na obisk k družini ali k prijateljem, to zame ni tako problematično. Je pa istočasno izjemno veliko letov, ki jim pravim »bullshit flights« ali brezvezna letenja. To je npr. vikend izlet za shopping, leti z zasebnimi letali ali celo prazni leti samo zato, da letalski prevozniki obdržijo svoje lete. Tudi leti v prvem razredu, vesoljski turizem, ki je novi trend ali pa tudi leti na kratke razdalje, ki obstajajo kot alternativni načini prevoza. Mogoče bi sem še lahko dodali prevozne lete samo za stvari, ki jih nihče dejansko ne potrebuje in so dostavljene iz druge celine v dveh dneh ali manj. »Bullshit flights« oz brezvezna letenja obstajajo samo zato, ker je letenje umetno poceni. Potrebujemo res sistemske rešitve.. zaračunavati DDV na letalske karte, davke na kerozin, davke na CO2.. samo zato, ker je tako poceni letenje, imamo vrsto letov, ki so res brezveze.«
Preden torej rezervirate naslednji let, je morda dobro razmisliti o ogromnih količinah ogljika, ki jih letala puščajo za seboj. Namesto tega razmislite o okolju prijaznejših možnostih, kot so avtobusi ali vlaki, ali poskusite dopustovati bližje domu. Seveda so izjeme, kot je obisk družine ali prijateljev v sosednji državi. Je pa treba razmisliti.. kajti, kot zaključuje Jonas Sonnenschein:
"Smo v podnebni krizi in letenje ima največji ogljični odtis na podnebnje. Samo z enim letom čez ocean in nazaj lahko porabimo CO2 "budget"za celo leto.. če želimo postati trajnostni potrošnik, bi ga lahko izpustili. Tako da, ja, čim manj."
Nataša Godec, Radio Slovenia International - Radio Si / Projekt Euranet Plus – boljše razumevanje Evrope #EuranetPlus