S predstavo Rokova modrina je Videmšek začel raziskovati enega izmed dveh svojih otroških idolov - dveh Petrovičev, dveh prezgodaj umrlih športnih genijev. Foto: Nejc Saje
S predstavo Rokova modrina je Videmšek začel raziskovati enega izmed dveh svojih otroških idolov - dveh Petrovičev, dveh prezgodaj umrlih športnih genijev. Foto: Nejc Saje
Da bi videli, kakšna bo končna različice predstave, sicer napovedane že za maj, a je posredi prišla nesreča v igralskem ansamblu, bo treba počakati prav do sobote. Videmšek in Pograjc sta namreč imela malce drugačno videnje predstave – Videmšek si je želel, da predstava ostane v vodah nefikcije, Pograjc je zagovarjal abstraktnejšo smer. Foto: Osebni arhiv/MGL
false
Roka je na smučke mama postavila pri štirih letih, pri devetih ga je vpisala v ljubljanski smučarski klub Novinar, nato pa je nadzor nad njegovo smučarsko kariero prevzel oče Krešo. Foto: Osebni arhiv/MGL

Rok Petrovič ni bil le ena največjih slovenskih smučarskih legend, bil je urbani intelektualec v hribovskem športu, individualist, kjer individualizem ni vedno najbolje sprejet, senzibilnež v športu, kjer sta pomembnejši tekmovalnost in krvoločnost.

Petrovič z očetom Krešimirjem Petrovičem, avtoriteto takratnega DIF-a. Foto: Osebni arhiv/MGL
menjamo življenje za stotinke
in nekateri v tem iščemo umetnost.

Požiramo kilometre ceste smrti,
deset let skupaj še vedno tujci,
vsak po svoje se priklanjamo svobodi.

Mnoge dni zmrzujemo kot pregnani (divji) psi, za nas pravice do besede ni,
pohabljamo svoje telo na slabi pisti,
zaradi brez srca ljudi,
ki jim je le za svoje koristi,
za nas pravice do besede ni.

Saj ni važno, svet brez nekaterih še vedno stoji,
če tebe več ni,
to teh ljudi ne skrbi,
padlih gladiatorjev besed v zgodovini ni.

Pesem Roka Petroviča iz leta 1987 ali 1988
false
Za glasbeno podlago predstave je poskrbel duo Silence. Kot je nadvse primerno izbiro pospremil Videmšek – "nežno, hkrati pa ne pusti dihat." Foto: Nejc Saje

Izobrazba pomaga, da začneš kompleksnejše gledati tako na svoj šport kot na svoje mesto v njem, kar lahko izboljša skupni rezultat. Po drugi strani pa lahko izobražen športnik bolje vidi vse manipulacije in ogromno nehumanih, nepoštenih interesov, katerim ciljem je podrejen tudi njegov rezultat. Lahko spozna, da je šport, s katerim se ukvarja, in njegov odlični rezultat celo orodje politike, in lahko reče: dovolj je, ne bom več ...

Rok Petrovič o vlogi izobrazbe pri športnih dosežkih, marec 1987, Mladost
false
Predstava se precej opira tudi na Rokovo poezijo, do zdaj neznano širši javnosti. Foto: Almedina Meštrovac

Lepo je, ko si prvi, še lepše pa je spoznanje, da si nekaj naredil vrhunsko, popolno ... in glede tega nisem nikakršen egoist. Ne bi hotel, da bi bile moje vožnje samo moje. Če s tem razveselim še koga, je to največ, kar lahko v svojem športnem življenju naredim.

Rok Petrovič, marec 1987, Mladost
Rok Petrović
"Bil je študiozen do čisto vsega. Vsake stvari, za katero se je odločil, se je lotil študiozno, nanjo je gledal celostno, ker sta ga zanimala tako notranji pogled kot tudi tehnika sama. Česar koli se je lotil, je hotel priti temi do dna in videti, ali se o tem lahko še kaj več zve in pove," pravi Zdenka Steiner. Foto: Bele arene

Za časa Filipa Gartnerja je bilo vse v redu. On mu je dovolil, da namesto "einz, zwei, drei" vaj dela jogo in se pouči o svojem telesu. Smučanje ni moštven šport, timsko delo je dobro, ko se smučarji s trenerjem razumejo, kot da so eno. Ko jih zna trener obdržati kot celoto in ko prisluhne vsakemu posebej v skupini. Kar pa ne pomeni, da mora poseči po uravnilovki – da mora slabe nekdo drug vleči, dobre pa da dvakrat po glavi lopnejo. Zakaj danes prihaja do rezultatov samo Tina Maze? Ker ima svojo ekipo, ker je individualist. In edino ti lahko danes v smučanju kaj storijo.

Zdenka Steiner, Obrazi (2012)
Rok Petrović
"Rok mi je enkrat rekel: 'Veš, mamica, marsikdo mi pravi, da nisem ravno najbolj primeren zanje, da se ne družim z njimi'. Ampak on je tiste malo, kar je imel prostega časa, namesto da bi se zabaval in zafrkaval punce, kot so to počeli drugi, raje porabil, da se je umaknil in prebral kako dobro knjigo. Knjige, ki so bile po mnenju marsikoga daleč preresne in pretežke za njegova leta. Nekateri so zato menili, da je posebnež in čudak," je povedala Rokova mama. Foto: Bele arene

Zgodba je zame postala zelo osebna. To ni bila več samo zgodba o Roku, ampak zgodba o generaciji, o času, približevanju razpada Jugoslavije, o zlomu sistemov, tudi zgodba o rokenrolu, zgodba o intenzivnem življenju tistega časa, ki sem ga kot otrok spremljal z velikim zanimanjem.

Boštjan Videmšek
Zgodba o slovenski smučarski pravljici - prvič na gledaliških odrih. Foto: Almedina Meštrovac
Rok Petrovič
Petrovič med oboževalci. In imel jih je veliko. Foto: MMC RTV SLO
Rok Petrović
Rok je raje kot na treningih čas preživljal v knjigah in filozofiji. Mnogi so ga imeli za čudaka - čeprav ne dekleta. Pri njih je bil vedno priljubljen. Štiri leta je bil v zvezi s smučarko Katarino Zajc. Foto: Bele arene
Ingemar Stenmark po skupnem treningu s Švedi leta 1986
Rok Petrović
Rok Petrovič do danes velja za enega večjih smučarskih inovatorjev. Foto: Bele arene

Rokovo sporočilo je, da je treba spoznati svoje potenciale, biti to, kar smo, in se ne preveč resnobno, vendar pa profesionalno ukvarjati s tistim, kar nas veseli. Potem lahko dosegamo popolnost, kot jo razumemo mi na Zemlji, lahko zmagujemo ali pa smo v igri samo zaradi uživanja. Vse pa šteje zgolj kot izkušnja. Ne smemo se navezati na zemeljsko. Ko nam je dovolj, odidemo.

Marjan Ogorevc, bioterapevt
Predstava na bi mnogim odprla oči, je prepričan Videmšek. Foto: Nejc Saje

Dehumanizacija v športu je posledica splošne dehumanizacije. Ljudje danes vse manj berejo, skoraj se ne ukvarjajo več z lepimi umetnostmi, ne znajo prepoznati lepote, interesi so povsem usmerjeni k nekakšnemu groznemu prakticizmu.

Rok Petrovič o dehumanizaciji, 1987, Mladost
Predstava razdeluje tudi kompleksne odnose, ki jih je imel Rok z očetom in mamo. Foto: Nejc Saje
Petrovič po zamenjavi Filipa Gartnerja na trenerskem mestu nikdar ni več res dosegal rezultatov. Foto: MMC RTV SLO

Razen Bodeja Millerja v vseh teh letih ni bilo opaziti nobenega drugega smučarja, ki bi kakor koli spominjal na Roka. Razen, seveda, Rudija Nierlicha. Ki pa je tudi tragično umrl in je tudi smučarski sin Filipa Gartnerja. Rudija Nierlicha, ki mu je bil Rok vzornik in je res smučal tako kot Rok.

Boštjan Videmšek o Rokih po Roku
Petroviča v predstavi upodablja Primož Bezjak. Foto: Nejc Saje

Zvezdnike 80. let je večinoma ugrabila politika. Ker politiki takrat niso bili zvezdniki, je politika potrebovala obraze, da prek njih s subtilnimi, podtalnimi sporočili komunicira z javnostjo. To je zgodba slovenske smučarske pravljice. Slovenska smučarska zgodba je zgodba o osamosvajanju Slovenije. Hkrati tudi zgodba prehoda iz komunizma v kapitalizem. Zelo hitro je slovensko smučanje začelo delovati kot resno podjetje.

Boštjan Videmšek o zvezdnikih
Rok Petrovič je bil ob Draženu Petroviču eden od ključnih figur jugoslovanskega športa. Foto: MMC RTV SLO
Igralska zasedba je za potrebe predstave šla čez izjemno fizično zahtevne priprave - tudi s turno smuko in potapljaškim tečajem. Foto: Arhiv SMG
Predstava se je pripravljala kar nekaj časa, premiero pa so morali za pol leta preložiti. Foto: Nejc Saje

Slovenska mladina nima jasnih in pravih motivov. Številnim mladim v Sloveniji je edini cilj denar, potem žuri. Ta enostranska motivacija bi morala zaskrbeti vse, ki jim je mar za nadaljnje izgrajevanje ene, ampak zares samoupravne socialistične Jugoslavije. Pragmatizem, napumpan s površnim hedonizmom, ne more biti recept za obvladovanje okoliščin, v katerih smo.

Rok Petrovič o svoji generaciji marec 1987, Mladost

false
Primož Bezjak kot Rok Petrovič. Foto: Nejc Saje

Tisti Rok Petrovič, ki ga je Stenmark označeval za najbolj popolnega, tisti Rok Petrovič, ki je na novo spisal slalomsko tehniko, ki je v otroški kategoriji premagoval Alberta Tombo s 17 sekundami in ki se je še kot najstnik zavihtel naravnost v vrh alpskega smučanja. Isti Rok, ki je kot otrok bral Kanta, ki je namesto kondicijskih priprav vztrajal pri jogi in plavanju, in tisti Rok, ki je bil rojen za zmagovalca, a ne za sistem. Ni lahko biti urbani intelektualec na področju, kjer se nagrajujeta moč in hitrost, še težje je biti individualist v športu, ki so mu vedno vladale uravnilovke.


O predstavi Rokova modrina (Slovensko mladinsko gledališče):
Avtor besedila:
Boštjan Videmšek
Režija: Matjaž Pograjc
Igrajo: Primož Bezjak, Damjana Černe, Željko Hrs, Uroš Maček, Matej Recer, Katarina Stegnar.
Ilustratorka: Meta Wraber
Kompozitiranje, mapiranje in programiranje slike:
Luka Dekleva
Glasba:
Silence
Premiera: s
obota, 17. 10., ob 19.00. Ponovitve: 18. 10., 19. 10., 20. 10., 21. 10.

Predstava Rokova modrina gleda na življenjsko zgodbo smučarskega šampiona "skozi prizmo kafkovsko jalovega boja proti sistemu in izgubljenosti v ideološko-marketinški PR uravnilovki". Čeprav je bilo o Petroviču prelitega kar nekaj črnila, o njem pa je bil leta 2012 posnet poetični dokumentarni film Od kamna do kristala, njegova zgodba nikdar ni bila zares raziskana, prav do globin Rokovega kompleksnega notranjega sveta. Rokova modrina, za katero je celotna igralska zasedba šla skozi naporne fizične priprave, vključno s turno smuko in potapljanjem, se loteva prav tega, ob tem pa zgodbo gradi (tudi) na Rokovi do zdaj neobjavljeni poeziji.

Leta 1985 je Petrovič prvič zmagal na tekmi za svetovni pokal, tri leta pozneje se je po treh sezonah brez kakršnihkoli vidnejših rezultatov upokojil, leta 1993 pa je mnogo prezgodaj sklenil življenjsko pot, ko je zaspal v globinah Jadranskega morja pri Korčuli – star je bil 27 let.

Demistifikacija mita
Človeško plat Roka, serijskega zmagovalca, Roka, jugoslovanskega junaka belih strmin, pa tudi Roka, svojega idola, je začel raziskovati Boštjan Videmšek, ki je za potrebe odrske postavitve mita Roka Petroviča za nekaj časa vojna žarišča zamenjal za na trenutke nič manj mučno in boleče popotovanje po psihi do danes enega največjih posebnežev v belem cirkusu. In pri tem odkril, da so notranji boji genija lahko prav tako (samo)uničujoči kot tisti na frontah.

"Gladiatorji belih poljan, menjamo življenje za stotinke in nekateri v tem iščemo umetnost.
Požiramo kilometre ceste smrti, deset let skupaj, še vedno tujci, vsak po svoje se priklanjamo svobodi." Avtor: Rok Petrovič, poet – in upornik proti sistemu, ki ga je tako zelo dušil.


O Roku Petroviču
Rok Petrovič se je rodil leta 1966 v Ljubljani mami Zdenki Steiner in očetu Krešimirju Petroviču, znanemu športnemu psihologu hrvaškega rodu, ki je za svoje delo prejel Bloudkovo nagrado, starši pa so ga vsak po svoje (mama s čustveno posesivnostjo, oče z avtoritarnim absolutizmom) oblikovali in zaznamovali. Roka je na smuči prva postavila mama, oče pa ga z železno taktirko (Ante Kostelić pred Antejem Kostelićem, pravi Videmšek) vodil pri prvih zavojih. Ko je bilo Roku tri leta in pol, jih je oče zapustil, on pa je ostal v Ljubljani z mamo in devet let starejšo sestro Senko, s katero si je bil zelo blizu vse do njene smrti, ko je pri 23 letih usodno padla pri premetu na trampolinu, za seboj pa pustila nekaj mesecev starega sina. Leta 1977 je postal Rok prvi Slovenec, ki mu je uspelo zmagati na največjem otroškem tekmovanju za pokal Topolino – in to petkrat. Alberto Tomba je bil na eni od teh tekem kar 17 sekund za njim. Leta 1983 je Rok osvojil naslov mladinskega svetovnega prvaka v slalomu, nato pa naglo napredoval v svetovni vrh, kjer je eksplodiral v sezoni 1985/1986, ko je kar petkrat zmagal v slalomu in kot prvi Slovenec – z vsemi mogočimi točkami - osvojil mali kristalni globus. Potem ko v nadaljnjih sezonah nikakor ni mogel ponoviti uspehov - tudi zaradi menjave v trenerskih vrstah, zakulisnih igric in neposluha do Rokove samosvojosti pri treningih - je leta 1988 postavil smuči v kot in se po nekaj obiskih ašramov v Indiji posvetil študiju na ljubljanski Fakulteti za telesno kulturo, kjer je štiri letnike končal v dveh letih, dobil za svoje delo Prešernovo nagrado, leta 1991 pa s povprečno oceno 9,5 predčasno diplomiral na temo kršitev človekovih svoboščin in pravic v športu. Tik pred zagovorom magisterija septembra 1993 je 27-letni Petrovič, ki si je želel doktorski študij na temo povezave joge z znanostjo nadaljevati v ZDA, odšel na Korčulo, kjer je utonil med potapljanjem. Naziv magister mu je bil z nalogo Diskretno simulacijsko modeliranje biomehanskih struktur osnov alpskega smučanja podeljen posthumno.

Zgodba o slovenski smučarski pravljici – in njenem koncu
Rokova modrina, zgodba o Roku Petroviču, je zgodba o slovenski smučarski pravljici in njenem propadu, o smučarski generaciji, z vsemi prezgodnjimi smrtmi prekleti, o propadu države, o sistemu, ki žre vse, ki se mu nočejo prilagoditi – in podrediti, o posamezniku, razpetem med lastnimi predstavami uspeha na progi in pričakovanji rezultatsko lačne množice. "Po mojem mnenju ni pomembno, ali tekmo končaš, meni osebno je dosti laže, če sem popolno vozil pol teka in potem odletel s proge. Popolnost ima prednost pred rezultatom," je odgovoril v intervjuju za Yugopapir leta 1987.

Petrovič je s svojim iskanjem perfekcionizma na progi, z iskanjem popolnega zavoja in popolne vožnje, pri kateri je bi ostal zvest samo samemu sebi, zvenel neverjetno podobno mantri Bodeja Millerja, le da je Rok zmagoval 15 let pred Američanom. Pri 10 letih je svoje trenerje, velika imena smučarskih trenerskih vrst, kot so Janez Šmitek, Tone Vogrinec in Filip Gartner, že učil o najbolj optimalnem zavoju, ki bi dal največ hitrosti. "Vem, da vrhunskemu športniku trener ne more veliko pomagati," je bil ob tem prepričan Petrovič. "Kadar koli sem poslušal druge in delal po njihovo, čeprav se mi je upiralo, se je zame slabo izšlo."

Intelektualni pristop k športu
Mislec ni bil samo, ko je doma prebiral literaturo, za katero je bil po vseh merilih najmanj 15 let premlad, ampak se je intelektualno loteval tudi svojega športa. Radikalno je skrajšal zavoje, po formulah preučil optimalni kot za "napad" na luknje na progi, prvi je začel uporabljati ščitnike prek kombinezona, palice je odrival v obe smeri in bil pri tem vedno korak pred drugimi. Bil je smučarski inovator, kot balerina je odplesal postavitev med količki, pionir slaloma, kot ga poznamo danes.

Dober slalom je bil zanj blizu umetniški stvaritvi. "Mogoče bi lahko rekli, da se tako po svoje borim za ohranjanje lepote v športu," je odgovarjal medijem. Ko je slalom dejansko optimiziral, ga popeljal na današnjo raven in osvojil mali kristali globus povsem po svojih principih, ni imel več kaj dosti dokazovati na tem področju. Na denar se je požvižgal, pozornost mu je bila vedno odveč, parazitsko sesanje krvi vseh, ki so se lepili na njegove uspehe, ga je izčrpavalo.

"Vem, da sem v nekakšni mašineriji, da sem hočeš noče tudi v poslu, vem, da k temu, da dobivam denar, sodijo tudi tiste vrste obveznosti, ki me motijo. Obstaja nevarnost, da se bo moja športna filozofija umazala ... Vse to me teži ... Zdi se mi, da sem za zdaj našel določeno ravnotežje ... Ne vem pa, kakšna je cena teh kompromisov. Se bova o tem pogovarjala čez nekaj let," je leta 1987 že nakazal, da smučanje zanj ne bo tek na dolge proge. Tudi v pesmi o gladiatorjih belih poljan, ki jo sklene z zloveščimi besedami: "Saj ni važno, svet brez nekaterih še vedno stoji, če tebe več ni, to teh ljudi ne skrbi, padlih gladiatorjev besed v zgodovini ni."

V globino
Prvo različico scenarija, ki jo je Videmšek napisal in je nanjo močno vplivala javna podoba Roka, je strgal, ko se mu je ob raziskovanju "pravega" Roka in njegovih "izgubljenih" let, ko se je popolnoma umaknil od oči javnosti, razkrila malce manj idealizirana podoba, z malce več ostrine, temačnosti in nemirnega notranjega sveta fanta, ki nikdar ni zares želel biti javna domena.

A Rok Petrovič, kot vsi zvezdniki, še zlasti tisti, ki jim radi dodamo predznak kultnega, je javna domena. Je pa res, da je tisto, kar javnost misli, da ve o pokojnem smučarju, le vrh ledene gore. Podobno kot morje, ki ga predstava Slovenskega mladinskega gledališča uporablja v naslovu, morje, v katerem je Rok sklenil svoje kratko življenje, se je pod površjem genialnega športnika dogajalo več, kot je razkrival njegov flegmatični nastop.
O pravem Roku, o idolih in sesuvanjih le-teh smo se pred premiero Rokove modrine pogovarjali z avtorjem besedila, Boštjanom Videmškom.


Za dokumentarec Od kamna do kristala (2012) naj bi nekateri športniki rekli, da je preveč sentimentalen. Tudi Rokova modrina, kot jo napovedujete, ne bo dejanski prikaz Rokove poti, ampak bolj "poezija", kot se je bralo v napovednikih ...
Pa, ne vem. Scenarij sem ustvarjal na trdnih dejstvih. Lotil sem se ga z vsemi žurnalističnimi orodji. Drugače ne znam. Zgodba taka, kot je, v okviru scenarija, je narejena na pripovedih njegovih najbližjih, ki so ga preživeli – od mame do prijateljev, od trenerjev do sosmučarjev in serviserjev, vrste ljudi, ki so mu bili blizu, tudi zunaj športnega sveta, iz sveta glasbe, kjer je bil Rok zelo doma. Močno dvomim, da bo to preveč poetično. So pa poetični dobesedni trenutki, ker so del navdiha, ubeseditve scenarija in glasbe, ki sta jo napisala duo Silence, Rokove pesmi. To je ta poetični del. In teh pesmi ni videlo veliko ljudi, ker niso nikoli izšle. Rokova mama jih je hranila v posebni škatli in mi jih je po nekaj obiskih zaupala v branje in potem dala dovoljenje, da jih lahko uporabim v scenariju.

Te pesmi so veliko odkritje – Rok je vedno veljal za človeka, ki je bil zelo ekspresiven, zelo intenziven, zelo prisoten. V teh pesmih pa je vse od njegovega 16. leta dalje, ko začne tekmovati v svetovnem pokalu, čutiti radikalen, skoraj agresiven eskapizem, totalno bolečino. Nekakšen skoraj neoromantični smučarski Werther. In glede na to, da sem hotel narediti to, kar mi je blizu – smučarsko-športno zgodbo, sem se potem srečal s poetičnim "reality checkom". Tam je šlo za izjemno veliko bolečine, patine, samoiskanja in jasnega govora o tem, kaj je narobe. In to je bila točka obrata pri pisanju scenarija oz. razmisleka o Roku. Treba je bilo narediti veliko bolj kompleksnega Roka, kot smo ga poznali. To je dobeseden poetični del. Sicer je pa to zelo prozna zgodba.

Kako pa pričakuješ, da bodo predstavo sprejeli športniki? Ali ti je verjetno pomembneje, kako jo bo sprejela Rokova mama Zdenka Steiner?
Veliko bolj ali pa celo najpomembneje mi je, kako jo bo sprejela njegova mama. Pa predvsem ljudje, ki so mu bili blizu. To ni igra, ki je pisana za kogar koli. Predvsem pa ni pisana za športnike. Seveda so v igri tudi upodobljeni ljudje, ki so ga obdajali, vključno z velikimi imeni slovenskega smučanja, imeni, ki so zaznamovali tisti čas in ki so tudi odločilno tako v stabilnem kot v destabilizacijskem smislu vplivala na Rokovo življenje in kariero. Ampak ključno sporočilo pa je, kako in zakaj je Rok bil, kako in zakaj je Rok odšel.

Lahko koga (morda od vključenih imen) kaj zmoti v tej predstavi?
Absolutno. Jebeš predstave, kjer so vsi pomirjeni.

Matjaž Pograjc, ki te je pritegnil k pisanju scenarija, je rekel, da je izbral prav tebe, ker te je bilo – strah, kar si priznal tudi sam; da si imel strah pred veličino, si rekel. Scenaristika je zate nekaj popolnoma novega. Kako se kot novinar, še posebej precej specializirani novinar, lotiš nečesa tako drugačnega?
Strah me je bilo Roka. Strah me je bilo (u)Roka, če greva še dalje. Z Rokom sem zrasel in mi je bil, seveda, eden izmed dveh Petrovičev, ki sta me v tistem času navdihovala. Ampak tudi oba sta odšla. In oba v zelo nenavadnih okoliščinah. V praktično istem času in praktično enake starosti. In od tod moja skoraj patološka navezanost na njiju. V tako nežnih letih sta odšla. In o njiju sem v preteklosti kar nekaj pisal, predvsem Rok mi nikakor ni bil neznanka. Poznal sem ogromno zgodb – o Roku iz moje generacije in generacije pred mano praktično vsak nekaj ve. Ogromno je pa polinformacij, skoraj mitologije, zelo veliko mitologije v resnici – konstruktov kot o nekih velikih rockzvezdnikih, ki so odšli pri 27 letih. In iz tega je bilo treba napisati zgodbo. In takrat sem se res "usral". Kaj narediti? Kako to narediti? Najmanjšo težavo v življenju imam z belim listom papirja – vedno je hitro poln, če ne drugega, z rutino. Ampak tukaj sem pa veliko časa samo strmel in se čudil. Ampak potem sem začel in zelo hitro, v dveh, treh mesecih naredil ogromno pogovorov z njemu bližnjimi ljudmi, ki so mi odprli svetove, za katere se mi sanjalo ni, da so obstajali, in potem se je zgodba napisala sama od sebe. Njegova mama ima tako rekoč dialoški spomin in vrsta zgodb, primerov je zelo neposrednih.

Ampak spomin je selektiven …
Res je. Spomin je selektiven, vodi svojo pot in ga v resnici ne moreš nadzirati, ko si čustveno ranjen, ampak tukaj pa je prišlo - kar sva oba z Matjažem sprejela -, do meje, ko nefikcija lahko vstopi v fikcijo. Ko življenje lahko postane gledališče. To mi je bilo zelo težko, ker tega nisem vajen. Sam sem zaradi novinarskega posla precejšen purist, ko pa sem si moral nekatere stvari začeti izmišljevati oz. jih prirejati, sem postal precej neroden. In upam, da ta nerodnost na odru ne bo preveč očitna. Je bilo pa to krasno potovanje, ker … to bo zdaj zvenelo strašno ošabno, ampak neverjetno sem se prepoznal v nekaterih stvareh. V poeziji, v knjigah, ki jih je bral, načinu razmišljanja o športu, svetu, politiki, ljudeh okoli sebe, načinu njegovega čustvovanja … Potem pa je prišel trenutek, ko sem dojel, da ga ves čas razumemo vsi kot odraslega človeka, kot nekoga, ki je skoraj nekakšen monolit, pri katerem si ne dovoljuješ napak in odstopanj, vsi ga pa v resnici poznamo izključno kot mulca, kot otroka, poznega najstnika. Ko je zmagoval, je bil star 19, 20 let, neverjetno mlad. Čisti otrok. Ne pričakuješ od 19-letnika, da ti tako neposredno, iskrivo in čisto reflektira svet, kot ga je Rok.

Pograjc še pravi, da Rokova modrina ni predstava, ki bi želela kogar koli križati ali reševati slovensko alpsko smučanje, ampak gre bolj za razgrnitev abstraktnih misli. Pa vseeno, težko je iti mimo obeh omenjenih stvari – pri Roku se veliko govori o tem, kako je bil nerazumljen, kako ga je sistem utesnjeval … Hkrati pa je tema krize slovenskega smučanja danes zelo pereča …
Že dolgo je ta tema zelo pereča, tukaj se z režiserjem ne ujameva in se ne strinjam z njim, da gre za abstrakcijo, to tudi približno ni bil moj namen.

Predstava se torej ne skuša ogniti tem temam?
Absolutno ne. Nasprotno – oprijema jih, se z njimi sooča in jasno izpostavlja, kaj je šlo narobe, kdo je kriv, da je šlo narobe, zakaj je šlo narobe in kam je šlo narobe. Ne bi si želel lotiti te predstave, če ne bi bila to tudi zgodba o tem. To je zgodba o vseh uravnilovkah in ena izmed njih je močno vladala tudi znotraj smučarske reprezentance ...

… in še vedno vlada …
Mislim, zdaj smo zelo duhoviti, če še sploh govorimo o smučarski reprezentanci, medtem ko dekleta iščejo denar za fizioterapevta prek spletne kampanje. Po Tini je samo še propad. Tina je vse nas vzdrževala z umetnim dihanjem. In že kar nekaj časa je tako. Večina smučarjev, ki je imela sem ter tja še kak rezultat, so bolj ali manj na starih valovih. Slovenska smučarska šola je bolj ali manj samo še rekreativna. Ne samo zato, ker ni denarja. In tukaj ima Tone Vogrinec prav – po letu 1990 smo kar naenkrat želeli biti uspešni v 20, 25, 30 športih, medtem ko je bilo prej vse skoncentrirano v enega ali dva. In talenti so se razporedili.

Vsa refleksija na to temo s predstavo verjetno ne bo spremenila ničesar, se lahko kdo še zamisli ob tem?
Ne, zamisliti se glede smučanja in smučarskega sistema v Sloveniji je že davno prepozno. S Tinino upokojitvijo se je (bo) ta zgodba končala. Ampak Tina je tudi poslednja velika osebnost slovenskega smučanja, ki je šla neposredno skozi to mašinerijo niča in uravnilovk, v kateri nihče ne sme biti preveč dober oz. ne sme biti boljši od izbrano dobrega. V slovenski smučariji je že dolga leta, tako kot v družbi, popolnost sovražnik odličnega in vedno se je odmikalo ljudi, ki so odstopali. Tina je plačala enormno ceno, rešil pa jo je Andrea (Massi) oz. je spoznala, da se lahko reši tudi sama z zunanjo pomočjo. Sicer bi šla predčasno v pokoj in bi doživela usodo Mateje Svet. Mateja Svet, ki je na neki način tudi v tej igri in je bila ves čas v mojih mislih – skoraj toliko kot Rok.

Roku in Mateji je skupno tudi to, da pri noben od njiju nismo nikdar dobili prave razlage, zakaj sta šla. Svetova vse do danes še vedno ne želi govoriti o tem, pri Roku gre uradna zgodba, da je imel težave s hrbtenico, neuradna, da mu je sprememba v trenerskih vodah prinesla može, ki niso imeli posluha za njegove alternativnejše pristope k treningu ...
No, ampak Rok je dejansko hotel nehati. Že na vrhuncu zmagovanj v sezoni 1985/86 ga je samo tekmovanje tako utrujalo in ljudje, ki so se mrhovinarsko prilepili nanj in mu kradli energijo, življenjsko slo in sok, vse to ga je tako utrujalo, da je hotel biti sam, da se je hotel smučati po celcu in ga je bolel k***. Poleg tega se je vmes tako globoko spuščal v jogo, meditiral in odkrival nove svetove. Medtem, ko so drugi trenirali s trdimi kondicijskimi vajami, je on z monoplavutko plaval v bazenu. Medtem ko so drugi "drkali" kole, je on vozil po celcu.

Rok se torej v nobenem primeru, ne glede na posluh trenerskega osebja in šume okolice, ki ga je obdajala, ne bi upokojil kot smučarski veteran pri 33 letih?
Ni šlo samo za vse tisto, kar ga je obdajalo. On je smučanje razumel kot neki eksperiment. Ko je začel študirati, ga je tisto, kar je študiral, v resnici začelo bolj zanimati od smučanja. Ampak se je tega loteval na podoben način – blazno intenzivno, totalno raziskovalno, z vso strastjo. Tako metafizično kot fizično. In smučanje v bistvu ni bilo več na prvem mestu, ampak samo še neka vrsta komunikacije. In tiste dve, tri sezone so bile praktično prazne. Razlogov, zakaj je šla kariera navzdol, je mnogo, tudi tehnični. Rok je bil prvi, ki je smučal na način, kot smučajo še danes – z boksanjem količkov in – do neke mere - s karvanjem. Na tistih starih smučeh je imel neverjeten nagib, za kar je bila potrebna tudi neverjetna fizična moč. Ko gledaš njegove posnetke, si sploh predstavljati ne moreš, da lahko na tistih dilcah tako stojiš.

Eden ključnih ljudi, ki mi je pomagal razumeti Roka kot smučarja, je bil seveda njegov dolgoletni trener Filip Gartner, ki se spominja neverjetnih podrobnosti. In tudi Filip je videl, da v Roku sle po tekmovanju ni bilo več. Sebi je dokazal, da je s svojim pristopom lahko najboljši, blizu neki popolnosti, potem pa ga je hitro zanimalo nekaj drugega. Mogoče je imel preprosto problem z ohranjanjem pozornosti.

Veliko govoriš o "zajedavcih", ki se pojavijo, ko ustvarjaš predstavo o nekom takem, kot je bil Rok. Boštjan, ti običajno pišeš zgodbe o ljudeh z obrobja, malih ljudeh, za javnost brezimnih ljudeh. Pri Roku Petroviču se z njegovim mitskim statusom stvari obrnejo za 180 stopinj ...
Problem je bil samo na začetku, ko imaš ustvarjeno neko umetno identiteto človeka. Ko imaš neki lik, s katerim nimaš neposrednega stika. Ko pa se to izbriše in začneš ustvarjati neki lik od začetka, in to temelji na popolnoma realnem uvidu, pa je zgodba popolnoma enaka – tudi ugotoviš, da je bil na neki način žrtev, da je bil tako človeški kot vsi mi, da je imel veliko osebnostnih primanjkljajev, da je imel globoke frustracije, da so ga pestile družinske težave – navsezadnje mu je zelo mlademu na skrajno nesrečen način umrla tudi sestra, starši so se ločili, bil je nenehno pod pritiskom … V bistvu nikjer ni več legende, nikjer več veličine, nikjer več strukturirane umetne identitete, samo še človek. To pa je popolnoma isti princip kot pogovarjati se s komer koli kjer koli. To pa je tudi edina tehnologija, ki jo kjer koli uporabljam – z ljudmi se preprosto pogovarjam. Res pa je, da se z Rokom nisem mogel. Žal.

Si pa se pogovarjal z veliko ljudmi, ki so ga poznali. Tudi s tistimi, ki so nekako obravnavani kot krivi za njegove manj prijetne trenutke v smučarskem svetu. Je kdo skušal vplivati na besedilo predstave?
Ne. Jih pa je bilo veliko presenečenih, da sem se jaz tega lotil. Je pa bila to primerjalna prednost, ker so me malo gledali kot novinarja, hkrati z neko skepso, malo pokroviteljsko, češ da njemu že lahko prodamo neko svojo zgodbo, meni je pa v resnici ta zgodba bližje kot vse, kar sem v življenju delal. Ker me v življenju ni nič bolj zanimalo kot ravno to. Nič nisem bolj intenzivno doživljal kot slovensko smučarsko pravljico. In še vedno znam na pamet vse rezultate iz 80. let – praktično vseh tekem. Tako kot prek cele novinarski poti – najmočnejši si in tvoje največje orožje je takrat, ko te ljudje podcenjujejo.

Rok Petrovič ni bil le ena največjih slovenskih smučarskih legend, bil je urbani intelektualec v hribovskem športu, individualist, kjer individualizem ni vedno najbolje sprejet, senzibilnež v športu, kjer je pomembnejša tekmovalnost in krvoločnost. Bi ga lahko nekako tako kategorizirali?
Pika. To je bil. (Smeh) Kaj naj dodam? Lahko zlahka copy-pastaš (smeh). Ne smemo tudi pozabiti, da je bil otrok. Eden izmed delovnih naslovov scenarija je bil (ot)Rok. Res nikoli ni bil odrasel človek. Mi Roka, njegove zgodbe na ravni nekega splošnega interesa in razgledanosti poznamo nekje do olimpijskih iger v Calgaryju leta 1988 in njegovega ponesrečenega nastopa, potem kariero počasi konča in potem je v zgodovini dolga prazna niša do odhoda leta 1993. Vmes pa nič.

Ti si zdaj spoznal ta njegova "izgubljena" leta?
Seveda. Ne upam si reči, ali je bil takrat drugačna oseba, ker bi ga moral za to spoznati v živo, ampak mislim, da je ostal zelo konsistenten tudi v svoji nekonsistentnosti. Ker je zelo nihal iz skrajnosti v skrajnost, hkrati pa je imel močan osebnostni kredo, ki pa se ga seveda ni ves čas držal. Se mu je pa poskušal približevati. Vrednote je imel jasno zapisane. In kot rečeno – bil je mlad. Ljudje začnejo zoreti pri 30. letu, on pa se mu niti približal ni. Res pa je, da se je popolnoma umaknil iz smučanja. Nekaj časa je preživel v ašramih v Indiji, ogromno se je potapljal, zelo hitro je prišel do doktorata … Živel je podobno intenzivno kot prej, samo na nekih drugih ravneh. In neskončno si je želel končati svoj doktorski študij v Ameriki, kar mu na žalost ni uspelo.

Rokova mama mi je pred časom v intervjuju rekla, da se je Rok vsega, česar se je lotil, lotil študiozno. Je bil to tudi vaš pristop do scenarija ali ste šli bolj na instinkt?
Prva faza je bila zelo študiozna, ker nisem hotel izpustiti ničesar, za kar ne bi niti vedel, da je relevantno. Hotel sem dobiti ogromno informacij in jih prereflektirati, še preden bi sploh delal selekcijo med relevantnim in irelevantnim. To je bil prvi del. Drugi, pisanje, pa je temeljilo na čistem instinktu, ker se mi je prvič v življenju odprl neki kanal. Prišlo je do zelo nežne poosebitve in v tistem trenutku je zgodba tudi zame postala zelo osebna. To ni bila več samo zgodba o Roku, ampak razširjena zgodba o generaciji, o času, približevanju razpada Jugoslavije, o lomljenju sistemov – takih ali drugačnih -, tudi zgodba o rokenrolu, zgodba o zelo intenzivnem življenju tistega časa, ki sem ga kot pozen otrok spremljal z velikim zanimanjem, vse ključne kulturne in družbene reference nam prihajajo točno iz tistega časa. Zato mi je bilo to morda še toliko bližje – od Podarim-dobim do Pankrtov.

Je torej Rokova modrina bolj enkraten podvig ali se vidiš, da bi lahko še ponovil svoj izlet v scenaristiko?
Vsekakor bi rad, da je enkratno, ampak ne edinkrat (smeh). Veliko več užitka ti daje to kot žurnalistični prispevki. Ko vidiš, da tvoje besede oživijo, to je nekaj posebnega. Zato sem se tega tudi s strahom lotil, ker se nisem upal predstavljati. In potem ko sem gledal prvo celo vajo, sem bil ganjen, kot ne vem kdaj. Tako lepo. Tako ponižna izkušnja. Običajno imam težave z gledališkimi predstavami, ker pač poznam ljudi osebno ali pa prek reklam in dobiš tak malomeščanski provincialni občutek, tu pa so se vsi ti občutki izključili in je ostala samo še zgodba, ki je oživela, in to je prelepo.

Rok je še danes ikona, legenda slovenskega smučanja, ti mu praviš edini slovenski mitološki junak …
… mitološki junak, ki je dejansko živel!

Ampak Roka so mnogi njegovi vrstniki, sotekmovalci, imeli za posebneža in čudaka, kot priznava tudi njegova mama …
… Celo za bebčka!

Ja, raje je tičal v knjigah kot na zabavah. Pri 15 letih je bral zen budizem in Kanta, zaprisežen je bil jogi. Bi bil v današnji dobi superzvezdnikov in markantnih upornikov tipa Bode Miller (čigar pristop do smučanja je sicer še najbližje Rokovemu, to je treba priznati) Rok Petrovič lahko zvezdnik v pop smislu tega pomena?
Kako lepo se sliši, ko to govoriš. Razen Bodeja v vseh teh letih ni bilo opaziti nobenega drugega smučarja, ki bi kakor koli spominjal na Roka. Razen, seveda, Rudija Nierlicha. Ki pa je tudi tragično umrl in je tudi smučarski sin Filipa Gartnerja. Rudija Nierlicha, ki mu je bil Rok vzornik in je res smučal tako kot Rok. In je imel tudi samo dve sezoni zares top. Potem so pa drugi videli, kako se smuča. Mislim, da v današnjem času ni prostora za Roka, ker je bilo takrat toliko manj izbire. Smučanje se je odpiralo kot ena od dveh, mogoče treh opcij, danes bi bil Rok soočen s 50 opcijami, z neskončnimi šumi in dvomim, da bi bilo smučanje njegova prva izbira. Njega je na smučke postavila mama, oče je bil tako ali tako "veliko lice" DIF-a in nekdanji prvak Jugoslavije v potapljanju na dah in v športnem ribolovu – ta korčulski, dalmatinski pridah je pri Rokovem značaju zelo pomemben – Rok res ni maral trenirati.

Pa če so ga tako močno motili že šumi takrat, si lahko predstavljamo, da v današnji dobi Twitterja in spletnih komentarjev verjetno nikdar ne bi preživel na smučeh niti pol sezone.
To sem hotel poudariti. In njegov razpon pozornosti res ni bil najdaljši. Metalo ga je. Ampak šele 19 let je bil star! Koga ne meče takrat? Ne vidim ga kot superheroja, športnega ali popkulturnega v današnjem smislu. Navsezadnje bi Bode zelo drugače deloval v kakšnih drugih športih, se mi zdi. On je iz vesolja padel. Iz hipijevske družine, kjer so odraščali brez elektrike in tekoče vode, je padel v svetovni vrh. In se nikdar ni prilagodil. Ljubim Bodeja Millerja. Res. Če bi bil ženska, bi ga zalezoval po vseh vukojebinah. On je zame najboljši smučar vseh časov.

Se ločijo zvezdniki/zvezdništvo 80. let in zvezdniki danes?
Zvezdnike 80. let je večinoma ugrabila politika. Ker politiki takrat niso bili zvezdniki, je politika potrebovala obraze, da prek njih s subtilnimi, podtalnimi sporočili komunicira z javnostjo. To je zgodba slovenske smučarske pravljice. Slovenska smučarska zgodba je zgodba o osamosvajanju Slovenije. Hkrati tudi zgodba prehoda iz komunizma v kapitalizem. Zelo hitro je slovensko smučanje začelo delovati kot resno podjetje.

Bi bil Rok lahko "mitološki junak", če ne bi umrl v cvetu mladosti? Prezgodnje smrti rade ustvarjajo mite.
Si že odgovorila na vprašanje. Rok je že zelo zgodaj sprejel odločitev, da bo na tak ali drugačen način odšel. Zato tudi njegov najbližji krog tega ni nujno doživel kot smrt. Kar nekaj ljudi sem spoznal, ki niso bili niti najmanj presenečeni, ko Roka ni bilo več.

Ti praviš, da si bil v mladosti obseden z Rokom, da si se identificiral z njim, da si hotel biti kot on …
S pomočjo njegove poezije in z raziskovanjem sem si lahko dovolil, da se identificiram z njim. Prej je bilo občudovanje. Gledal sem ga od spodaj navzgor, potem pa sva se lahko malo soočila. Ampak to je območje udobja. Ko sem si Roka začel krojiti po svoji podobi, nisem začel krojiti sebe po njegovi podobi, kot bi delal kot otrok. Ampak je bilo popolnoma drugače – spogledala sva se kot odrasla. Prek te zgodbe sem tudi z otrokom v samem sebi obračunal. Torej tudi Rokom.

Si si z leti našel drugačne vzornike ali Rok Petrovič ostaja pri tebi še na posebej visokem piedestalu?
Ne vem, ali lahko otroške junake kar koli zamenja. Še vedno sta Rok in Dražen tista. Kar pa ne pomeni, da nisem z vsem srcem in živalsko navijal tudi za Bojana. V Sestrieru leta 1985, ko je Rok prvič zmagal, sem gladko navijal za Bojana.

Kakšna možnost, da se iz predstave razvije še kak dokumentarni ali igrani film?
To bi bil že pleonazem. Veliko pomembnejša bi se mi zdela knjiga, v kateri se da povedati nekatere stvari, ki se jih drugje ne da.

Torej zdaj razmišljaš o knjigi?
Ja, ampak bo treba prej še dve drugi napisati. Klonirati bi se moral.
Kaja Sajovic

Rok Petrovič ni bil le ena največjih slovenskih smučarskih legend, bil je urbani intelektualec v hribovskem športu, individualist, kjer individualizem ni vedno najbolje sprejet, senzibilnež v športu, kjer sta pomembnejši tekmovalnost in krvoločnost.

menjamo življenje za stotinke
in nekateri v tem iščemo umetnost.

Požiramo kilometre ceste smrti,
deset let skupaj še vedno tujci,
vsak po svoje se priklanjamo svobodi.

Mnoge dni zmrzujemo kot pregnani (divji) psi, za nas pravice do besede ni,
pohabljamo svoje telo na slabi pisti,
zaradi brez srca ljudi,
ki jim je le za svoje koristi,
za nas pravice do besede ni.

Saj ni važno, svet brez nekaterih še vedno stoji,
če tebe več ni,
to teh ljudi ne skrbi,
padlih gladiatorjev besed v zgodovini ni.

Pesem Roka Petroviča iz leta 1987 ali 1988

Izobrazba pomaga, da začneš kompleksnejše gledati tako na svoj šport kot na svoje mesto v njem, kar lahko izboljša skupni rezultat. Po drugi strani pa lahko izobražen športnik bolje vidi vse manipulacije in ogromno nehumanih, nepoštenih interesov, katerim ciljem je podrejen tudi njegov rezultat. Lahko spozna, da je šport, s katerim se ukvarja, in njegov odlični rezultat celo orodje politike, in lahko reče: dovolj je, ne bom več ...

Rok Petrovič o vlogi izobrazbe pri športnih dosežkih, marec 1987, Mladost

Lepo je, ko si prvi, še lepše pa je spoznanje, da si nekaj naredil vrhunsko, popolno ... in glede tega nisem nikakršen egoist. Ne bi hotel, da bi bile moje vožnje samo moje. Če s tem razveselim še koga, je to največ, kar lahko v svojem športnem življenju naredim.

Rok Petrovič, marec 1987, Mladost

Za časa Filipa Gartnerja je bilo vse v redu. On mu je dovolil, da namesto "einz, zwei, drei" vaj dela jogo in se pouči o svojem telesu. Smučanje ni moštven šport, timsko delo je dobro, ko se smučarji s trenerjem razumejo, kot da so eno. Ko jih zna trener obdržati kot celoto in ko prisluhne vsakemu posebej v skupini. Kar pa ne pomeni, da mora poseči po uravnilovki – da mora slabe nekdo drug vleči, dobre pa da dvakrat po glavi lopnejo. Zakaj danes prihaja do rezultatov samo Tina Maze? Ker ima svojo ekipo, ker je individualist. In edino ti lahko danes v smučanju kaj storijo.

Zdenka Steiner, Obrazi (2012)

Zgodba je zame postala zelo osebna. To ni bila več samo zgodba o Roku, ampak zgodba o generaciji, o času, približevanju razpada Jugoslavije, o zlomu sistemov, tudi zgodba o rokenrolu, zgodba o intenzivnem življenju tistega časa, ki sem ga kot otrok spremljal z velikim zanimanjem.

Boštjan Videmšek
Ingemar Stenmark po skupnem treningu s Švedi leta 1986

Rokovo sporočilo je, da je treba spoznati svoje potenciale, biti to, kar smo, in se ne preveč resnobno, vendar pa profesionalno ukvarjati s tistim, kar nas veseli. Potem lahko dosegamo popolnost, kot jo razumemo mi na Zemlji, lahko zmagujemo ali pa smo v igri samo zaradi uživanja. Vse pa šteje zgolj kot izkušnja. Ne smemo se navezati na zemeljsko. Ko nam je dovolj, odidemo.

Marjan Ogorevc, bioterapevt

Dehumanizacija v športu je posledica splošne dehumanizacije. Ljudje danes vse manj berejo, skoraj se ne ukvarjajo več z lepimi umetnostmi, ne znajo prepoznati lepote, interesi so povsem usmerjeni k nekakšnemu groznemu prakticizmu.

Rok Petrovič o dehumanizaciji, 1987, Mladost

Razen Bodeja Millerja v vseh teh letih ni bilo opaziti nobenega drugega smučarja, ki bi kakor koli spominjal na Roka. Razen, seveda, Rudija Nierlicha. Ki pa je tudi tragično umrl in je tudi smučarski sin Filipa Gartnerja. Rudija Nierlicha, ki mu je bil Rok vzornik in je res smučal tako kot Rok.

Boštjan Videmšek o Rokih po Roku

Zvezdnike 80. let je večinoma ugrabila politika. Ker politiki takrat niso bili zvezdniki, je politika potrebovala obraze, da prek njih s subtilnimi, podtalnimi sporočili komunicira z javnostjo. To je zgodba slovenske smučarske pravljice. Slovenska smučarska zgodba je zgodba o osamosvajanju Slovenije. Hkrati tudi zgodba prehoda iz komunizma v kapitalizem. Zelo hitro je slovensko smučanje začelo delovati kot resno podjetje.

Boštjan Videmšek o zvezdnikih

Slovenska mladina nima jasnih in pravih motivov. Številnim mladim v Sloveniji je edini cilj denar, potem žuri. Ta enostranska motivacija bi morala zaskrbeti vse, ki jim je mar za nadaljnje izgrajevanje ene, ampak zares samoupravne socialistične Jugoslavije. Pragmatizem, napumpan s površnim hedonizmom, ne more biti recept za obvladovanje okoliščin, v katerih smo.

Rok Petrovič o svoji generaciji marec 1987, Mladost

Premiera predstave Rokova modrina
Predstava o Roku Petroviču
Premiera predstave Rokova modrina
Predstava o Roku Petroviču