V Sloveniji je takih vozil okoli 35 tisoč. Slovenski zastopnik avtomobilskih znamk Volkswagen, Audi, Seat in Škoda, Porsche Slovenija, je lastnike vozil o sporni programski opremi že obvestil, izjema so tista vozila, ki so bila kupljena v tujini, in tista, ki so zamenjala lastnika, pa ti do zdaj še niso obiskali pooblaščenega servisa.
Vozila so tehnično brezhibna
Porsche Slovenija lastnike vozil s sporno programsko opremo miri, da so ta varna za vožnjo in da ni potrebe po paniki. Tomaž Svetina z agencije za varnost prometa je povedal, da so nemški homologacijski organ zaprosili za podrobne informacije o konkretnih ukrepih za odpravo nepravilnosti. Natančnejše informacije naj bi podali najpozneje do konca novembra, za zdaj pa je znano, da so sporna vozila z dizelskimi motorji euro5 med letniki izdelali v času med 2008 in 2015. Vozila bodo vpoklicana na začetku prihodnjega leta, pri čemer Svetina dodaja, da "bo pri dizelskih motorjih 2.0 verjetno zadostovala že prilagoditev programske opreme, pri motorjih 1.2 in 1.6 pa se predvideva tudi poseg v sam motor".
Kako bodo posegi v motorje vozil vplivali na njihove lastnosti?
Novinar Motorevije Blaž Poženel pravi, da je težko natančno napovedati, kakšni posegi bodo potrebni, saj se pojavljajo številne špekulacije, in dodaja: "Govori se o novih vbrizgalnih šobah, pa o črpalki za gorivo. Prav tako še ni jasno, kaj bodo storili, če odkrijejo, da ne bo šlo brez redukcijskih katalizatorjev (SCR) oziroma vbrizgavanja sečnine v izpušni sistem." Ob tem je tudi nemogoče napovedati, kako bi tovrstni posegi lahko vplivali na lastnosti avtomobilov. "Lahko se zgodi, da motor ne bo več tako varčen, kot pravijo pri Volkswagnu, lahko tudi, da ne bo tako zmogljiv, ne ve se niti, kakšna bo krivulja navora motorja. Vsekakor pa bodo lastnosti motorja malo drugačne," je sumničav Poženel.
Ministrstvo: Gre za stvarno napako
Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo je prejelo več prijav lastnikov vozil s sporno programsko opremo, ki se sklicujejo na stvarno napako. V 37. členu Zakona o varstvu potrošnikov je med drugim navedeno, da o stvarni napaki lahko govorimo takrat, ko stvar nima lastnosti in odlik, ki so bile izrecno ali molče dogovorjene oziroma predpisane. Tudi na ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo so pritrdili domnevam o stvarni napaki in lastnike vozil pozivajo, naj svoje pravice uveljavljajo v roku dveh mesecev od prejema obvestila o vgrajeni sporni programski opremi. Direktor direktorata za notranji trg Dušan Pšeničnik opozarja, da so na ministrstvu vzpostavili posebno telefonsko številko 080 88 99, na kateri lahko potrošniki vsak dan med 9. in 11. uro dobijo dodatna pojasnila, povezana s to problematiko.
Padec vrednosti vozila?
Da gre pri Volkswagnovem goljufanju za stvarno napako, meni tudi Boštjan Okorn z Zveze potrošnikov Slovenije in hkrati nakazuje tudi na druge vidike te problematike. "Rešiti je treba problem, kdo bo odgovarjal, če bodo ta vozila na trgu rabljenih avtomobilov izgubila vrednost, ali bodo servisi morebitne okvare vozil kot posledico fizičnih posegov v motor obravnavali v okviru garancije, čeprav bosta od nakupa vozila minili več kot dve leti." Ob tem velja omeniti, da je Slovenija na področju varstva potrošnikov naprednejša od drugih evropskih držav, saj se v primeru stvarne napake potrošnik lahko sam odloči ali za popravilo vozila, njegovo zamenjavo ali pa vračilo kupnine oziroma sorazmernega zneska.
BEUC: Potrošnikom morate povrniti nastalo škodo
Evropska potrošniška organizacija (BEUC) od uprave nemškega proizvajalca zahteva, naj razkrije, v katera vozila so vgradili opremo za prirejanje izpustov in zagotovi vpoklic vseh avtomobilov. Zahtevala je tudi, da potrošnikom zagotovijo možnost odstopa od pogodbe, vračilo kupnine ali njeno sorazmerno zmanjšanje in povrnitev nastale škode.
Volkswagen zahteve za izplačila morebitnih odškodnin ali vračila kupnine ni komentiral. Tudi evropska komisarka za notranji trg Elžbieta Bienkowska je posebej za oddajo Posebna ponudba izjavila, da v prvi vrsti zahteva, da se afera v celoti razkrije. Podobno razmišlja tudi nekdanji evropski komisar za okolje Janez Potočnik, ki je na velike razlike med testiranjem izpustov emisij dizelskih motorjev v laboratoriju in dejanskim stanjem opozarjal že leta 2011.
Nemci Volkswagnu še naprej zaupajo
Zadnje raziskave so pokazale, da sta kljub škandalu dve tretjini Nemcev še vedno prepričani, da Volkswagen izdeluje odlične avtomobile, 65 odstotkov jih meni, da s škandalom pretiravajo, 60 odstotkov pa, da znamka "Narejeno v Nemčiji" zaradi tega ne bo utrpela škode in bo škandal kmalu pozabljen. A ravno v teh dneh so iz koncerna sporočili, da je pod drobnogledom še en dizelski motor, v katerem bi lahko bila vgrajena sporna programska oprema. Nesporno dejstvo pa je, da bo škandal Volkswagen stal bistveno več, kot če bi sredstva, namenjena razvoju goljufive programske opreme, porabil za vgradnjo do okolja prijaznejše tehnologije.
Imajo potrošniki pravico do odškodnine ali zamenjave vozila, bo vrednost teh vozil padla, bo zmogljivost motorja manjša, poraba goriva večja? Odgovore bomo iskali v oddaji Posebna ponudba ob 17.20 na 1. programu TV Slovenija.
Rok Kužel, TV Slovenija
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje