Medtem ko je tamkajšnje prebivalstvo naklonjeno gradnji avtoceste, pa okoljevarstveniki menijo, da bi bil to zločin proti naravi. Foto: EPA
Medtem ko je tamkajšnje prebivalstvo naklonjeno gradnji avtoceste, pa okoljevarstveniki menijo, da bi bil to zločin proti naravi. Foto: EPA
Prebivalci Augustowa
Augustow dnevno prečka kar 4.500 težkih vozil, zato prebivalci mesta podpirajo gradnjo avtoceste, ki bi se izognila mestu. Foto: EPA

Poljska vlada želi del mednarodne avtoceste, ki povezuje Varšavo in Helsinke prek baltskih držav, zgraditi skozi dolino Rospuda na severovzhodu države, kjer živijo risi in volkovi ter ogrožene vrste ptic. Dela na avtocesti so trenutno ustavljena zaradi sezone gnezdenja ptic, vendar naj bi vlada dela nadaljevala že avgusta.

Sodišče evropskih skupnosti je evropska komisija zaprosila, da prepreči nadaljevanje gradnje, ki bi po njenem mnenju povzročila nepopravljivo škodo enkratnemu ekološkemu sistemu. Varšava nasprotno trdi, da bo škoda minimalna, saj bodo gradili viadukt, in ne navadne ceste. Evropska komisija želi, da se dela na 40-kilometerskem odseku pri mestu Augustow ustavijo, dokler sodišče ne odloči, ali je gradnja avtoceste v nasprotju s strogimi evropskimi zakoni o varovanju okolja.

Med dvema ognjema
Konservativna poljska vlada se je tokrat znašla med dvema ognjema, saj tamkajšnje prebivalstvo podpira gradnjo avtoceste, ki bi sprostila tovorni promet skozi tamkajšnja mesta, medtem ko tako tuji kot domači okoljevarstveniki gradnji odločno nasprotujejo, saj ima dolina status posebnega pomena za okolje in je tudi zaščitena. S kljubovanjem Bruslju bi lahko Varšava pod vprašaj postavila sofinanciranje avtoceste z evropskimi sredstvi.

Novi spori na vidiku
Mnogi analitiki menijo, da je spor s Poljsko le uvod v prihodnje spore glede okolja z novimi članicami EU-ja iz vzhodne in srednje Evrope, ki se pripravljajo na obnovo zastarelih cest in železnic.

G. V.