Če trg ne deluje, imamo po ministrovih besedah agencijo za varstvo konkurence, ki ima dolžnost, da zadeve nadzira in ukrepa. Foto: BoBo
Če trg ne deluje, imamo po ministrovih besedah agencijo za varstvo konkurence, ki ima dolžnost, da zadeve nadzira in ukrepa. Foto: BoBo

"Cene goriv smo omejili zaradi nestabilnosti na trgu," je dejal gospodarski minister Zdravko Počivalšek. Razmere so se od tedaj stabilizirale tako v smislu količin kot tudi cen. "Bomo pa preverili vse, kar se dogaja na trgu, in po potrebi ukrepali," je zagotovil ob robu podpisa pisma o nameri za vzpostavitev Gospodarskega logističnega središča Feniks V Posavju.

Minister je komentiral tudi torkovo izjavo najverjetnejšega mandatarja Roberta Goloba, da trg v Sloveniji ne deluje in da je čas za pametno regulacijo. Naftni trgovci so cene pogonskih goriv namreč določili v skoraj enaki višini, zaradi česar so se pojavili sumi morebitnega kartelnega dogovarjanja. Kot je izpostavil Počivalšek, imamo v Sloveniji tri ponudnike, nimamo duopolnega sistema, predvsem pa je po njegovih besedah treba pogledati analizo prodaje posameznih goriv, ne samo števila trgovcev.

Gospodarski minister je dodal, da je bila Slovenija edina država v Evropi, ki je imela regulirane cene. "V preteklem obdobju smo sprostili marže, to, kar se dogaja zdaj na cenovnem področju, pa se dogaja zaradi rasti cene osnovne surovine, ki predstavlja med 40 in 50 odstotki cene goriva," je pojasnil. Če trg ne deluje, imamo po ministrovih besedah agencijo za varstvo konkurence, ki ima dolžnost, da zadeve nadzira in ukrepa.

Napovedi avtoprevoznikov, da bodo zaradi rekordnih cen goriva podražili storitve, Počivalšek ni želel komentirati. "Dejstvo pa je, da avtoprevozniki nimajo teh cen, ampak imajo posebne pogodbe s trgovci, pri katerih se oskrbujejo. Vsak mora nositi odgovornost za to, kar ima," je sklenil.

AVK: Aktivno spremljamo razmere na trgu pogonskih goriv

Na Agenciji za varstvo konkurence (AVK ) ob ugibanju o morebitnem kartelnem dogovarjanju trgovcev z naftnimi derivati poudarjajo, da že dlje časa aktivno spremljajo razmere na trgu pogonskih goriv. Kot pravijo, ugotavljajo dejstva in okoliščine, na podlagi katerih bi skladno z zakonskimi pristojnostmi morali ukrepati.

Sorodna novica Kovač: Če imate le dva velika ponudnika, je deregulacija cen naftnih derivatov nesmiselna

Spomnili so, da so konec lanskega leta pripravili novo sektorsko raziskavo trga pogonskih goriv, v kateri so predstavili ugotovitve glede razmer na drobnoprodajnem trgu pogonskih goriv v Sloveniji. Z raziskavo so ugotovili, da cene po deregulaciji med ponudniki niso bile vedno enake, so pa bili zaznani pogosto enaki datumi sprememb drobnoprodajnih cen med različnimi ponudniki.

Iz podatkov, ki jih je pridobila agencija, izhaja, da manjši ponudniki hitro sledijo spremembam drobnoprodajnih cen večjih ponudnikov. "Spremljanje in prilagajanje cenam konkurentom pa samo po sebi ni konkurenčnopravno sporno, če ni posledica prepovedanega omejevalnega ravnanja podjetij (omejevalnega sporazuma ali zlorabe prevladujočega položaja)," navajajo v AVK-ju.

Dodajajo še, da sistem napovedovanja in spreminjanja cen, kot je uveljavljen v Sloveniji in se odraža v napovedovanju in vnosu cen v aplikacijo Goriva.si, omogoča hitro prilagajanje cen cenam drugih ponudnikov. "Ureditev tega področja pa je v pristojnosti ministrstva za gospodarstvo, razvoj in tehnologijo," so še navedli v agenciji, kjer morebitnih postopkov oz. konkretnih dejavnosti v zvezi s trenutnim dogajanjem na trgu zaradi interesa samega postopka ne morejo podrobneje komentirati.

AMZS: Premalo konkurence med ponudniki goriv

Foto: BoBo
Foto: BoBo

Nedavne podražitve, potem ko je vlada zaradi geopolitičnih razmer in dogajanja na mednarodnem in domačem trgu z naftnimi derivati ter velikih nihanj cen začasno regulirala cene, kažejo, da potrošniki skorajda nimajo izbire oziroma se, četudi se je pojavilo nekaj diskontnih ponudnikov, konkurenca kvečjemu zmanjšuje, so sporočili z AMZS-ja.

O tem na eni strani priča prodaja servisov OMV-ja madžarski družbi MOL, na drugi strani pa do zdaj (še) ni ob deregulaciji napovedanega vstopa novih večjih trgovcev z gorivom, so zapisali. Na nekonkurenčnost ali pa vsaj premajhno konkurenčnost po njihovih navedbah kaže tudi primerjava cen – med obstoječimi ponudniki in tudi na bencinskih servisih istega ponudnika se cene zgolj minimalno razlikujejo. Izjema so servisi na avtocestah in hitrih cestah.

Predsednik AMZS-ja Andrej Brglez je ob tem poudaril, da se vsekakor zavzemajo za načela delovanja prostega trga, ki praviloma res prinaša prednosti za potrošnike, vendar le ob pogoju, da ta deluje pravilno. "Glede na obstoječe razmere na slovenskem trgu z naftnimi derivati pa AMZS ponovno izraža zaskrbljenost, da trg ne deluje na način, ki bi potrošnikom zagotavljal konkurenčnost ponudbe oziroma cen," je zapisal. Od države pričakuje, da bo ustrezno ukrepala in zaščitila tako interese potrošnikov kot gospodarstva.

Na AMZS-ju so že ob sprostitvi cen 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva na bencinskih servisih ob avtocestah in cestah leta 2016 napovedali, da se bodo cene teh goriv ob avtocestnem križu in hitrih cestah zvišale oziroma da se ne bodo znižale. Praksa je ta pričakovanja potrdila: cene goriv na bencinskih servisih ob avtocestah in hitrih cestah so bile, sicer minimalno, a vseeno višje kot na drugih bencinskih servisih. Podobno se je dogajalo tudi po sprostitvi cen še na drugih bencinskih servisih septembra 2020.

Da bo vlada pripravila model določanja cen pogonskih goriv, ki ne bo dopuščal izkoriščanja specifičnega tržnega položaja, na AMZS-ju pričakujejo tudi na podlagi odgovorov, ki so jih pred državnozborskimi volitvami prejeli od političnih strank, ki so se potegovale za glasove volivcev. Na vprašanje, ali bi morale biti cene znova regulirane, je pritrdilno odgovorilo osem od desetih strank.

Na AMZS-ju si tudi želijo, da bi bili potrošniki bolje obveščeni o cenah goriv na posameznem bencinskem servisu. Od trgovcev z naftnimi derivati pričakujejo, da bodo na zunanjih zaslonih vseh bencinskih servisov objavili cenik. Zdaj se dogaja, da potrošniki za ceno goriva marsikdaj izvedo šele, ko dvignejo ročko za točenje goriva. Opozarjajo tudi na ponekod (pre)slabo označeno različno dizelsko gorivo. Posledično kupec nevede toči t. i. premium dizelsko gorivo, ki je precej dražje od "navadnega" dizelskega goriva, opažajo.

Od 1. maja se cene znova prosto oblikujejo na trgu

Vlada se je za začasno regulacijo drobnoprodajnih cen določenih naftnih derivatov odločila 14. marca zaradi hudih motenj na mednarodnem in domačem trgu z naftnimi derivati in velikih nihanj cen. Najvišjo dovoljeno drobnoprodajno ceno neosvinčenega 95-oktanskega bencina na bencinskih servisih po državi je določila pri 1,503 evra za liter, dizelskega goriva pa 1,541 evra za liter. Regulacija je veljala do konca aprila; vlada regulacije namreč ni podaljšala, cene pa se od 1. maja znova prosto oblikujejo na trgu.

Pričakovano so se cene pogonskih goriv v nedeljo krepko zvišale. Na bencinskih servisih zunaj avtocest je treba za liter 95-oktanskega bencina trenutno odšteti okoli 1,65 evra, za liter dizelskega goriva pa okoli 1,85 evra. Še nekoliko višje so cene na bencinskih servisih ob avtocestah. Tam se cena giblje okoli 1,7 evra za liter 95-oktanskega bencina in 1,9 evra za liter dizelskega goriva.

Rekordne cene pogonskih goriv