General Motors upa na 34 milijard dolarjev pomoči. Foto: EPA
General Motors upa na 34 milijard dolarjev pomoči. Foto: EPA

Vodilnim možem v avtomobilski industriji ne zaupam. Bojim se, da se bodo vrnili in zahtevali še več denarja.

Charles Schumer, senator iz New Yorka
Rick Wagoner
Predsednik uprave General Motorsa Wagoner je dejal, da je njegovo podjetje naredilo nekaj napak, ki jih hoče popraviti. Foto: EPA

Vodilni možje Chryslerja, General Motorsa in Forda so skušali na zaslišanju prepričati senatorje, da nujno potrebujejo 34 milijard dolarjev državne pomoči, da se jim bo uspelo prebiti iz krize, ki je zadela ameriško avtomobilsko industrijo.

"Tukaj smo zato, ker smo naredili napake, iz katerih se učimo," je pred odborom za bančništvo dejal Rick Wagoner, predsednik uprave General Motorsa, ki je največji ameriški proizvajalec avtomobilov in ki ameriško administracijo prosi za 18 milijard dolarjev pomoči. Na devet milijard dolarjev posojila upa Ford, ki ima med trojico najmanj težav, Chrysler pa si želi sedem milijard dolarjev posojila.

Senatorji niso navdušeni nad predlaganim načrtom
Avtomobilskim velikanom senatorjev ni uspelo prepričati. Že predtem pa so bili veliki trije iz Detroita tarča številnih kritik in vprašanj, če bi predlagani načrt za pomoč sploh uspel, tudi njihova prepričevanja, da za težave svojih podjetij niso krivi sami, ampak gospodarska kriza, so pri senatorjih naletela na gluha ušesa. Zato bo morala trojica, kot vse kaže, na odločitev o svoji prihodnosti počakati na prisego novoizvoljenega predsednika Baracka Obame.

Načrt obetaven, a vprašanje, ali je uresničljiv?
Načrt, ki so ga predstavili predsedniki uprav, vključuje proizvodnjo varčnejših avtomobilov, predvsem hibridnih in električnih vozil, zniževanje stroškov delovne sile, zapiranje nerentabilnih tovarn, prodajo blagovnih znamk, ki prinašajo izgubo, in nižje plače vodstvenih delavcev. V skrajnem primeru so velikani napovedali tudi zmanjšanje obsega proizvodnje, krajšanje delovnega tedna, prisilne dopuste in morebitna odpuščanja.

Vsi trije so obljubili, da bodo ob morebitni odobritvi finančne rešitve delali za dolar na leto, pri Fordu pa obljubljajo tudi, da bodo prodali svojih pet letal in po potrebi tudi nekaj svojih hčerinskih podjetij, kot na primer švedski Volvo.

Hude težave avtomobilskih velikanov
Ameriška avtomobilska industrija je zaradi finančne in gospodarske recesije zašla v hudo krizo, ob rob pa jo potiskajo tudi počasno prilagajanje na spremenjene razmere na trgu, visoki stroški delovne sile in upad prodaje avtomobilov. Ford je novembra prodal za 31 odstotkov manj vozil kot isti mesec lani, prodaja pri General Motorsu je upadla za 41 odstotkov, najhuje pa je bilo pri Chryslerju, kjer je prodaja samo novembra padla kar za 47 odstotkov v primerjavi z novembrom prejšnje leto.

Avtomobilski velikani se bodo danes predstavili še pred kongresnim odborom za bančništvo, kljub vsem pomislekom pa se bodo morali kongresniki in senatorji kmalu odločiti, ali bodo trojici odobrili 34 milijard dolarjev pomoči, ki je v primerjavi s 700 milijardami dolarjev, ki jih je država namenila za reševanje bank, mala malica, posledice morebitnega stečaja pa bi bile izjemno hude.

B. T.

Vodilnim možem v avtomobilski industriji ne zaupam. Bojim se, da se bodo vrnili in zahtevali še več denarja.

Charles Schumer, senator iz New Yorka