"Kar je naredil Google, je v nasprotju z evropskimi konkurenčnimi pravili," je dejala evropska komisarka za konkurenčnost Margrethe Vestager. Po njenih pojasnilih Googlovo početje omejuje konkurenco pri ponujanju storitev in inovacij, saj tako evropski porabniki nimajo pristne izbire.
Evropska komisija je namreč Google obtožila, da je svoji storitvi Google Shopping dajal preveč prednosti pri spletnem iskanju na škodo drugih cen primerljivih storitev, kot sta npr. Tripadvisor in Expedia.
Spremembe, če ne, nova denarna kazen
Podjetje mora v 90 dneh opustiti to prakso, sicer mu grozi denarna kazen v višini do 5 % povprečnega dnevnega svetovnega prometa podjetja Alphabet, ki je matična družba podjetja Google.
Kot so pojasnili v Evropski komisiji, je Google leta 2004 vstopil na ločen trg storitev primerjave cen v Evropi z iskalnikom Froogle, ki se je leta 2008 preimenoval v "Google Product Search", od leta 2013 pa se imenuje "Google Shopping". Storitev porabnikom omogoča primerjavo izdelkov in cen na spletu ter iskanje ponudb spletnih trgovcev na drobno vseh vrst.
Svoji storitvi primerjave cen dajali prednost
Google je leta 2008 na evropskih trgih začel izvajati bistveno spremenjeno strategijo za uveljavljanje svoje storitve primerjave cen, ki se je oprla na Googlov prevladujoč položaj na področju splošnega spletnega iskanja: svojo storitev primerjave cen je sistematično uvrščal na vidno mesto, v rezultate iskanja pa je zniževal uvrstitev konkurenčnih storitev primerjave cen. Posledično je bila njegova storitev primerjave cen v rezultatih iskanja veliko vidnejša porabnikom. S tem je svoji storitvi primerjave cen dajal precejšnjo prednost v primerjavi s tekmeci.
Ta storitev v 13 državah
Google je to prakso uporabljal v vseh 13 državah evropskega gospodarskega prostora, kjer je uvedel storitev primerjave cen. To je januarja leta 2008 najprej storil v Nemčiji in Veliki Britaniji, prakso je nato oktobra 2010 razširil na Francijo, maja 2011 na Italijo, Nizozemsko in Španijo, februarja 2013 na Češko in novembra 2013 na Avstrijo, Belgijo, Dansko, Norveško, Poljsko in Švedsko.
Glede na Googlov prevladujoči položaj na področju splošnega spletnega iskanja je njegov iskalnik pomemben vir prometa. Posledica Googlovega nezakonitega ravnanja je bilo po ugotovitvah komisije znatno povečanje prometa za Googlovo storitev primerjave cen, medtem ko so konkurenti trajno doživeli precejšnjo izgubo prometa.
Promet jim je zrasel
Od začetka posameznih zlorab je Googlova storitev primerjave cen dosegla 45-kratno povečanje prometa v Veliki Britaniji, 35-kratno v Nemčiji, 19-kratno v Franciji, 29-kratno na Nizozemskem, 17-kratno v Španiji in 14-kratno v Italiji.
Na drugi strani pa se je z zniževanjem uvrstitve konkurenčnih storitev Googlove primerjave cen njihov promet močno zmanjšal. Komisija je npr. našla konkretne dokaze nenadnega upada prometa na nekaterih konkurenčnih spletnih straneh za kar 85 odstotkov v Veliki Britaniji, do 92 odstotkov v Nemčiji in 80 odstotkov v Franciji. Teh nenadnih padcev tudi ni bilo mogoče pojasniti z drugimi dejavniki. Nekateri tekmeci so se prilagodili in uspešno spet pridobili del prometa, a nikoli v celoti.
V kombinaciji z drugimi ugotovitvami komisije to kaže, da je Googlovo ravnanje oviralo konkurenco na podlagi kakovosti na trgih storitev primerjave cen, zaradi česar so bili evropski porabniki prikrajšani za resnično izbiro in inovacije.
Isti procesi in metode za vse
Komisija od Googla zahteva, da upošteva preprosto načelo enake obravnave konkurenčnih storitev za primerjavo cen in lastne storitve. Google mora za uvrstitev in prikaz konkurenčnih storitev primerjave cen na straneh z Googlovimi rezultati iskanja uporabljati iste procese in metode kot za lastno storitev primerjave cen.
Bruselj bo pozorno spremljal Googlovo izpolnjevanje zahtev, Google pa mora komisijo obveščati o svojih ukrepih - prvič v 60 dneh od začetka veljavnosti sklepa, nato pa z rednimi poročili.
Kot so sporočili iz Googla, odločitev komisije spoštujejo, a se z njo ne strinjajo. Odločitev bodo zdaj pretehtali in se odločili o morebitni pritožbi.
Kazen bi lahko bila še višja
2,42 milijarde evrov je najvišja kazen, ki jo je kakšno regulatorno telo dosodilo podjetju zaradi kršenja konkurenčnih pravil. Čeprav je Google doletela rekordno visoka kazen, pa je ta vseeno pod najvišjo mogočo - okoli osem milijard evrov oziroma 10 odstotkov Googlovih prihodkov v lanskem letu.
Google se bo najverjetneje moral spoprijeti tudi s civilnimi odškodninskimi tožbami, ki jih pred sodišči držav članic lahko vložijo vse osebe ali podjetja, ki so bili oškodovani zaradi njegovega protikonkurenčnega ravnanja.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje