Na Kitajskem je približno sto proizvajalcev električnih avtomobilov in med večjimi družbami je tudi Nio, ki je maja na sejmu v Šanghaju predstavil svoj nov nizkocenovni model Onvo L60. Foto: Reuters
Na Kitajskem je približno sto proizvajalcev električnih avtomobilov in med večjimi družbami je tudi Nio, ki je maja na sejmu v Šanghaju predstavil svoj nov nizkocenovni model Onvo L60. Foto: Reuters

Evropska komisija je v sredo obvestila Peking, da namerava na uvoz električnih avtomobilov s Kitajske s 4. julijem uvesti dodatne carine, ki bi lahko znašale do 38,1 odstotka, zaradi koristi nepoštenih subvencij v okviru dobavne verige in s tem ogrožanja interesov podjetij, ki ta vozila izdelujejo v Evropski uniji.

Če v pogovorih s kitajskimi oblastmi ne bo prišlo do preboja, bo EU dodatne carine začasno uvedla 4. julija, dejansko pa bi jih lahko carinske oblasti v uniji začele pobirati šele ob dokončni odločitvi, do katere naj bi prišlo najpozneje v štirih mesecih po uvedbi začasnih ukrepov.

Kitajska je v odzivu na napovedan ukrep Bruslja napovedala sprejetje vseh potrebnih ukrepov za zaščito svojih interesov in izrazila upanje, da bo Evropska unija popravila "zmotne prakse" in z dialogom rešila trgovinska trenja.

Kitajska je v nekaj letih postala največja proizvajalka električnih avtomobilov na svetu. Foto: EPA
Kitajska je v nekaj letih postala največja proizvajalka električnih avtomobilov na svetu. Foto: EPA

"EU pozivamo, naj pozorno prisluhne objektivnim in racionalnim glasovom z vseh področij življenja, nemudoma popravi svoje napačne prakse, preneha s politizacijo gospodarskih in trgovinskih vprašanj ter ustrezno obravnava gospodarska in trgovinska trenja z dialogom in posvetovanjem," je dejal tiskovni predstavnik kitajskega zunanjega ministrstva Lin Jian na novinarski konferenci.

"Nameravani ukrepi EU kršijo pravila WTO-ja in so zgolj protekcionistični," je v današnji izjavi ocenil tiskovni predstavnik kitajskega ministrstva za trgovino He Yadong.

Po njegovih besedah možnost uvedbe dodatnih carin na uvoz električnih vozil iz Kitajske nima zakonite podlage, škodovala pa ne bi le pravicam in interesom kitajske industrije, temveč bi negativno vplivala tudi na avtomobilsko proizvodnjo in dobavne verige po vsem svetu, vključno z EU-jem.

Peking opozarja na posledice za podnebje in potrošnike

Kot je kitajska državna tiskovna agencija Xinhua zapisala v komentarju, se sicer zdi, da je Bruselj vseeno obema stranema pustil nekaj prostora za nadaljevanje posvetovanj, da bi našli rešitev in se izognili najslabšemu scenariju. "Upamo, da bo EU resno premislil in prenehal iti naprej v napačno smer," so zapisali.

Peking zavrača argumente EU-ja in ZDA, da ima kitajska industrija električnih vozil presežek zmogljivosti in s subvencioniranim izvozom ogroža druge proizvajalce avtomobilov. Po njegovih ocenah bodo tarife upočasnile uveljavljanje električnih vozil, ogrozile cilje glede podnebnih sprememb in povečale stroške za potrošnike.

Ameriški proizvajalec električnih avtomobilov Tesla je sporočil, da bi se lahko zaradi dodatnih carin v EU-ju zvišala cena njegovega modela 3, ki ga izdeluje na Kitajskem, zato je potencialne kupce pozval, naj svoja naročila oddajo še junija. Foto: Reuters
Ameriški proizvajalec električnih avtomobilov Tesla je sporočil, da bi se lahko zaradi dodatnih carin v EU-ju zvišala cena njegovega modela 3, ki ga izdeluje na Kitajskem, zato je potencialne kupce pozval, naj svoja naročila oddajo še junija. Foto: Reuters

Huda konkurenca sili kitajske proizvajalce k inovacijam

Kitajska avtomobilska industrija je mešanica državnih in zasebnih podjetij, ki imajo stroškovno prednost pred tujimi konkurenti, kar gre po navedbah analitikov pripisati deloma državnim subvencijam in prevladi azijske velesile pri predelavi mineralov za izdelavo baterij za električna vozila.

A analitiki tudi opozarjajo, da na kitajskem trgu električnih avtomobilov vlada izjemna konkurenca, kar podjetja spodbuja k inovacijam, s katerim želijo znižati stroške proizvodnje.

Za avtomobile največjega kitajskega izdelovalca električnih avtomobilov BYD naj bi uvedli dodatno carino v višini 17,4 odstotka, za avtomobile podjetja Geely 20-odstotno in za avtomobile izdelovalca SAIC 38,1-odstotno. Čeprav so carine EU visoke, so nižje od tistih v ZDA. Ameriške oblasti so prejšnji mesec za kitajske električne avtomobile uvedle carino v višini 100 odstotkov.

Nemčija, Madžarska in Švedska proti Franciji

Na grožnje Bruslja glede uvedbe dodatnih carin so se kitajske oblasti ostro odzvale že v sredo in namignile na možnost sprejema protiukrepov, a podrobnosti še niso znane.

Uvedbi višjih carin so nenaklonjene tudi nekatere države članice EU, kot so Nemčija, Madžarska in Švedska, ki svarijo pred stopnjevanjem trgovinske vojne med EU in Kitajsko. Med podpornicami uvedbe dodatnih carin na uvoz kitajskih električnih avtomobilov pa je na drugi strani Francija.