O človeškem telesu, ki je praktično vedno v središču umetnikovega zanimanja, pravi, da je vedno v gibanju, nepopolno, ni nedolžno in ta nepopolnost nas dela tako posebne. Foto: BoBo
O človeškem telesu, ki je praktično vedno v središču umetnikovega zanimanja, pravi, da je vedno v gibanju, nepopolno, ni nedolžno in ta nepopolnost nas dela tako posebne. Foto: BoBo

S tem se tudi umetnost komercializira, kar je napačna pot. V Mariboru morate obnoviti stare galerije in ne graditi novih, ki so videti kot supermarketi.

Jan Fabre
Jan Fabre
V sredo ob 20.00 bo v SNG Maribor svetovna premiera predstave Droge so me obdržale pri življenju. Foto: BoBo
Jan Fabre
Fabre velja za enega najbolj inovativnih in mnogostranskih sodobnih avtorjev, saj že skoraj 30 let deluje kot performer, scenograf, koreograf, dramatik in vizualni umetnik Foto: BoBo
Jan Fabre v Mariboru

Eden najbolj vsestranskih in inovativnih sodobnih umetnikov, ki tako verjame, da lahko umetnost preživi človeka, je svoja razmišljanja delil v sklopu projekta Dvanajst, ki v Mariboru gostuje vrsto svetovno znanih imen s področja kulture. Poudarja, da je napačno razmišljanje politikov, da mora umetnost prinesti dobiček oziroma mora biti dostopna vsem. "Razmišljanje, da mora biti umetnost modna, spektakularna, odprta za vse, je bedarija. Veliko umetnosti ne želi komunicirati. Veliko mojih del zavrača komunikacijo, želi biti v tišini."

Prav zaradi tega tudi ni navdušen nad gradnjo novih galerij, ki so podobne nakupovalnim središčem. "S tem se tudi umetnost komercializira, kar je napačna pot. V Mariboru morate obnoviti stare galerije in ne graditi novih, ki so videti kot supermarketi!"

Hrepenenje po popolnosti nas dela tako lepe
V svojem že skoraj 30-letnem delovanju se je kot scenograf, koreograf, dramatik, vizualni umetnik in performer ves čas izpostavlja vlogo telesa, raziskuje njegove meje, nastopajoče privede do telesne in duševne izčrpanosti. "Človeško telo je vedno v gibanju, nepopolno, ni nedolžno in ta nepopolnost nas dela tako posebne. Hrepenenje po popolnosti, ki je ne bomo nikoli dosegli, nas dela tako lepe," pojasnjuje umetnik.

S takšnim razmišljanjem kljubuje načelom sodobne, potrošniške družbe, ki kot ideal postavlja "popolnega človeka". "Mediji predstavljajo športnike, ki se ne potijo, ne smrdijo. V oglasih za higienske vložke je celo menstruacija modre barve. Živimo v diktaturi čistoče, kjer so vsi človeški izločki obravnavani kot nekaj grdega, umazanega," je izpostavil Fabre. "Temu se lahko izognemo le tako, da ostanemo zvesti svojemu telesu, da ga okušamo, spoznavamo, čutimo."

Janu Fabru se zdijo zelo zanimive tudi živali, ki jih pogosto obravnava v svojih delih. Kot je dejal, ga privlačijo njihova inteligenca, intuicija, instinkt, po čemer so po razvoju daleč pred človekom. "Živali so najboljši doktorji in filozofi na svetu," je prepričan Fabre.
Dvanajst gostov, dvanajst knjig
Z umetnikom, ki v Mariboru predstavlja svoje performanse in portrete, vrhunec njegovega gostovanja pa se pripravlja v sredo, ko bo svetovna premiera njegove predstave Droge so me obdržale pri življenju, se je v dvorani Slovenskega narodnega gledališča Maribor pogovarjala RTV-novinarka Špela Kožar, tudi tokrat pa je posnetek pogovora posnela TV Slovenija. Kot pri drugih gostih sklopa Dvanajst, med katerimi so bili ali pa še bodo Boris Groys, Hans Magnus Enzensberger, Tzvetan Todorov, Rebecca Horn in Gari Kasparov, je tudi tokratno gostovanje pospremila izid prevoda avtorjeve knjige. Svoje Dramske tekste, ki jih izdaja Študentska založba in zavod Exodos, bo avtor v četrtek predstavil v Ljubljani.

S tem se tudi umetnost komercializira, kar je napačna pot. V Mariboru morate obnoviti stare galerije in ne graditi novih, ki so videti kot supermarketi.

Jan Fabre
Jan Fabre v Mariboru