Kubrick je iz znanstvene fantastike hotel narediti resen filmski žanr, ob katerem bi si ljudje zastavljali vprašanja. Foto:
Kubrick je iz znanstvene fantastike hotel narediti resen filmski žanr, ob katerem bi si ljudje zastavljali vprašanja. Foto:
Stanley Kubrick
Stanley Kubrick je trdno verjel v vesoljce. Foto: movieforum.com
Prizor iz Odiseje 2001
Odiseja 2001 je napovedala čas, v katerem bo človeško telo postalo neuporabna lupina.

Pred skoraj štirimi desetletji je Stanley Kubrick zbral skupaj najostrejše znanstvene ume sveta in jih prosil, naj si skušajo zamisliti prihodnost. Njihove predstave je združil v uvodne prizore filma Odiseja 2001, epopeje o misiji na Jupiter, ki se naposled sprevrže v bitko za življenje in smrt med posadko plovila in njihovim računalnikom HAL 9000.



Kubrick in mali zeleni možje
Filmski navdušenci sicer morda nikoli ne bodo mogli videti filma, kot si ga je njegov stvaritelj prvotno zamislil, kmalu pa si ga bodo lahko predstavljali. Tony Frewin, Kubrickov dolgoletni asistent, je v režiserjevi zapuščini našel transkripcije vseh intervjujev, ki jih bo 8. novembra izdal v knjigi Ali smo sami? Intervjuji Stanleya Kubricka o nezemeljski inteligenci.

Samotar, ki je pri 70 letih umrl leta 1999 – komaj je dobro končal snemanje filma Široko zaprte oči s takrat še zakoncema Nicole Kidman in Tomom Cruisom – se je vse svoje življenje ukvarjal z mislijo, da misleča bitja ne obstajajo le na Zemlji. Svoje pogovore z znanstveniki je zasnoval tako, da so prikazali, kako velika verjetnost pravzaprav obstaja, da v vesolju nismo sami. Povsem resno je razpravljal o dobrohotnih vesoljcih, izvoru življenja na Zemlji in prihodnosti človeške rase. (Zavedati se moramo, da se je takrat pisalo leto 1966 in da človek še ni stopil na Luno).

Mnenja uglednih učenjakov
Kubrick je med drugim intervjuval pisca in misleca Isaaca Asimova (govorila sta o človeški kolonizaciji Lune in Jupitra), antropologinjo Margaret Mead ter astronoma Freda Whippla in Bernarda Lovella. Večkrat so omenili možen obstoj "ultrainteligentnih" računalnikov, ki bi razvili značajske lastnosti; v prihodnosti so videli tudi možnost komunikacije prek telepatije - premisa, ki jo na koncu Odiseje 2001 sprejme tudi Kubrick.

Z mislijo na gledalca
Še celo Kubricku, ki nikoli ni slovel po kratkih in zgoščenih filmih, je med montažo postalo jasno, da se je Odiseja preveč razrasla. Odločil se je, da bo uvodne dele črtal – a kljub temu je bil film, ki je premiero doživel leta 1968, za marsikoga pretežek oreh. Kubricka so vzljubili kot avtorja bolj "gledljivih" filmov, kakršni so bili Strah in poželenje (1953), Ubijanje (1956), Spartak (1960), Lolita (1962), Peklenska pomaranča (1971) in drugi.

Upanje ostaja
Vsi intervjuji iz Odiseje so danes sicer izgubljeni, a Tony Frewin je prepričan, da so še vedno nekje založeni. Kubrick ni bojda nikoli ničesar zavrgel in po njegovi smrti so med dokumenti našli celo bančne izpiske za zadnjih petdeset let. Po režiserjevi smrti je arhivist osem mesecev delal po dvanajst ur na dan, preden je približno uredil stotine škatel filmskega traku in papirjev.