Na festivalu bodo, kot je že v navadi, podelili več nagrad. V uradnem tekmovalnem sklopu mladih režiserjev Perspektive bo mednarodna žirija podelila nagrado vodomec. Po izboru občinstva bo nagrado zmaj prejel za predvajanje v Sloveniji še neodkupljen film. Mednarodna žirija svetovnega združenja filmskih kritikov in novinarjev bo podelila nagrado FIPRESCI, nagrajen pa bo tudi najboljši kratki film. Foto: MMC RTV SLO / A. J.
Na festivalu bodo, kot je že v navadi, podelili več nagrad. V uradnem tekmovalnem sklopu mladih režiserjev Perspektive bo mednarodna žirija podelila nagrado vodomec. Po izboru občinstva bo nagrado zmaj prejel za predvajanje v Sloveniji še neodkupljen film. Mednarodna žirija svetovnega združenja filmskih kritikov in novinarjev bo podelila nagrado FIPRESCI, nagrajen pa bo tudi najboljši kratki film. Foto: MMC RTV SLO / A. J.
Novinarska konferenca pred Liffom
Liffe je med festivali, ki vsako leto pritegnejo največ pozornosti strokovne in širše javnosti. Foto: MMC RTV SLO / A. J.
Ču do vi to
Ču do vi to je zgodba Uxbala (Javier Bardem), vdanega očeta, ki se na obrobju Barcelone preživlja tako, da kitajskim priseljencem pomaga pri ilegalnih poslih. Ču do vi to je, česar Iñárrituju morda ne bi pripisali, linearna pripoved, ki jo poganja en sam lik.
Apichatpong Weerasethakul: Stric Bonmee se spominja
Stric Bonmee se ves čas giblje na meji med domišljijo in resničnostjo, hkrati pa je igriv prikaz načina življenja in animističnega verovanja ljudstev severovzhodne Tajske. Film je dobitnik zlate palme na letošnjem festivalu v Cannesu.
Brillante Mendoza: Kinatay
'Ne bi trdil, da je Klavnica grozljivka, vendar ima nekaj elementov tega žanra. Grozljivosti, ki jih prestaja ženska, vpeljem počasi, da bi vzbudil strah. Moj cilj je bil pri občinstvu sprožiti višjo stopnjo strahu - ne se bati le stvari, ki jih prepoznajo kot nevarnost, temveč tudi nevarnosti, ki se jih ne zavedajo.' - Brillante Mendoza
Vlado Škafar: Oča
'Lirična meditacija' Oča, delo režiserja Vlada Škafarja, je po več letih prvi slovenski film, ki se bo v sekciji perspektiv potegoval za nagrado vodomec.
Juan José Campanella
Simpatični Argeninec Juan José Campanella, režiser s tujejezičnim oskarjem nagrajenega filma Skrivnost njihovih oči, je bil julija gost filmskega festivala v Sarajevu. Foto: Ana Jurc

Festival bo vrzel, ki se je pojavila z zaprtjem mestnih kinodvoran, zapolnil s selitvijo dela programa v Kino Šiška, kjer bodo v osrednji dvorani namestili enako kakovosten projektor kot na drugih, že ustaljenih festivalskih prizoriščih - v Linhhartovi in Kosovelovi dvorani Cankarjevega doma, Kinodvoru, Kinoklubu Vič in Slovenski kinoteki.


Med festivalskimi sklopi je edina novost Kino-integral, namenjen pregledu kratkega eksperimentalnega filma. Predprodaja vstopnic se začne danes, katalog je že izšel, v kinodvorane pa se bomo zgrinjali med 10. in 21. novembrom. Program obsega 119 filmov, od tega 21 kratkih (za primerjavo: lani jih je bilo 106).

V tekmi za vodomca tudi slovenski film
Za nagrado vodomec v sekciji Perspektive se bo letos potegovalo deset filmov, med njimi prvič po nekajletnem predahu tudi domači režiser. Vlado Škafar je z liričnim, minimalističnim filmom Oča nenazadnje presenetil že na festivalu v Benetkah, trinajstletni Sandi Šalamon v vlogi sina pa je bil eno osrednjih odkritij letošnjega Festivala slovenskega filma v Portorožu.

Južnoameriške zgodbe
V promenadnem konju Liffa, Perspektivah, se skriva še nekaj festivalskih ljubljencev zadnjega leta; še posebej dobro je zastopana južnoameriška filmografija: tu je poleg Oče še ena sentimentalnosti očiščena pripoved o odnosu med očetom in sinom, Na morje! Pedra González-Rubia, mehiško-španska pripoved o ilegalnem prečkanju meje Proti severu (r: Rigoberto Perezcano), prvenec perujskega režiserja Héctorja Gálveza Paradiž (o odraščanju v revnem predmestju Lime) in nizozemsko-kolumbijsko-argentinski projekt Potovanja vetra (r: Ciro Guerra), slikovita epopeja o zadnjem podvigu potujočega kolumbijskega glasbenika.
Ameriški film Na sledi očetu (Winter's Bone) Debre Granik je dobil veliko nagrado žirije na festivalu Sundance, v Cannesu pa je nagrado Un Certain Regard dobil Podočnik grškega režiserja Yorgosa Lanthimosa, utopična drama o najstnikih, ki jih starši skušajo vzgojiti brez vsakršnih "kvarnih" vplivov iz okolja. Sekcijo zaokrožijo še presunljiva pripoved o zapuščeni deklici Neljubljena (r: Samantha Morton, VB) ter dva filma v francoščini, Ljubimca na begu (r: Sarah Leonor) in Vsak dan je fešta (r: Dima El-Horr).

Predpremiere so po navadi tista sekcija, v kateri so projekcije najhitreje razprodane: letos bodo verjetno še posebej "na udaru" Ču do vi to (Biutiful) zvezde sodobnega mehiškega filma Alejandra Gonzáleza Iñárrituja, napeta argentinska kriminalistična drama Skrivnost njihovih oči (El secreto de sus ojos) Juana Joseja Campanelle in najnovejši film "ljubljenca" Liffa Xavierja Dolana, ki se po izjemnem uspehu prvenca Ubil sem svojo mamo vrača z Namišljenimi ljubeznimi. V sekciji velja izpostaviti še novi film iranskega velikana Abbasa Kiarostamija Overjena kopija z Juliette Binoche v glavni vlogi, portret bede zvezdništva v Los Angelesu, Tam nekje v režiji Sophie Coppola in Draquilo (r: Sabina Guzzanti), satiričen pogled na stanje italijanske demokracije in odziv Berlusconijeve vlade na potres v L'Aquili.

Na sporedu ne manjka niti zadnji dobitnik zlate palme v Cannesu, nekonvencionalna mojstrovina tajskega režiserja Stric Boonmee se spominja (Loong Boonmee raleuk chat), Britanec Mike Leigh s filmom Še eno leto (Another Year) in zmagovalec berlinskega festivala, z zlatim medvedom nagrajeni Med, turško-nemška koprodukcija v režiji Semiha Kaplangluja, še en portret odnosa med sinom in očetom.

Prihaja Brillante Mendoza, "eno najbolj vročih festivalskih imen ta hip"
Sekcija Posvečeno bo v znamenju filmov filipinskega režiserja Brillanteja Mendoze, ki bo med 12. in 15. novembrom gostoval v Ljubljani. Predvajali bodo štiri njegove filme, tudi najnovejšega, eno najbolj kontroverznih filmskih stvaritev zadnjega časa, Klavnica (Kinatay). Film, ki se odvija v realnem času, med drugim na brutalen način pokaže usodo ugrabljene prostitutke v rokah psihopatskega morilca; film je, opozarja katalog, le za tiste z močnim želodcem.

Z Mendozo si bo soj žarometov delil palestinski režiser Elia Suleiman, ki v svojih filmih - tudi vtem primeru bodo na ogled štirje - pogosto tematizira odnos med Palestinci in Izraelci.

Sekcija Retrospektiva s tokratnim naslovom Simfonije velemesta bo ponudila filme, ki v ospredje postavijo mesta, pa naj bo to Ljubljana (Na sončni strani ceste, r. Matjaž Klopčič), Porto (Porto mojega otroštva, r. Manoel de Oliveira), Berlin (Nebo nad Berlinom, r. Wim Wenders) ali Rim (Rim Federica Fellinija, ki v Ljubljano prihaja v sveže restavrirani različici).

Utrip sodobnega nemškega filma
V Fokusu bodo avtorji "berlinske šole", pri kateri sicer ne moremo govoriti o kaki oprijemljivi "šoli", pa tudi iz berlina niso vsi avtorji, gre pa kljub temu za skupino režiserjev pod vplivom istih mojstrov, ki so se konec devetdesetih zoperstavili "holivudizaciji" nemške kinematografije. Na ogled bo torej devet nemških filmov z novejšo letnico, pri čemer gre izpostaviti predvsem tiste v režiji Christiana Petzolda: režiser je bil v zadnjih letih tako vroče festivalsko ime, da si Liffe ni mogel priskrbeti nobene kopije njegovega filma - zato pa bodo zdaj to "krivico" popravili s projekcijo kar treh, Notranji mir (Die Innere Sicherheit), Mrtvec (Toter Mann) in Jerichow.

Festivalsko dogajanje stopi s platna...
Spremljevalni program festivala bo obsegal dvodnevno kritiško konferenco, strokovno občinstvo se bo posvetilo tudi temi Art kinematografija v Sloveniji, v organizaciji slovenskega Media deska pa bo potekalo mednarodno srečanje, ki naj bi spodbudilo navezovanje stikov med bankami in investitorji ter predstavniki filmske industrije.

V sklopu filmskega festivala se obetata tudi dve razstavi: Zarota molka bo posvečena prepletu filmske in fotografske ustvarjalnosti. Razstava UFA plakat bo obarvana bolj nostalgično in bo obudila čas slovitega berlinskega filmskega studia, v katerem so med letoma 1918 in 1943 nastajali filmi Metropolis, Zadnji mož, Faust in druge svetovne klasike.

Nekaj številk
Proračun festivala je 325.000 evrov, organizatorji pričakujejo, da bodo prodali 45.000 vstopnic, ki bi pokrile znesek 175.000 evrov, svoje bodo primaknili tudi sponzorji in evropski program Media.