Weeds: Marihuana je (še kako) prisotna tudi v predmestni Ameriki. Foto: Reuters
Weeds: Marihuana je (še kako) prisotna tudi v predmestni Ameriki. Foto: Reuters
Zadeta modela
Harold in Kumar, osrednja lika filmov Zadeta modela, sta azijskega in indijskega porekla. S tem so filmarji delno želeli tudi porušiti stereotip, da pripadniki omenjenih etničnih skupin živijo 'zategnjeno' in strogo po pravilih, pravi scenarist in režiser Jon Hurwitz. Foto: Kolosej
Cheech in Chong
Niso vsi uživalci marihuane kot stereotipna 'zadetka' iz 70. let, Cheech in Chong. Povsod med nami so!

Trideset let po tem, ko sta Cheech Marin in Tommy Chong popularizirala mit dobrodušnih "zadetkov", so filmski in televizijski producenti le začeli upodabljati kadilce marihuane kot čisto običajne ljudi iz vseh družbenih skupin. Na televiziji je od leta 2005 uspešnica nadaljevanka Weeds mreže Showtime, zgodba o mladi ovdoveli mamici (igra jo Mary-Louise Parker), ki prodaja marihuano za preživetje. V kinih se vrtijo dogodivščine ves čas zadetega bankirja in študenta medicine Harolda in Kumarja (film Zadeta modela in njegovo nadaljevanje), v filmu The Wackness sir Ben Kingsley igra psihiatra, ki kadi travo, v novi komediji Pineapple Express pa je Seth Rogen obul čevlje vedno zadetega pravnega delavca.

Več kot 125 milijonov Američanov kadi(lo) travo
Nekateri opazovalci popularne kulture smernicam nasprotujejo, pravijo, da takšne upodobitve spodbujajo uživanje mamil pri otrocih, medtem ko se filmski in tv-producenti branijo, da gre pač za odražanje družbenih sprememb. Mnogi so mnenja, da bi šle te relativno nove podobe čisto običajnih ljudi, ki so hkrati "zadetki", teže skozi sito cenzure v prejšnjih političnih garniturah v ZDA, ki so se dejavno borile z mamili že od začetka 70. let, v 80. pa doživele vrhunec z Reaganovo kampanjo in sloganom "Samo reci ne". Bruce Mirken, predstavnik projekta za politiko marihuane, ki zagovarja dekriminalizacijo tega mamila, pravi, da gresta politično in kulturno ozračje v korak edenn z drugim in da so bili tisto bolj konservativni časi v več pogledih.

Študija kalifornijskega podjetja Rand je pokazala, da vladne kampanje proti mamilom niso bistveno zmanjšale ameriških težav z mamili: Svetovna zdravstvena organizacija je namreč prejšnji mesec objavila rezultate raziskavejo, ki kaže, da so Američani na vrhu svetovnih lestvic glede uživanja marihuane: več kot 42 odstotkov ameriških državljanov namreč priznava, da so kanabis že poskusili. To znaša več kot 125 milijonov Američanov, saj ima država po zadnjih podatkih okrog 300 milijonov prebivalcev.

Slab zgled za najmlajše?
Roberto Benabib, izvršni producent serije Weeds, pravi, da so bila mamila še zadnji tabu, ki se ga tv-ustvarjalci niso upali dotakniti: v več različnih programih so že demistificirali seks, tudi homoseksualna kultura je že dodobra "obdelana", mamilom pa so se vsi izogibali. Do zdaj. S Pineapple Expressom, ki v ameriška kina prihaja 6. avgusta, se je "zadetkarski film" razvil v pravo akcijsko komedijo. Zamisel o paru zadetkov, ki bežita pred policijo, se je porodila v glavi producenta Judda Apatowa, ki je "kriv" tudi za uspešnico Napumpana. Rogen, glavni igralec in soscenarist, pa dodaja, da so si zamislili "hašišarsko-akcijski film". Pomislil sem: "To bi bilo lahko zakon," pravi.

Na desni si oglejte predfilm za komedijo Cheech and Chong: Up in Smoke iz leta 1978.
A zamisel se ne zdi tako "zakon" konservativnemu Televizijskemu svetu staršev, kjer so opazili porast tv-oddaj in filmov s tematiko marihuane in jih skrbi, da bo to spodbudilo zanimanje za mamila pri otrocih. Melissa Henson, predstavnica omenjene skupine, je povedala: "Če se otroci po vzornikih zgledujejo pri kajenju cigaret, katerih prodaja je prepovedana mladoletnim, zakaj se potem ne bi tudi pri kajenju marihuane, ki je prepovedana z zakonom?" Hollywoodski veljaki pa (spet) odgovarjajo, da upodabljanje uživanja marihuane ni mišljeno kot spodbuda, ampak gre samo za odsev današnje družbe.

Danes 70-letni Tommy Chong in 62-letni Cheech Marin, ki sta vrhunec slave kot komični duo Cheech & Chong doživela v 70., pravita, da se današnji "zadetkarski" filmi razlikujejo od njune vrste hipijevskega humorja, polnega svobodne ljubezni in kajenja trave. "Najin je bolj primitiven, njihov pa bolj sofisticiran," pravi Chong.

A. K.