V kinocentrih v Ljubljani, Mariboru, Kopru in Kranju si je Avatar ogledalo 154.912 gledalcev, od tega 123.882 v 3D- in 31.030 v 2D-tehniki. Foto: Kolosej
V kinocentrih v Ljubljani, Mariboru, Kopru in Kranju si je Avatar ogledalo 154.912 gledalcev, od tega 123.882 v 3D- in 31.030 v 2D-tehniki. Foto: Kolosej
Kolosej
Celotni spor med Kolosejem in hollywoodskim studiem Fox se vrti okrog obračunavanja 3D očal. Foto: RTV SLO

Kinocenter je po treh mesecih želel podaljšati pogodbo o predvajanju 3D-različice filma, vendar hollywoodski studio Fox podaljšanje pogojuje s spremembo načina obračunavanja najema 3D-očal, je pojasnila Tjaša Smrekar iz Koloseja.

Spor okrog obračunavanja 3D-očal
Takih pogojev pa Kolosej ne more sprejeti. S takšnim izsiljevanjem skušajo veliki ameriški studii stisniti v kot kinematografe in jih prisiliti k uporabi točno določene 3D-tehnologije. Če se kinematograf takšni zahtevi ne podredi, studio zahteva plačilo deleža od najema 3D-očal, ob uporabi očal "ustreznega" dobaviteljeva pa ta očala celo subvencionira v višini enega dolarja, opozarjajo v Koloseju.

Z uveljavitvijo 3D-tehnologije so se namreč pojavila nova razmerja med prikazovalci oziroma kinematografi in studii. V Koloseju pri tem navajajo tri "velike igralce" na področju 3D-tehnologije. To so RealD, XpanD in Dolby, ki z opremljanjem dvoran s 3D-tehnologijo in obiskovalcev s 3D-očali omogočajo ogled filma v novi tehniki.

Celotni spor se vrti prav okrog obračunavanja 3D-očal. Če studii, med njimi Fox, za očala proizvajalca RealD kinematografu plačujejo po dolar za vsaka izdana očala, pa v nasprotju z nediskriminatorno prakso od kinematografa z XpanD tehnologijo za vsaka izdana očala zahtevajo celo plačilo v deležu, ki je običajen za kinovstopnico.

"Pred začetkom predvajanja filma Avatar je želel Kolosej ta razmerja urediti in je na lokalnega distributerja poslal vprašanje o možnostih za participacijo studia pri uporabi očal različnih proizvajalcev. Kljub večkratnim pozivom je dobil samo ponudbo za sistem RealD, ki pa ni združljiv z obstoječim sistemom v Kolosejevih kinocentrih. Zato je Kolosej distributerja obvestil, da bo enak način obračunavanja očal, kot velja za ReadD očala, uporabil za obstoječi XpanDov sistem," so zapisali v Koloseju.

Kolosej v neenakovrednem položaju
Ta sistem Kolosej v svoje dvorane vgrajuje od leta 2006, ko je v Sloveniji zgradil prvo dvorano z digitalno 3D-tehnologijo. Ker sta si sistema RealDa in XpanDa v osnovi različna, bi bil strošek za spremembo sistema ob stroških za prvotno digitalno opremo za Kolosej previsok. Zahteva po spremenjenem načinu obračunavanja 3D-očal je za Kolosej dodatno sporna, ker se je studio medtem tudi v Evropski uniji dogovoril z večjimi kinematografskimi verigami, ki imajo XpanDov sistem, za podoben način obračunavanja 3D-očal, kot ga ima RealD.

To Kolosej postavlja v neenakovreden položaj v primerjavi s kinematografi, ki imajo sistem drugega proizvajalca, pa tudi s kinematografi, ki imajo podoben ali enak sistem, pa so očitno za ameriške studie na zanimivejšem kinematografskem trgu, kot je Slovenija. Zaradi takšnega ravnanja studia Kolosej napoveduje, da bo pri Uradu za varstvo konkurence sprožil ustrezne sodne postopke.

Pri obračunavanju 3D-očal gre zgolj za razlike v odnosu kinematograf - studio/distributer. Gledalec namreč ne glede na sistem za 3D-očala povsod plača dodaten znesek. Ta je ponekod vključen v ceno vstopnice, drugod, tudi v Koloseju, sta storitvi ločeni. Tako gledalcu, ki prinese lastna 3D-očala, najema ni treba plačati, so še opozorili v Koloseju.

V kinocentrih v Ljubljani, Mariboru, Kopru in Kranju si je Avatar ogledalo 154.912 gledalcev, od tega 123.882 v 3D in 31.030 v 2D-tehniki, je povedala Smrekarjeva, vodja službe za stike z javnostmi pri Koloseju.