Stavki Ameriškega ceha scenaristov se je pridružilo več kot 9000 scenaristov, kar je 98 odstotkov članov z glasovalno pravico. Foto: EPA
Stavki Ameriškega ceha scenaristov se je pridružilo več kot 9000 scenaristov, kar je 98 odstotkov članov z glasovalno pravico. Foto: EPA

AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers) je v štiristranskem dokumentu zavrnil trditev WGA-ja (Writers Guild of America), da želijo studii prisiliti pisatelje v "ekonomijo prekarnosti", katere namen je po mnenju ceha pisanje scenarijev spremeniti v "popolnoma samostojen" poklic. AMPTP pa je v svojem dokumentu zapisal, da pisci uživajo dodatne ugodnosti in zajamčene zaposlitvene pogoje, ki nimajo "skoraj nič skupnega" s standardnim prekarnim delom.

Sorodna novica Velika prekinitev dela v Hollywoodu. Po 15 letih stavkajo televizijski in filmski scenaristi.

Kvota zaposlovanja ni združljiva z naravo te industrije
AMPTP je tudi zavrnil potrebo po "kvoti zaposlovanja" za televizijske scenariste, češ da je "nezdružljiva z ustvarjalno naravo naše industrije". Ceh je namreč v pogajanjih pred stavko zahteval minimalno število članov televizijske ekipe – od šest do 12 pisateljev na oddajo – in zajamčeno minimalno število tednov zaposlitve na sezono.

"Ne strinjamo se z uporabo univerzalne rešitve za oddaje, ki so edinstvene in drugačne v svojem pristopu do kreativnega kadrovanja. Nekateri pisci so edini glas oddaje, drugi pa sodelujejo le z majhno ekipo. Predlogi WGA-ja bi to preprečili," so zapisali pri AMPTP-ju. Že pred objavo dokumenta so pri zvezi nakazali, da sta minimalno število televizijskega osebja in določitev minimalnega trajanja zaposlitve "glavni sporni točki" v pogajanjih. Ceh pa je sporočil, da je njegov kadrovski predlog mišljen le kot uvodna ponudba, a da studii sploh niso želeli sodelovati v pogajanjih glede te teme, piše Variety.

Različna pogleda na umetno inteligenco
Zveza producentov se je odzvala tudi na trditve ceha o umetni inteligenci, ki je postala glavna tema na protestnih shodih scenaristov. Sopredsednik pogajalskega odbora WGA-ja Chris Keyser je opozoril, da bi sčasoma skoraj vse oddaje lahko napisala en pisec in računalnik. Dejal je še, da je AMPTP zavrnil zahtevo ceha po prepovedi uporabe robotov z umetno inteligenco pri pisanju ali prepisovanju gradiva in so namesto tega ponudili zgolj letna srečanja, namenjena razpravi o napredku v tehnologiji.

Sorodna novica WEF: V petih letih bo izginilo več milijonov delovnih mest

AMPTP je v svojem dokumentu navedel, da umetna inteligenca "zastavlja težka, pomembna kreativna in pravna vprašanja za vse. Pisci na primer želijo to tehnologijo uporabljati kot del svojega ustvarjalnega procesa, ne da bi spremenili način določanja avtorjev, kar je zapleteno, saj materiala umetne inteligence ni mogoče zaščititi z avtorskimi pravicami. Gre torej za nekaj, kar zahteva veliko več razprav, k čemur smo se zavezali."

Pri AMPTP-ju so poudarili tudi, da trenutna WGA-jeva pogodba že vključuje definicijo "pisca", ki izključuje "neosebnega dobavitelja" literarnega gradiva, "kar pomeni, da se samo 'oseba' lahko šteje za pisca ter uživa pogoje in določila osnovne pogodbe”. Zapisali so še, da v skladu s trenutno pogodbo umetna inteligenca ne more zahtevati avtorskih zaslug.

Nestrinjanje glede plačil in minimalnih standardov
Zveza producentov je zatrdila tudi, da je dala ponudbo, ki vključuje "najvišje prvoletno povečanje, ponujeno WGA-ju v več kot 25 letih." Studii ponujajo štiriodstotno zvišanje najnižjih stopenj v prvem letu, čemur sledita zvišanji za tri in dva odstotka. Studii prav tako ponujajo sedemodstotno zvišanje minimalnih zneskov za scenariste-producente, kar bi ustvarilo novo raven za pisce na srednji ravni in jim omogočilo skupno 11-odstotno zvišanje v prvem letu.

"Hej AMPTP, vrzi nam kost!" Foto: EPA

WAG si sicer prizadeva za 25-odstotno zvišanje minimuma za pisce in producente, kar pomeni skupno 31 odstotkov v prvem letu pogodbe. Pogajalci iz vrst ceha so dejali, da zvišanje najnižjih stopenj ne zadostuje brez minimalnih standardov glede obsega osebja in števila tednov zaposlitve. "Plačujejo nam najnižjo možno obrestno mero za najmanj možnih tednov," je ne enem od shodov dejal Keyser.

Finančne koristi od pretočnih vsebin
WGA se je v svojih stavkovnih zahtevah osredotočil tudi na povečanje plačila piscem za oddaje, ki pogosto ostanejo na pretočnih platformah še leta. Vendar so pisci po besedah zveze producentov v svoji zadnji pogodbi deležni 46-odstotnega povečanja denarnih kompenzacij, povezanih s pretočnimi storitvami, ki je začelo veljati šele lani.

AMPTP trdi tudi, da ceh zdaj zahteva še 200-odstotno povečanje finančnih kompenzacij, vezanih na tuje ponudnike pretočnih storitev, in da "predlog ceha tuje naročnike obravnava enako kot domače naročnike. A se naročnine razlikujejo od države do države in v mnogih državah je naročnina bistveno nižja kot v ZDA. Kljub temu so podjetja prepoznala pomen tujih pretočnih vsebin in ponudila povečanje njihovega števila."

Zadnja stavka je trajala 100 dni
Pogajanja med cehom scenaristov in zvezo producentov so pristala v slepi ulici 1. maja zvečer, potem ko je AMPTP zavrnil nadaljnje korake glede "ključnih predlogov" WGA-ja. Scenaristi so začeli stavkati nato 2. maja zjutraj, kar je njihova prva stavka po 15 letih. Leta 2007 so stavkali 100 dni, kar je industrijo stalo okoli 2 milijardi dolarjev (1,82 milijarde evrov).