Režiser Silvino Santos se je rodil na Portugalskem, a je večino svojega življenja posvetil filmskemu raziskovanju Amazonke. Foto: Národní filmový archiv, Praga
Režiser Silvino Santos se je rodil na Portugalskem, a je večino svojega življenja posvetil filmskemu raziskovanju Amazonke. Foto: Národní filmový archiv, Praga

Avtentičnost filma so potrdili strokovnjaki iz Italije in Brazilije. "To je pravzaprav čudež. Nismo imeli niti najmanjšega upanja, da se bo ta film nekoč znova pojavil," je povedal brazilski filmski strokovnjak Savio Stoko, ki je potrdil odkritje.

Amazonas, Maior Rio do Mundo (Amazonka, največja reka na svetu) je posnel na Portugalskem rojen brazilski režiser Silvino Santos, ki velja za enega od glavnih brazilskih filmskih ustvarjalcev z začetka 20. stoletja. V zgodovinski spomin se je vpisal predvsem s svojim dokumentarcem iz leta 1922 No Pais das Amazonas (V deželi Amazonke).

Santos v svoj film vključi bližnje posnetke kajmanov, jaguarjev in tropske flore, pa tudi prizore staroselskih ritualov in ribolova. Foto: Národní filmový archiv, Praga
Santos v svoj film vključi bližnje posnetke kajmanov, jaguarjev in tropske flore, pa tudi prizore staroselskih ritualov in ribolova. Foto: Národní filmový archiv, Praga

Film prinaša raznolike posnetke amazonske flore, favne in prebivalcev, vključno z najstarejšimi gibljivimi podobami staroselskega ljudstva Witoto. Tri leta so ga snemali v perujskem in brazilskem delu Amazonke, izginil pa je hitro, še preden so ga prikazali v Braziliji, zaradi česar je bankrotiralo produkcijsko podjetje, ki ga je financiralo.

Santos je izginotje popisal v neizdani avtobiografiji, ki je nastala malo pred njegovo smrtjo leta 1969.

Negativ je ukradel Santosov sodelavec, Propersio de Melo Saraiva, ki se je pogajal o mednarodni prodaji dokumentarca (in pri tem avtorstvo pripisal sebi). Distribucijske pravice je prodal v Anglijo, kjer so film predvajali kot Wonders of the Amazon, potem pa je dokumentarec še nekaj let krožil po Evropi. Po letu 1931 se je za njim izgubila vsaka sled.

V arhivu sameval pod napačno etiketo
A kopija filma je preživela v filmskem arhivu v Pragi, kjer so ga napačno katalogizirali kot ameriško produkcijo, ki naj bi nastala približno leta 1925. Na začetku leta je tamkajšnji kustos posumil o njegovi označbi in je kopijo filma poslal specialistu za nemo kinematografijo, direktorju festivala nemega filma v italijanskem mestu Pordenone Jayu Weissbergu.

Prav danes bodo film prikazali na omenjenem festivalu. Načrtujejo tudi, da bo film pozneje na ogled še na Češkem in v Braziliji – najverjetneje ga bodo kontekstualizirali z razpravo Santosovega kolonialističnega filmskega pogleda; Amazonko namreč vidi predvsem kot področje, "zrelo za izkoriščanje".