Unesco je 27. oktober določil za svetovni dan avdiovizualne dediščine leta 2005. Z njim želi javnost ozaveščati o pomenu in ohranjanju avdiovizualnih dokumentov, ki pripovedujejo zgodbe o življenjih in kulturah ljudi z vsega sveta. Foto: EPA
Unesco je 27. oktober določil za svetovni dan avdiovizualne dediščine leta 2005. Z njim želi javnost ozaveščati o pomenu in ohranjanju avdiovizualnih dokumentov, ki pripovedujejo zgodbe o življenjih in kulturah ljudi z vsega sveta. Foto: EPA

Simone Appleby je v Slovenski kinoteki predavala o praksi ohranjanja filmske dediščine in še specifično o delu pri projektu za film Sultanka ljubezni, ki je bil nato tudi na ogled.

Medsebojno ločene slovenske filmske ustanove
Appleby je po pregledu področja slovenskega filma ocenila, da bi lahko samostojna ustanova skrbela za ohranjanje slovenske filmske dediščine, ki jo je po njenem mnenju treba ohraniti. Kot glavne dejavnike za izvedbo industrijskih restavracij filmov pri nas je navedla povečanje delovne sile, nadgradnjo strokovnega in tehničnega znanja ter pridobitev ustrezne opreme. Po njeni oceni v Sloveniji obstajajo ekipa, znanje in želja po ohranjanju in obnovi klasičnih ter zgodovinsko pomembnih filmskih stvaritev.

Po lastnih besedah se zaveda dejstva, da so slovenske filmske ustanove, kot sta Slovenska kinoteka in Slovenski filmski arhiv, ločene organizacije, zato bi lahko ob pridobljenih finančnih sredstvih ustanovili eno nacionalno ustanovo, v kateri bi se združile posamezne ustanove. Pri tem podvigu bi lahko sodeloval tudi francoski CNC (Centre national du cinéma et de l'image animée), ki nadzoruje, ureja in podpira tamkajšnjo filmsko in avdiovizualno industrijo.

Glavna naloga tega centra je zagotavljanje razvoja, produkcije in distribucije ter ohranjanje francoske kinematografije in avdiovizualne ustvarjalnosti. Leta 1946 ustanovljeni CNC igra ključno vlogo pri ohranjanju in razvoju filmske industrije v Franciji. Prav tako igra ključno vlogo pri podpiranju kulturnega vpliva francoske kinematografije tako doma kot po svetu.

Slovenski filmski arhiv pri Arhivu RS (na posnetku) v skladu z arhivskimi zakonskimi in podzakonskimi akti hrani filmsko in AV-arhivsko gradivo, ki nastaja v okviru slovenske filmske in AV-produkcije z javnimi sredstvi. Foto: Wikipedia Commons
Slovenski filmski arhiv pri Arhivu RS (na posnetku) v skladu z arhivskimi zakonskimi in podzakonskimi akti hrani filmsko in AV-arhivsko gradivo, ki nastaja v okviru slovenske filmske in AV-produkcije z javnimi sredstvi. Foto: Wikipedia Commons

Restavrirali bi lahko okoli 13.000 filmskih del
Simone Appleby se je udeležila tudi srečanja, ki sta ga na ministrstvu za kulturo organizirala Slovenska kinoteka in Francoski inštitut v Sloveniji. Med drugim je opozorila, da so filmi – zlasti tisti, ki so bili posneti na celulojdnih trakovih – precej občutljivi in se lahko hitro uničijo, če niso ustrezno hranjeni in vzdrževani.

Po besedah ministrice za kulturo Aste Vrečko je bilo v zadnjih letih veliko pogovorov in razprav ter dejavnosti na področju obnove filmske dediščine. Ministrica meni, da imamo v Sloveniji bogato filmsko dediščino in veliko materiala, ki ga je treba ohraniti. Na sestanku je bila podana ocena, da bi lahko restavrirali okoli 13.000 filmskih del. Gostja je ob tem opomnila, da je to veliko materiala, restavracija pa bi trajala več let.