Skice so pričevalci, da bi bil animirani film po zamislih Salvadorja Dalija zares prava umetnina. Foto:
Skice so pričevalci, da bi bil animirani film po zamislih Salvadorja Dalija zares prava umetnina. Foto:
Salvador Dali
Delo, ki sta ga John Hench in Salvador Dali s popolno predanostjo ustvarjala 8 mesecev, je dokončal računalnik.
Andaluzijski pes
Rezanje očesnega zrkla - morda najbolj znamenit prizor nadrealističnega filma sploh.
Bratje Marx

Možnosti je kar nekaj: psihopatski morilec, obsedenec s proučevanjem anatomije človeškega telesa ... A resnična je prva možnost. Za večino neokusni prizor je del znamenitega filma Andaluzijski pes, ki sta ga skupaj "spravila" nadrealistični umetnik Salvador Dali in režiser Luis Bunuel. Ta prizor je ena izmed zanimivosti, ki jih bo od 1. junija pa do 9. septembra prikazovala razstava Dali & Film v galeriji Tate Modern. Postavitev bo razkrivala Dalijevo očaranost nad filmom in njegove filmske podvige.

Alfred Hitchcock vrže Dalija v smeti
Nič manj znamenit - zato pa manj nagnusen - ni sanjski prizor, ki si ga je španski prvak nadrealizma zamislil "po naročilu" žanra grozljivega in srhljivega Alfreda Hitchcocka. Pravzaprav ne vemo, ali je prizor iz filma Spellbound zares manj do želodca neprijazen, saj je Hitchcock več kot polovico prizora izrezal. Kar štiri minute in pol so šle v nič in le nekaj manj kot tri minute zapolni domislica Salvadorja Dalija. Če morda poznate koga, ki bi znal iz katerega koli temnega kota izvleči izrezani filmski trak, obvestite direktorja galerije Tate Modern Vincenta Todolija. Hvaležen vam bo do konca svojih dni.

Prav tako bo na razstavi manjkal film Giraffes On Horseback Salad, ki ga je Salvador Dali kot predlog za skupno produkcijo poslal tedaj zelo priljubljenim komikom, bratom Marx. Ti so film zavrnili. Kako se je odzval Dali, ni znano. Znano pa je, da to ni zavrlo njegovega navdušenja nad Hollywoodom. Čeprav sam vrhunski umetnik, se je namreč Dali bolj kot nad "težkimi" umetniškimi filmi v njegovem času zelo cenjenih nemških filmarjev navduševal nad hollywoodskimi trilerji in burleskami.

Denar za topove, denar za filme
Nič manjše pa ni bilo niti Dalijevo navdušenje nad delom Walta Disneyja, katerega posledica je bil skupni projekt Disneyjevega animatorja Johna Hencha in španskega umetnika. Animirani film Destino velja za veliko zamujeno priložnost. Zaradi pomanjkanja denarja v vojnih letih je namreč Hench zaman skušal ohraniti zanimanje svojih predstojnikov za Destino. V osmih mesecih je Hench uspel ustvariti 18-sekundni testni filmček, s katerim je želel del Disneyjevega proračuna speljati v svoj atelje. Zaman.

Računalnik nadomesti Salvadorja Dalija
Posnetek je leta 1999 odkril Roy Edward Disney, nečak ustanovitelja Disneyjevega imperija, in spet zagnal projekt. Animatorji francoske Disneyjeve izpostave so dokončali film, ki je bil celo nominiran za oskarja za najboljši kratki animirani film. Kljub vključitvi Henchevega izvirnika v končni izdelek in tako tudi kljub vključitvi Dalijevih predlogov za ozadje, na katerem se odvija film, pa Destino vendar ni to, kar bi lahko bil. Izjemen primerek umetniškega animiranega filma. Učinek "skvari" že samo dejstvo, da so v Dalijevih časih vsako sličico izrisali ročno, Destino pa so pomagali dokončati računalniki.

Razstava o vpletenosti Salvadorja Dalija v umetnost gibljivih slik je zanimiva predvsem zato, ker ponuja nekaj novega. Dalijeve slike, čeprav so nesporno primerki vrhunske umetnosti, so danes že nekoliko "postani" razstavni predmeti. Dokumenti o Dalijevem mešetarjenju s filmom pa so veliko manj znani in tudi največji strokovnjaki za Dalijevo življenje in delo pritrjujejo izjavi, da ta del Dalijeve dejavnosti še do danes ni bil popolnoma raziskan.

P. B.