Ženske so režirale samo 16 odstotkov od 250 najdonosnejših filmov v ZDA, je pokazala nova študija Centra za ženske študije v svetu televizije pod okriljem Univerze v San Diegu. To je enak delež avtoric kot med najdonosnejšimi filmi leta 2023.
Če število najdonosnejših filmov še malo bolj skrčimo, je slika še manj optimistična: med stotimi najbolj priljubljenimi filmi so jih ženske režirale samo 11 odstotkov, kar je tri odstotke manj kot eno leto prej.
Res je, da so nekateri od teh filmov v kinematografe prišli šele okrog božiča in njihov zaslužek še raste (to velja na primer za boksarsko dramo The Fire Inside, ki jo je režirala Rachel Morrison), nekateri pa so imeli distribucijo samo na pretočnih platformah in jih zato študija ni upoštevala (detektivka Woman of the Hour, ki jo je režirala Anna Kendrick, je bila denimo uspešnica, a samo na Netflixu). Prav tako je treba vedeti, da so številne filme avtoric distribuirala manjša podjetja (na primer Himero Alice Rohrwacher ali pa Kri moje ljubezni Rose Glass), tako da že v izhodišču ne morejo zaslužiti primerljivih vsot z blockbusterji. Kljub vsemu temu pa statistika potrjuje, da se situacija za režiserke v Hollywoodu ne izboljšuje.
Noben uspeh Grete Gerwig ali Jane Campion ne odpira vrat za nadobudne nove avtorice
Avtorica študije Martha Lauzen je posebej poudarila dosežke in uspeh posameznih avtoric, kot sta Coralie Fargeat (Substanca) in Halina Reijn (Ljubica), obenem pa ostro kritizira stanje v industriji, ki ne kaže nobenega napredka na področju podpore avtoricam. "Neverjeten uspeh, ki so ga visoko profilirane avtorice uživale v zadnjih letih – vključno z Greto Gerwig, Jane Campion in Chloé Zhao –, ni pripeljal do priložnosti za večje število žensk. Vidnost peščice ni ustvarila služb za večino," je Lauzen zapisala v izjavo za javnost.
Trk ob celuloidni strop
Martha Lauzen je po zgledu "steklenega stropa" skovala besedno zvezo "celuloidni strop", s katero ponazori usodo žensk v filmski industriji. Statistično jo analizira že 27 let, kar pomeni, da na problematiko lahko gleda že z zgodovinske perspektive.
Študija poleg režije šteje tudi druge službe v filmski industriji: v vseh ključnih vlogah so moški bolje zastopani kot ženske, je pa res, da so v nekaterih poljih ženske dosegle večji napredek. V letu 2024 je bilo več direktoric fotografije, scenaristk in producentk kot leto pred tem: 12 odstotkov direktoric fotografije je petodstotni napredek v primerjavi z letom prej. Med scenaristi 250 najdonosnejših filmov lanskega leta je bilo 20 odstotkov žensk (tri odstotke več kot leto prej), med producenti pa 27 odstotkov žensk (odstotek več kot leta 2023).
Veliko manj pa je bilo ustvarjalk, ki so jih zaposlili kot skladateljice filmske glasbe (devet odstotkov, kar je pet odstotkov manj kot eno leto prej), kot montažerke (20 odstotkov, kar je padec za en odstotek) in kot izvršne producentke (22 odstotkov je dva odstotka manj v primerjavi z letom 2023).
Ženske ekipe zaposlijo predvsem režiserke, ne pa režiserji
70 odstotkov vseh najdonosnejših filmov je v vlogah za kamero zaposlilo 10 ali več moških, samo osem odstotkov filmskih produkcij pa je zaposlilo 10 ali več žensk za kamero. Ženske so na delovnih mestih za kamero zaposlene predvsem pri filmih, ki jih tudi režirajo ženske. (Pri filmih, ki so jih režirale ženske, je bilo 52 % scenaristk, 27 % montažerk in 34 % direktoric fotografije. Pri filmih, ki so jih režirali moški, je bilo 12 % scenaristk, 17 % montažerk in 5 % direktoric fotografije.)
Ne gre za trenutno recesijo
"Te številke so osupljive. Lahko bi krivili trenutno ozračje, ker je trg v fazi krčenja in konsolidacije, ampak če gledamo širše, se Hollywood glede napredka obira že desetletja," opozarja Lauzen, ki se zaveda spreminjajočih se poslovnih modelov, korporativnih združitev in zategovanja pasov v filmski industriji.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje