Za najboljšo režijo je Akademija nagradila mehiškega mojstra Alfonsa Cuarona in njegov avtobiografsko obarvani poklon Ciudadu de Mexicu Roma, z oskarjem za najboljši celovečerec pa spravljivo parabolo o preseganju rasnih razlik in nesoglasij, film ceste Zelena knjiga.
V skupnem seštevku je največ oskarjev pobrala glasbena drama Bohemian Rhapsody (enega igralskega in tri v tehničnih kategorijah), po tri kipce pa sta domov odnesla tudi Marvelov blockbuster Črni panter in eden od dveh največkrat nominiranih filmov večera, Roma. Drama v španščini je tako Mehiki prinesla še ključno lovoriko za najboljši tujejezični film in fotografijo.
Podelitev, ki je producentom vendarle ni uspelo oklestiti na obljubljene tri ure, je kronal oskar za najboljši film, ki je pristal pri ekipi drame Zelena knjiga. Akademija je tako še enkrat dokazala, da jo praviloma prepričajo filmi s sijajno igralsko zasedbo in liberalnim, a posplošenim sporočilom. Marsikdo je pričakoval slavje Rome v ključni kategoriji, toda čisto mogoče je, da institucija ni hotela nagraditi Netflixovega netradicionalnega modela produkcije in distribucije filmov.
Presenetljivi preobrat čisto na koncu
Režiser Peter Farrelly, ki za najboljšo režijo ni bil niti nominiran, je dramo o preseganju rasnih predsodkov na ameriškem jugu opisal kot "film o ljubezni". "Ne glede na to, kdo smo, smo vsi isti narod." Med zahvalami je še posebej omenil Vigga Mortensona, "brez katerega tega filma sploh ne bi bilo".
Zelena knjiga je zgodba temnopoltega pianista Dona Shirleya (Mahershala Ali), ki se v petdesetih poda na koncertno turnejo po najjužnejših zveznih državah ZDA; pri tem potrebuje zaščito in pomoč belega šoferja in varnostnika (Viggo Mortensen). Filmu očitno niso škodovale množične kritike zadnjih mesecev, vključno s komentarji potomcev resničnega Shirleyja, češ da film ni bil zvest zgodovinskim dejstvom.
Alfonso Cuaron: "Naša odgovornost je, da gledamo, kjer drugi odvračajo pogled"
Kar na koncu sicer ni bil popolnoma zmagovit večer za socialno dramo Roma, je Alfonso Cuaron odprl z nagrado za najboljšo fotografijo, ki je navsezadnje vendarle niso podelili med odmorom za oglase, kot je Akademija "grozila" še prejšnji teden (preden je bila prisiljena zaradi ogorčenega odziva svojo odločitev spremeniti).
"Tole ime pa znam izgovoriti," je zadovoljno namignil lanski oskarjevec Guillermo del Toro, preden je oskarja za režijo izročil svojemu rojaku. V govoru je Cuaron opozoril na "70 milijonov hišnih pomočnic brez delavskih pravic, ki so bile v filmih od nekdaj potisnjene v ozadje". "Naša odgovornost je, da pogledamo tja, kamor drugi ne ‒ še posebej, kadar nas okolica spodbuja, naj odvrnemo pogled."
Rami upravičil svoj status favorita
Najširši množici všečna upodobitev legendarnega frontmana Freddieja Mercuryja v filmu Bohemian Rhapsody je prvega oskarja prinesla Ramiju Maleku. S 37 leti je eden najmlajših oskarjevcev v zadnjih letih. "Morda nisem bil očitna izbira, ampak zdi se, da se je obneslo," je pripomnil v svoji zahvali studiu. Zahvalil se je tudi skupini Queen ("Za vedno vam dolgujem, da ste mi pustili biti delček svoje monumentalne dediščine."), ne pa tudi kontroverznemu režiserju Bryanu Singerju. Svojo zmago razume kot "dokaz, da hlepimo po drugačnih zgodbah". "Sam sem sin priseljencev iz Egipta in moja zgodba se piše prav v tem trenutku. V srcu ga bom nosil do konca svojega življenja."
Olivia Colman poskrbela za prvo veliko presenečenje
Čeprav je skoraj vsaka oskarjevska stavnica zmago napovedovala Glenn Close, je najboljša igralka postala Britanka Olivia Colman, in sicer po zaslugi upodobitve osamljene, labilne kraljice Ane v zgodovinski drami Najljubša režiserja Yorgosa Lanthimosa. Še dodatnega oskarja bi si skoraj zaslužila za svoj zmeden, a očarljiv zahvalni govor. "Tole je, iskreno, zelo stresno. Noro smešno ‒ dobila sem oskarja!" je jecljala. Med drugim je posredno priznala, da zmage ni pričakovala: "Glenn Close, moja vzornica si že od nekdaj. Res nisem hotela, da bi bilo tako."
Igralski kipec za Olivio Colman je bil obenem tudi edina nagrada, ki jo je dobil film Najljubša, čeprav je bil z desetimi nominacijami eden izmed dveh najbolj nominiranih filmov letošnje prireditve.
V kategorijah najboljšega igralca in igralke v stranskih vlogah sta, nasprotno, obakrat zmagala predvidena favorita predoskarjevske tekme. Regina King je v drami Šepet nežne ulice igrala obupano mamo, ki skuša svojega sina obvarovati pred rasističnim sodnim sistemom. "Bizarno je, da stojim tukaj in zastopam enega največjih umetnikov našega časa, Jamesa Baldwina. Rodil je otročka, ki ga je nato negoval Barry Jenkins," je med drugim o avtorju literarne predloge in režiserju povedala v svoji zahvali. "Jaz sem primer tega, kaj se zgodi, če nekomu nudiš vso ljubezen in podporo. Hvala ti, mama."
Mahershala Ali piše zgodovino
Mahershala Ali je svojega drugega oskarja v treh letih dobil za vlogo ponosnega, a obenem oholega pianista v Zeleni knjigi. Po Denzlu Washingtonu je Ali šele drugi temnopolti igralec v zgodovini z več kot enim igralskim oskarjem (prejšnjega mu je prinesla Mesečina). "Utelešanje bistva Dona Shirleyja me je prignalo do meja mojih sposobnosti," je priznal v umirjenem, tehtnem govoru. "Zahvaljujem se njemu in mojemu partnerju Viggu." Oskarja je posvetil svoji babici.
Medla podelitev brez pravih presežkov, večer so odprli Queeni
Podelitev je letos šele drugič v zgodovini potekala brez osrednjega voditelja ‒ Akademija iz leta v leto išče načine, kako zajeziti upadajočo gledanost podelitve. A kljub temu so uradni del na tradicionalni način ‒ s pokanjem vicev ‒ začele Maya Rudolph, Tina Fey in Amy Poehler. Najprej je Maya Rudolph odgovorila na nekaj najbolj perečih vprašanj, ki bi si jih morda lahko zastavilo občinstvo: "Nocoj ne bo voditelja, ne bo nagrade za najboljši popularni film in Mehika ne bo plačala za zid."
"Netflix je produciral Romo ‒ kaj sledi? Bo moja mikrovalovka posnela film?" je nato navrgla Tina Fey. Amy Poehler pa: "Bradley Cooper, ne skrbi: tudi jaz sem se že polulala na grammyjih." Nadaljevanje je potekalo po ustaljenih tirnicah, v ritmu podeljevanja nagrad, glasbenih točk in kratkih predstavitev nominiranih filmov. Ni bilo skečev in ni bilo spontanih trenutkov, če ne štejemo nekaj simpatičnih nagovorov podeljevalcev nagrad.
"We will rock you," so z uvodnim venčkom dveh skladb obljubili legendarni Queeni, ki jih je pred mikrofonom za to priložnost spremljal Adam Lambert; drugi del njihovega otvoritvenega nastopa je bila antologijska himna We Are The Champions.
Spike Lee vendarle dočakal tekmovalnega oskarja
Uspešen večer za Zeleno knjigo je nakazal že oskar za najboljši izvirni scenarij. "Če bi rad nekam prišel hitro, pojdi sam. Če bi šel rad daleč, pojdi v družbi," je kot uvod v dolg seznam zahval izjavil Peter Farrelly, ki je pod film podpisan tudi kot soscenarist.
V kategoriji najboljšega prirejenega scenarija je Akademija končno popravila zgodovinsko krivico in tekmovalnega oskarja končno namenila Spiku Leeju (in njegovim sodelavcem) za scenarij Črnega Kkklanovca. Lee je bil tudi edini nagrajenec večera, ki je podčrtal politično sporočilo: "Volitve leta 2020 so za vogalom. Mobilizirajmo se, bodimo na pravi strani zgodovine. Med ljubeznijo in sovraštvom izberimo moralno pot. Naredimo pravo stvar!" (ang. Do The Right Thing, naslov njegovega kultnega filma.) Nagrado je med drugim posvetil "svojim prednikom, ki so zgradili to deželo" in avditorij spomnil na krvavo ameriško zgodovino suženjstva in genocida.
Mimogrede: ko je pozneje Zelena knjiga osvojila glavno nagrado večera, je bil Spike Lee po poročilih očividcev vidno razburjen. Vstal je s svojega sedeža in razdraženo korakal po dvorani, med zahvalnim govorom pa je odru obrnil hrbet.
"Vsi smo del istega oceana"
Roma je seveda osvojila tudi oskarja za najboljši tujejezični film ‒ kljub vsem uspehom Mehike na oskarjih je to prvi tujejezični oskar za to srednjeameriško deželo. "Odrasel sem ob gledanju tujejezičnih filmov, kot so Državljan Kane, Žrelo, Rashomon, Boter," je lucidno pripomnil Cuaron in s tem na glavo obrnil predpostavke o "tujem jeziku". "Claude Chabrol je na vprašanje o francoskem novem valu nekoč odgovoril: 'Ni valov, je samo ocean.' In vsi smo del tega istega oceana."
Najboljši dolgometražni dokumentarec je postal produkcija National Geographica Free Solo, portret solo plezalca brez varovanja Alexa Honnolda.
Oskar za postaranje Christiana Bala
Politična satira Mož iz ozadja je svojo prvo in tudi edino nagrado večera dobila za najboljšo masko in ličenje; ekipa je Christiana Bala prelevila in postarala v podpredsednika Dicka Cheneya.
Afrofuturistične kraljevske oprave in tehnološki čudeži Črnega panterja premagali dvorno razkošje Najljubše
Za prvo presenečenje večera sta poskrbela kostumografski in scenografski oskar. Nagrado za kostumografijo je osvojila trikratna nominiranka Ruth E. Carter (Malcom X, Amistad), ki je ustvarila afrofuturistične kostume Črnega panterja. "Že res, da je Marvel ustvaril prvega temnopoltega superjunaka, ampak šele s kostumografijo smo ga spremenili v afriškega kralja," je dahnila. Pošalila se je tudi: "Zelo drago je v obleke všiti vibranium ..."
Že naslednji hip sta Hannah Beachler (prva temnopolta nominiranka in zdaj tudi zmagovalka v tej kategoriji) in Jay Hart osvojila oskarja za scenografijo tega Marvelovega spektakla. Mladi švedski skladatelj (in grammyjevec) Ludwig Goransson je Črnemu panterju prislužil še oskarja za najboljšo izvirno glasbeno podlago.
In presenečen ni bil ‒ nihče
Druga glasbena nagrada večera, oskar za najboljšo izvirno pesem, je po vseh pričakovanjih postal nalezljivi singel Shallow (ki je letos dobil že zlati globus). Kipec je sprejela objokana Lady Gaga. "Ne gre za zmago, ampak za to, da vztrajaš. Ne gre za to, kolikokrat te potolčejo in padeš, gre za to, kolikokrat se pobereš in nadaljuješ," je bila krilatica, ki si jo je izbrala.
Vendarle oskar za superjunaka (a za Spider-Mana)
Najboljši animirani celovečerec je postal Spider-Man: Novi svet, ki je tako okronal izjemno turnejo sezone nagrad in oskarja speljal Pixarjevemu blockbusterju Neverjetni 2 in dvakratnemu oskarjevcu Bradu Birdu. Je pa Pixarjeva ekipa zato domov odnesla oskarja za najboljši kratki animirani film: Bao je zgodba o kitajsko-kanadski ženski, ki svojo ljubezen do sina izraža s kuhanjem.
Najboljši kratki igrani dokumentarec je postal Period. End of Sentence. "Ne morem verjeti, da je film o menstruaciji dobil oskarja!" sta vidno ganjeni izjavili avtorici Rayka Zehtabchi in Melissa Berton. (Film je nastal v produkciji Netflixa in ga lahko tudi najdete v njegovi ponudbi.)
Maščevalci spregledani pri posebnih učinkih
Prvi človek, biografska drama o eksistencialni stiski Neila Armstronga, je bila na letošnjih oskarjih bolj ali manj spregledana ‒ vseeno pa je kot edini "resni" film v svoji kategoriji dobila oskarja za najboljše posebne učinke. (Superjunaški blockbuster Brezmejna vojna je tako ostal praznih rok.) Nagrado je ekipa med drugim posvetila vsem možem in ženskam, ki delajo za Naso.
"Queeni" slavili v tehničnih kategorijah
Oba tehnična oskarja v kategoriji zvoka je osvojil film, ki se je Akademiji vtisnil v spomin s svojo glasbo ‒ biografska glasbena drama Bohemian Rhapsody. Osvojila je kipca za najboljšo montažo in mešanje zvoka. Akademija je film o skupini Queen nagradila tudi za najboljšo filmsko montažo.
Najboljši kratki igrani film je prav tako postal favorit svoje kategorije, parabola o rasi Skin.
Zapustili so nas ...
V rubriki In Memoriam, s katero se Akademija pokloni v zadnjem letu umrlim filmskim ustvarjalcem, smo se zadnjič poslovili od Johna Morrisa, Bernarda Bertoluccija, Michela Legranda, Margot Kidder, Burta Reynoldsa, Clauda Lanzmana, Miloša Formana, Stana Leeja, Penny Marshall, Nicolasa Roega, Williama Goldmana, Bruna Ganza, Alberta Finneya, Shinobuja Hashimota in drugih. Losangeleški simfonični orkester je ob tem v živo izvajal filmsko glasbo Johna Williamsa.
Na spodnjem seznamu smo z odebeljenim besedilom označili dobitnike zlatih kipcev.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje