Jutro je revolucionarni film, uperjen proti revoluciji, ki se je za las izognil usodi bunkerja. Ta je takrat grozila številnim jugoslovanskim filmom. Foto: EPA
Jutro je revolucionarni film, uperjen proti revoluciji, ki se je za las izognil usodi bunkerja. Ta je takrat grozila številnim jugoslovanskim filmom. Foto: EPA
V Naklepnem umoru se mlad hrvaški Srb Bogdan (Nebojša Glogovac) ranjen vrne s fronte in spozna mlado fotografinjo Jeleno (Branka Katić).

Igralsko moč ene izmed legend jugoslovanskega filma je bilo mogoče podoživeti v filmih Jutro Puriše Đorđevića iz leta 1967, Peščeni grad Boštjana Hladnika iz leta 1962 in Naklepni umor Gorčina Stojanovića iz leta 1995, kot režiser pa je tokrat zastopan s filmom Ledina iz leta 2003. Danes se je s Samardžićem pogovarjal Jože Dolmark, sledita pa projekciji Hladnikovega filma in Naklepnega umora. Nedeljski večer pa bo minil ob predvajanju Ledine, posnete v
bosansko-hrvaški koprodukciji.

Dolgoletna in plodna kariera
Igralec, režiser in producent Ljubiša Samardžić se je rodil leta 1936 v Skopju, v 50-letni karieri pa je sodeloval pri ustvarjanju več kot sto petdesetih celovečernih filmov in si ustvaril sloves enega izmed najbolj priljubljenih igralcev jugoslovanskega filma. Samardžić je prejel kar šest zlatih aren, torej glavnih nagrad na festivalu takrat še jugoslovanskega filma v Pulju. Njegovi filmi pa so bili predstavljeni tudi širšemu občinstvu na mednarodnih filmskih festivalih od Cannesa do Karlovih Varov, od Berlina do Benetk. Za vlogo v Jutru je Samardžić leta 1967 v Benetkah prejel nagrado volpi, leta 1975 pa v Sorrentu zlato medaljo za film Predstava Hamleta v Spodnji Mrduši.

Leta 1991 je Samardžić ustanovil produkcijsko hišo Cinema Design, devet let pozneje pa je izpred filmskih kamer stopil v ozadje in se preizkusil tudi v režiji celovečernega filma Nebeška vaba, ki je tekmoval na Berlinalu. Režije se je, po lastnih besedah, lotil zaradi nesrečnih okoliščin, ko je Nato bombardiral Srbijo, in se je želel odzvati z novo obliko izražanja. Nebeška vaba je na festivalih prejela več nagrad podobno kot njegov drugi celovečerec Nataša. Leta 2004 je začel snemati trilogijo - Jesen prihaja, Dunja moja, Konji vrani in Bledi mesec - na temo življenja v Vojvodini po I. svetovni vojni.

Filmi z veliko začetnico
Črno-bel film Jutro velja za enega najpomembnejših filmov jugoslovanskega "črnega vala", ki kritizira tako komunizem kot Cerkev. Ob Samardžiću je v tem filmu zaigrala njegova stalna soigralka Milena Dravić, ob njiju Neda Arnerić, Mija Aleksić, Ljuba Tadić, Neda Spasojević in Dragomir Čumić. V Peščenem gradu je režiser in scenarist Boštjan Hladnik ponovno združil igralski energiji Samardžića in Dravićeve. Drugi Hladnikov celovečerec pripoveduje o mladeničih, ki se z avtom podata na izlet v neznano in spotoma pobereta dekle, za katero se izkaže, da prikriva temačno preteklost.

Naklepni umor (Ubistvo s predumišljajem) je nastal po scenariju Slobodana Selenića oziroma po njegovem romanu z istim naslovom. Eden najboljših srbskih filmov 90. let se dogaja v dveh obdobjih: leta 1945, po koncu II. svetovne vojne, in leta 1992, v času oblasti Slobodana Miloševića in vojne na Hrvaškem. Film odlikujejo izredna dramaturgija, sijajna režija in v prvi vrsti sijajna igra takrat mlade beograjske generacije igralcev, med drugim Sergeja Trifunovića, so zapisali v Kinodvoru.

L. Š.