Izvor je pri nas že dočakal premiero in nekaj posebnih projekcij, na redni spored kinematografov pa prihaja 22. julija. Foto: Kolosej
Izvor je pri nas že dočakal premiero in nekaj posebnih projekcij, na redni spored kinematografov pa prihaja 22. julija. Foto: Kolosej
Izvor
Izvor izhaja iz predpostavke, da si iste sanje lahko deli več ljudi. V tem podzavestnem stanju pridejo na plan vse najbolj skrite in dragocene skrivnosti tistega, ki sanja. Kot pravi Nolan, je v ospredju filma predstava, da 'je zamisel najbolj odporen in žilav parazit'. Del nje bo vedno nekje v naših možganih. Nekje že. In misel, da zmore nekdo vdreti v tvoj sanjski svet v čisto fizičnem smislu in ti to zamisel – pa naj je še tako zasebna – ukrasti, je zanimiva.' Foto: Kolosej
Premiera filma Izvor
Nolan je koncept Izvora začel ustvarjati skoraj desetletje, preden se je snemanja filma sploh lotil. 'Začela me je silno mamiti tematika sanj, to, v kakšnem razmerju je naš budni čas z našim sanjskim svetom. Vedno se mi je zdel zanimiv paradoks, kaj vse – pa naj bo strah vzbujajoče, lepo ali fantastično – lahko ustvari naš um in kaj to govori o zmogljivosti naše domišljije.' Foto: EPA

Izvor (Inception), v katerem Leonardo DiCaprio igra nekakšnega futurističnega tatu, ki ljudem med sanjami, ko je um najbolj ranljiv, krade pomembne skrivnosti, se je izkazal za Leovo najuspešnejšo premiero v karieri (prekosil je nedavni rekord trilerja Shutter Island, ki je v prvem koncu tedna predvajanja zaslužil 41,1 milijona dolarjev).

Ni pa to rekord za Christopherja Nolana, moža, ki je pred dvema letoma režiral za zdaj še vedno najnovejši del (verjetno predvsem zaradi posmrtne vloge pokojnega Heatha Ledgerja) neverjetno težko pričakovanega Batmana, ki je v ameriške blagajne v istem času nagrabil vrtoglavih 158,4 milijona (studio Warner je kar zavzel ta termin sredi julija: leto pozneje so v tem času kraljevali s Harryjem Potterjem. In če formula deluje, je ni treba izboljševati: za sredino julija 2011 napovedujejo še sedmega Potterja in za isti teden leta 2012 novega Batmana).

Občinstvo in kritiki ga marajo ... Kaj pa Akademija?
Toda ali lahko ustvarjalci Izvora že sanjajo o oskarjih? Akademija se pri nominacijah za najboljši film ni preveč zmenila za Nolanov zadnji podvig, zgoraj omenjenega Viteza teme, pa čeprav so film za svoje nagrade tisto leto nominirali vsi cehi, od igralskega in scenarističnega pa do producentskega (mu pa je oskarjevska elita odstopila osem drugih nominacij). Nolan se do zdaj lahko pohvali le z eno nominacijo za zlatega možica, in sicer za izvirni scenarij za kompleksni psihološki triler Memento.

Predlanska ogorčena reakcija zgroženih oboževalcev Viteza teme je eden izmed razlogov, da je Akademija lani število nominirancev v kategoriji najboljšega filma podvojila (celo predsednik Sid Ganis je takrat v utemeljitvi odločitve priznal, da "bi lagal, če bi rekel, da besedi Vitez teme nista bili izrečeni").

Nominacija za izvor bi bila tako nekako "opravičilo", kakršnih se Akademija rada poslužuje - obenem pa je razglasitev desetih izbrancev še tako daleč (pol leta), da ni še čisto nič zagotovljenega.

Čustvena nota tokrat ni v ospredju
Prve kritike so bolj ali manj enoglasno pozitivne, a še vedno ne tako ekstatične kot pri Vitezu, katerega povprečno kritiško oceno je spletni portal metacritic.com preračunal na 82/100. (Izvor ima trenutno oceno 76.) Medtem ko so nekateri recenzenti hvalili kombinacijo "inteligentne in napete zabave" (LA Times), so drugi opozorili, da film "nagovarja razum in oči, ne pa srca" (The Wrap). Če se bo to izkazalo za splošni konsenz, bi lahko bilo slabo znamenje: člani Akademije imajo tradicionalno radi filme, ki zaigrajo tudi na čustveno noto. Treba se je tudi zavedati, da v preteklosti številni vizionarski filmi - Matrica, Blade Runner in Odiseja 2001 - niso dobili nominacij za najboljši film.

So igralci dobili dovolj priložnosti, da zablestijo?
Sicer pa Izvor pokriva širok spekter potencialnih nominacij, v prvi vrsti igralske. Leonardo DiCaprio, Ellen Page in Ken Watanabe so vsi nominiranci iz prejšnjih let, Michael Caine in Marion Cotillard pa sta celo dobitnika. Toda v tem filmu, ki je sestavljen kot nekakšna Rubikova kocka, je tempo prehiter, da bi imeli posamezni igralci sploh čas za daljše, poglobljene dramatične prizore, za kakršne se podeljuje nominacije. In čeprav se DiCaprio zdi kar verjeten kandidat, bi se glasovi zanj lahko porazdelili (in porazgubili) med Shutter Island in Inception.