Ljubezensko dramo Circumstance (Sharayet), ki jo je občinstvo letošnjega filmskega festivala Sundance izbralo za najboljši film, so začeli predvajati v ameriških kinematografih. Zgodba pripoveduje o dveh iranskih najstnicah, ki delita vse najstniške tegobe in zanimanja, med druženjem pa se zaljubita. Izkušnjo, ki bi morala biti prijetna, spremlja vmešavanje brata, ki je postal po prihodu z odvajanja od odvisnosti od mamil drugačen, strog in konservativen, brez razumevanja do homoseksualnosti.
Doma je seveda film dvignil precej prahu, saj 'krši' več pravil spodobnega filma. Iransko-ameriška režiserka pravi, da je videla malo iranskih filmov, ki bi se dotikali ženske seksualnosti. "Čeprav film nekatere razburja, je tudi veliko tistih, ki pravijo: 'Končno, nekaj o nas!'" Zgodba in liki so sicer izmišljeni, a Keshavarzova, ki se podpisuje tako pod scenarij kot režijo, pravi, da temeljijo na resničnih izkušnjah njenih prijateljic.
Atafeh in Širen imata podobno mladost kot večina deklet v Teheranu. Sanjarita o življenjskih avanturah, umetnosti, kulturi, gledata tuje filme, poslušata glasbo Zahoda, plešeta v klubih in sanjarita o tem, kako bi zbežali. Postaneta neločljivi, se zaljubita in začneta raziskovati občutke do druge v družbi, ki za takšno ljubezen nima posluha.
Kjer so odkriti ženski lasje nekaj nesprejemljivega
Vendar lezbična ljubezen ni edini za iranske gledalce sporni vidik filma, meje njihovega dobrega okusa preseže že mnogo prej. Režiserka se je namreč uprla tudi drugim pravilom iranskega filma, v katerem mora imeti ženske vedno pokrite lase, šok, ki ga povzročita ženska golota in spolni prizori, je tako verjetno v njeni rodni državi toliko večji. Med prizori, ki so razburili konservativne gledalce, je tisti, ko se Širen in Atafeh slečeta do spodnjega perila in si privoščita prepovedano kopanje v morju, verjetno pa je prizor, o katerem se najbolj šušlja, fantazijski prizor, ko si dekleti zamišljata ljubezensko srečanje v hotelski sobi v Dubaju.
V Iranu snemanje filma o določenih temah zahteva svojo ceno. Priznanega režiserja Jafarja Panahija, na primer, so marca lani aretirali zaradi suma, da je snemal film, ki je kritičen do trenutne iranske vlade. Filmar je sicer na prostosti, a naslednjih 20 let ne sme snemati filmov ali zapustiti države.
Za dovoljenje snemanja oklestila scenarij
Ker snemanje filma v Iranu ni bila realna možnost, je Keshavarzova precej pozornosti namenila iskanju prave lokacije, ki jo je našla v Bejrutu. A tudi to mesto je nosilo svoje tveganje, saj je homoseksualnost v Libanonu še vedno prepovedana. Da je dobila dovoljenje za film, je iz scenarija preventivno odstranila dele, ki bi lahko zbodli tamkajšnje oblasti, torej vse, kar je imelo opraviti s seksualnostjo in religijo. "Prizore smo nato vseeno posneli. Samo predložili jih nismo," priznava režiserka. Verjetno ravno zaradi strahu, da se ne bi dogajalo kaj podobnega, so libanonske oblasti redno prihajale na snemanje.
Režiserka je ostala previdna tudi po končanem snemanju in še nezmontiran film odnesla v Jordanijo, nato pa ga poslala v ZDA. Njen trud se je očitno obrestoval. Circumstance ni le prepričal občinstva Sundancea, ampak je filmarki prinesel tudi več drugih nagrad na več letošnjih filmskih festivalih.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje