Prva nagrada 18. tekmovanja Frederica Chopina v višini 40.000 evrov je šla 24-letnemu v Parizu rojenemu Kanadčanu Bruceu (Xiaoyu) Liuju, ki je izmed 12 finalistov nastopil kot zadnji. Izvedel je Chopinov koncert v e-molu, op. 11 z orkestrom v nabito polni nacionalni filharmoniji v Varšavi, poroča Associated Press (AP).
"Da lahko igram Chopina v Varšavi, je seveda ena najboljših stvari, ki si jih je mogoče zamisliti, zato sem resnično počaščen za to nagrado, za zaupanje te žirije in za vso toplino, ki sem je bil deležen v zadnjih dneh," je rekel Liu po razglasitvi nagrajencev.
Drugo nagrado, ki znaša 30.000 evrov, sta si razdelila torej Aleksander Gadžijev in Kyohei Sorita z Japonske. Nagrada Krystiana Zimermana, ki jo je še prejel Gadžijev, pa znaša 10.000 evrov.
Tretjo nagrado v višini 20.000 evrov je prejel Španec Martin Garcia Garcia, ki je prejel še nagrado za najboljšo koncertno izvedbo v višini 5000 evrov. Četrto nagrado v višini 15.000 evrov sta si razdelila Japonka Aimi Kobayashi in Poljak Jakub Kuszlik, ki je prejel tudi nagrado za najboljšo izvedbo mazurke v višini 5000 evrov.
Italijanki Leonori Armellini je pripadla peta nagrada v višini 10.000 evrov, medtem ko je šesto nagrado v višini 7000 evrov prejel J. J. Jun Li Bui iz Kanade.
Prvo nagrado 18. Chopinovega tekmovanja je financiral urad predsednika Poljske, preostale pa poljska vlada, državne kulturne ustanove in zasebniki.
Na tekmovanje se je prijavilo 500 pianistov, na predtekmovanju jih je žirija izbrala 151. Se je pa zaradi izkazanega mojstrstva letošnjih tekmovalcev pri izvajanju Chopinovih del žirija odločila za dva finalista več, kot predvidevajo predpisi tekmovanja.
Znano je, da visoka uvrstitev na tem priznanem tekmovanju mladim pianistom odpira vrata v vrhunske svetovne koncertne dvorane in utira pot k snemanju z najbolj znanimi založbami.
Predsednica žirije Katarzyna Popowa-Zydron je po razglasitvi nagrajencev dejala, da so tokratni pianisti na zelo visoki ravni in da je bilo odločanje o nagrajencih zelo težavno za 17 žirantov. Udeležence je označila za "čudovite mlade ljudi".
Dodala je, da morajo udeleženci med tekmovanjem poleg tega, da dokažejo svojo pianistično odličnost, izkazati tudi rahločutnost in vnos svežine v glasbo. "Skušam najti razmerje med izvajalcem in Chopinom," je še dejala Popowa-Zydron. Glasba je po njenih besedah "sporočilo osebe in (glasbeniki) bi morali vedeti, kakšen človek je bil Chopin."
Chopinovo tekmovanje praviloma izvedejo vsakih pet let in 18. po vrsti bi se naj pravzaprav odvilo že lani, vendar so ga zaradi pandemije zamaknili na letošnje leto.
Med nagrajenci preteklih tekmovanj so med drugim Italijan Maurizio Pollini, Argentinka Martha Argerich, Garrick Ohlsson iz ZDA, Poljaka Krystian Zimerman in Artur Blechacz ter Seong-Jin Cho iz Južne Koreje.
Aleksander Gadžijev (1994) se je rodil v goriško glasbeno družino, tako da je ure klavirja najprej obiskoval pri mami, nato pa je nadaljeval izobraževanje pri očetu, priznanem ruskem pianistu Sijavušu Gadžijevu. Z orkestrom debitiral pri rosnih devetih letih, svoj prvi klavirski recital pa je izvedel leto pozneje. Leta 2012 je diplomiral z oznako magna cum laude na Konservatoriju Bruno Maderna iz Cesene, tri leta pozneje pa ga je pomembno zaznamovalo 9. mednarodno klavirsko tekmovanje Hamamatsu, kjer je osvojil tako prvo nagrado kot nagrado občinstva.
Gadžijev, ki zadnja leta živi v Berlinu, je lani postal BBC-jev umetnik nove generacije za obdobje 2019-2021, vendar je pandemija žal prekinila to pomembno snemanje, odpovedan je bil tudi koncert v operni hiši v Monte Carlu in še vsaj deset drugih koncertov po Evropi. V času lanskega zaprtja javnega življenja po lastnih besedah ni vadil preveč, je pa zato veliko časa namenil branju, predvsem literature o glasbi. "Kupil sem veliko knjig o harmoniji, kontrapunktu, analiziram različne partiture, poslušam orkestralno glasbo, berem različne biografije in eseje o estetiki," je v lanskem intervjuju povedal Tatjani Gregorič, glasbeni urednici Radia Koper. Dodal je, da se je v tem času veliko novega naučil, kar pa "se ne bi nikoli zgodilo, če se ne bi zgodila ta kriza. Vedno sem imel preveč dela, preveč potovanj, tako, da ni bilo nikoli pravega miru."
Glede obdobja zaprtja javnega življenja je mladi pianist izrazil upanje, da so ga glasbeniki dobro "izkoristili za temeljitejše poglabljanje vase in za umirjanje, kajti, ko samo igraš in potuješ, je zelo težko vedno znova pokazati in izraziti kaj novega. Tako postane tvoje igranje lahko rutina in vnaša disonance v sicer normalno doživljanje glasbe." Opomnil je, da glasba "ni bila napisana in namenjena zato, da bi jo človek izvajal na turnejah stokrat na leto. Sam sicer nimamo toliko koncertov, a veliko glasbenikov deluje na tak način." Zato je prepričan, da je to sicer nehvaležno obdobje lahko odlična priložnost za vnovično spiritualno okrevanje. "To nas bo morebiti vodilo tudi do spoznanja, kako omiliti, zmanjšati distanco, ki jo občutimo s sodobno glasbo, z glasbo, ki se dogaja v našem času ter da bi glasbeniki – interpreti, ki imajo smisel tudi za komponiranje, začeli tudi sami pisati glasbo," je še dodal Gadžijev.
Nastop Aleksandra Gadžijeva v finalu 18. Chopinovega tekmovanja:
Tatjana Gregorič je Aleksandra Gadžijeva po razglasitvi nagrajencev poklicala v Varšavo. "To je nepozaben trenutek in zagotovo zgodovinski trenutek, zame, za Slovenijo, za italijo, za Gorico, za mojo družino in za glasbo. Počutim se kot v sanjah. Ampak pomalem sem to tudi pričakoval. Zelo sem vesel tudi nagrade za najboljšo izvedbo sonate, ta nagrada mi je res pri srcu in sem si jo zelo želel," je povedal Gadžijev.
Dnevi na tekovanju so bili zelo naporni, je še dodal pianist, ki zdaj čuti veliko odgovornost: "Do glasbe in do poslualcev. V naslednjih dneh si bodo sledili koncerti nagrajencev in komaj čakam."
Na Poljskem se je sicer dobro počutil: "Že od prvega dne sem se tu počutil domače, atmosfera je bila odlična. Poljska in Slovenija imata nekaj skupnih točk, čuti se slovanska duša, to mi je pomagalo, da sem se počutil zelo svobodnega, na odru, s publiko v dvorani in z ljudmi na splošno. Veliko je bilo avtogramov in intervjujev in mislim, da je to šele začetek. Vesel sem, da je občutek za glasbo in zlasti za Chopina, ki sem ga razvijal v zadnjem letu, dobil tako priznanje. Gremo naprej."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje