Ratko Divjak in Big Band RTV Slovenija bosta nocoj nastopila pod dirigentsko taktirko Lojzeta Kranjčana. Gostje koncerta bodo Alenka Godec, Uroš Perić, Janez Bončina - Benč, Oto Pestner, Vid Jamnik, Borut Kočar in Mario Mavrin.
Današnji koncert v Zlatem zobu, ki poteka Raletu v čast pred njegovo jesensko upokojitvijo, bo prava poslastica za ljubitelje džeza, ki je nikakor ne smete zamuditi.
V Vukovarju rojeni bobnar, ki že desetletja ustvarja v Ljubljani, vmes pa je obredel dobršen kos sveta, ima za sabo izjemno kariero. S svojim glasbenim talentom je Rale odpiral vrata v nove mojstrovine glasbene zgodovine in kljub bolezni, ki ga je začasno spodnesla, še vedno popolno vihti bobnarske palice. Veliki mojster na zelo glasnem glasbilu, ki pa v njem budi le najboljše. V nadaljevanju si lahko preberete pogovor z njim, ki je bila objavljen v Kričaču, internem časopisu RTV Slovenija.
Ratko Divjak - Rale se je rodil v Vukovarju leta 1947. Glasbeno pot je začel z igranjem flavte na srednji glasbeni šoli v Osijeku. Leta 1964 je glasbeno pot nadaljeval z igranjem bobnov. Kot pripoveduje Ratko, je imel srečo, da je lahko že na začetku glasbene poti igral v odlični skupini Dinamiti, ki jo je vodil slavni pevec Kićo Slabinac.
"To je bila odlična odskočna deska za nadaljnjo kariero, ki sem jo nadaljeval v skupini Time, ki je bila ena izmed najbolj popularnih skupin v nekdanji Jugoslaviji. Leta 2012 smo v Opatiji prejeli priznanje Porin, to je nagrado za življenjsko delo. Kljub temu da sem svojo glasbeno pot začel v rokovskih vodah, me je vedno privlačil in navduševal džez. Ravno zato sem že v zgodnjih letih ukvarjanja z glasbo obiskoval džezakademijo v Gradcu. Srečanje z odličnim vibrafonistom Boškom Petrovićem v Zagrebu je popolnoma spremenilo mojo glasbeno pot, saj sem takrat začel igrati džez." Njegova glasbena pot je bila, preden je prišel na RTV Ljubljana na začetku sedemdesetih let prejšnjega stoletja, zanimiva in raznolika, srečeval pa se je s številnimi glasbenimi skupinami. Na bobnih je bil pravzaprav samouk, čeprav je v mlajših letih obiskoval glasbeno šolo, pot poklicnega glasbenika pa mu je dala dodatna potrebna znanja.
Naš sogovornik je imel komaj devetnajst let, ko je že začel sodelovati v kvartetu B.P. Convention. "V tej zasedbi sem v nekaj letih igral na vseh velikih džezfestivalih v Montrealu, na Dunaju, v Budimpešti, Ljubljani, Beogradu, Berlinu, Pragi in drugod. Leta 1973 sem na džezfestivalu v Ljubljani spoznal slavnega trobentača Petra Ugrina, tedaj me je kot bobnarja priporočil odličnemu dirigentu Jožetu Privšku, ki je bil tedaj vodja Plesnega orkestra RTV, skladatelj in aranžer. Jeseni leta 1973 sem uspešno opravil avdicijo v Plesnem orkestru, ta se je pozneje preimenoval v Big Band RTV, in postal njegov član."
Jože Privšek odličen učitelj in mentor
Ratko je torej spadal med tiste, ki so sodelovali in delovali z izjemnim
vodjo orkestra, skladateljem in aranžerjem Jožetom
Privškom, kar je verjetno zaznamovalo slehernega glasbenika.
Zagotovo je bila zasedba Big Band RTV Slovenija tista, ki je najbolj opredelila
njegovo glasbeno pot. Navsezadnje se je v tej zasedbi leta
1973 redno zaposlil. Na televizijskih arhivskih posnetkih, tudi najstarejših,
ni težko spregledati, da je na začetku svoje igranje temeljil
predvsem na improvizaciji, pozneje pa vse bolj na notnih zapisih,
čeprav je morda to na posnetkih včasih skoraj neopazno. Sledila
so zahtevna studijska snemanja - marsikdaj tudi v kratkih časovnih
rokih ali brez pravih vaj - tudi še tako raznovrstnih glasbenih zvrsti
in ritmov. S tem pa je Ratko Divjak pridobival predragocene
izkušnje in zanesljivo rutino. Seveda pa ne more mimo
dolgoletnega vodje Big Banda.
"Jože Privšek je bil veliko več kot odličen dirigent, saj mi je bil tudi odličen učitelj in mentor, ki je ogromno pripomogel k mojemu glasbenem razvoju in razširil mojo glasbeno vizijo. Pred prihodom v Big Band sem večinoma igral brez notnih zapisov oziroma sem 'improviziral', kasneje pa je Privšek s svojo natančnostjo poglobil moje igranje tudi z notnimi zapisi." Kot izjemen glasbenik na bobnih je Ratko sodelovali v številnih zelo uveljavljenih zasedbah, denimo v Septembru, ki spada med najmočnejše glasbene skupine v novejšem obdobju slovenske zabavne glasbe, v drugi polovici sedemdesetih in na začetku osemdesetih let prejšnjega stoletja, pa seveda tudi z drugimi glasbeniki. "Sodelovanje z odličnimi solisti v orkestru mi je bilo v veliko čast. Ob igranju v Big Bandu sem na mnogih snemanjih in koncertih orkestra nastopal z raznimi znanimi zasedbami, kot so bili New Swing Quartet, Greentown Jazz Band, Ugrin-Divjak Quintet in drugi. Po svetu sem v različnih zasedbah nastopal na džezfestivalih v Montereyu, Los Angelesu, Sacramentu, Montreuxu, Berlinu, Bologni. V teh letih sem nastopal z mnogimi svetovno znanimi g lasbeniki, kot so bili Art Farmer, Gary Burton, Stan Getz, Joe Pass, N.H.O.P. Pedersen, Sal Nistico, Albert Mangelsdorf, Duško Gojković, Dave Libman, Stjepko Gut, Tony Coe, Ferdinand Powel, Gianni Basso, Richard Davis in Joe Pass." Leta 1982 je gostoval tudi v Big Bandu EBU-ja v Londonu.
Pod dirigentsko palico znanih vodij. "Leta 2000 sem bil počaščen, ko sem dobil povabilo Narodnega doma Maribor, da igram na koncertu pod vodenjem velikega dirigenta in skladatelja filmske glasbe Lala Schifrina. V času od leta 1990 do 2003 sem z Big Bandom igral pod dirigentsko palico znanih dirigentov, kot so Herb Pomeroy, Michael Abene, Ed Partyka, Peter Herbolzheimer, Mercer Ellington, Maria Schneider, Jerry van Rooyen, Carla Bley, Miljenko Prohaska, Mike Westbrook, David Murray, George Lewis, Bill Holman, Bob Mintzer in svetovno znana pevka Diane Schuur."
Mesto ritemsekcije, med katerimi ima bobnar zelo pomembno vlogo, je zelo specifično in dano le redkim izbrancem. Posebno v instrumentalnih zasedbah v okviru RTV Slovenija oziroma pred tem RTV Ljubljana. Na slovenski zabavnoglasbeni sceni je v mlajših letih nastopal tudi z zasedbo Sončna pot. "Ob prihodu odličnega kitarista Primoža Grašiča, pianista Blaža Jurjevčiča in basista Aleša Avblja v Big Band RTV se je odprla priložnost, da zaživi ritemsekcija. Z njo smo nastopali po Sloveniji in sosednjih državah kot kvartet ali kvintet, kjer se je velikokrat pridružil moj veliki prijatelj in odličen trobentač Peter Ugrin."
Ratko je nastopal tako rekoč v vsej Evropi, pa tudi zunaj nje. Pri nastopih v tujini so jedro zasedbe tvorili njegovi glasbeni kolegi v Big Bandu ali pa glasbeniki, ki so v glasbenih zasedbah RTV-ja sodelovali že prej. Takšne močne glasbene skupine so lahko nastopale kjer koli, na na jodmevnejših mednarodnih zabavnoglasbenih prireditvah. Posebej so bila zanimiva potovanja v Združenih državah Amerike v Sacramentu, Los Angelesu, San Franciscu in drugod.
Ratko Divjak
je prejel priznanje RTV Slovenija za prejemnike mednarodnih ali
uglednih domačih priznanj v letu 2012. Postal je prvi bobnar v
takratnem še plesnem orkestru Radia Ljubljana. Že tedaj je spadal med najbolj znane bobnarje v nekdanji skupni državi Jugoslaviji ter
je tudi nastopal v različnih zasedbah v njej pa tudi zunaj njenih
meja. Ratko se lahko pohvali, da je vsaj na deset tisočih posnetkih
v glasbenih ali drugih arhivih RTV Slovenije zapisan in vsebovan
tudi njegov prispevek oziroma igranje. Na nek način je bil tudi razpet
med stalnimi glasbenimi zasedbami, v katerih je bil poklicni glasbenik,
in drugimi skupinami, tako da je bil nekaj let celo samostojni
oziroma svobodni umetnik. Vendar se je na začetku devetdesetih let
prejšnjega stoletja znova zaposlil v zasedbi Big Banda RTV
Slovenija.
Različne zasedbe so bile temelj za glasbeno rast.
V glasbenih zasedbah so nastopali številni glasbeniki, ki so bili ali
so še jedro oziroma stebri Big Banda, denimo kitarist Primož
Grašič, pa izvrstni trobentač, žal že pokojni Petar Ugrin in pianist Blaž
Jurjevčič. Vse te zasedbe so bile zagotovo temelj, kjer se je glasbenik,
kot je Ratko Divjak, lahko razvijal in vsestransko razdajal svoje
bogato znanje in izkušnje. Prihajali so tudi novi vodje Big Banda,
denimo Lojze Krajnčan. Takšne spremembe so pomenile tudi izziv
za člana zasedbe, tudi za Ratkovo glasbeno pot in razvoj. V zasedbah
na RTV Slovenija, kjer je bobnal, so se izmenjevali tudi gostje
v vlogi vodij oziroma dirigentov. Treba se je bilo prilagajati
spremembam in novim pristopom vodij. Tudi v RTV-zasedbah je bil
na številnih gostovanjih in potovanjih.
"Po odhodu Jožeta Privška so v Big Band prišli mladi dirigenti, ki so bili s svojim inovativnim pristopom nov glasbeni izziv zame. Glede na svoje glasbene izkušnje, ki sem jih pridobival skozi mnoga leta in s sodelovanjem z različnimi glasbeniki in dirigenti, sem spremembe v orkestru sprejel kot pozitivno izkušnjo." Sodeloval je tudi v mešanih zasedbah, kjer so nastopali glasbeniki iz simfoničnega orkestra RTV Slovenija. Vse to pa mu po njegovih besedah ni povzročalo težav, prej je bila to morda celo neke vrste sprostitev. "Sodelovanje s simfoničnim orkestrom RTV Slovenija mi je prinašalo veliko zadovoljstva in nove izkušnje. Veliko mi je pomenilo tudi srečanje med klasiko in džezom, ko sem z džezovskim triom Alešem Avbljem in pianistom Jakom Puciharjem spremljal slavno flavtistko Ireno Grafenauer."
Zagotovo je treba na naporni poti vrhunskega glasbenika skrbeti za psihično pa tudi duhovno kondicijo. Bobnar mora biti navsezadnje tudi v dobri telesni kondiciji, zlasti za daljše koncertne nastope. Zato pa je treba negovati sproščujoče konjičke pri preživljanju prostega časa. "Skozi celotno kariero vzdržujem svojo psihično in fizično kondicijo z veliko športnih aktivnosti. Svoj prosti čas najraje preživljam na kolesu, srfu, smučeh in pohodih, zato sem vedno v pravi kondiciji za različne nastope, kjer lahko tudi uživam."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje