Središče glasbene instalacije so stare orgle, v katere se stekajo zvočne vibracije, ki jih proizvajajo sestavni deli stavbe. Foto: David Byrne
Središče glasbene instalacije so stare orgle, v katere se stekajo zvočne vibracije, ki jih proizvajajo sestavni deli stavbe. Foto: David Byrne
David Byrne
David Byrne se je že kmalu po koncu delovanja skupine Talking Heads začel uveljavljati kot glasbeni eksperimentator, poskusil pa se je tudi že v več disciplinah vizualne umetnosti. Foto: EPA
Battery Maritime Building
Stavba Battery Maritime Building velja za enega najpomembnejših spomenikov stavbarske dediščine spodnjega Manhattna. Foto: David Byrne
David Byrne: Zvočna instalacija v Stockholmu
David Byrne je stavbo v orjaško glasbilo preobrazil že leta 2005 v Stockholmu. Foto: David Byrne

Byrne, ki se je po koncu delovanja skupine Talking Heads na začetku 90. let poskusil kot glasbeni eksperimentator, dejaven pa je tudi na več področjih vizualne umetnosti, bo dele zapuščene postaje za parniški potniški promet (Battery Maritime Building) naredil za sestavne dele stavbe - glasbila. Osrednji element postavitve bodo starinske orgle, ki bodo 'nadzirale' vibracije, ki jih bodo oddajali drugi predmeti, in jih urejale v nekakšno kompozicijo. Od orgel bodo žice vodile do cevi, stebrov in drugih elementov stavbe, na katere bodo smeli 'zaigrati' obiskovalci projekta, ki bo na ogled od 31. maja do 10. avgusta.

Kolektivna čustvena izkušnja priložnostnih glasbenikov
Interaktivnost in udeležba obiskovalcev je namreč v jedru celotnega Byrnovega podviga. Kot so zapisali pri BBC-ju, želi Byrne ustvariti ambient, ki bo omogočal kolektivno čustveno izkušnjo ljudi. Želi ponoviti tisto, kar mu je s podobnim eksperimentom že uspelo v Stockholmu. To je bilo leta 2005, ko je Byrne obiskovalcem svojega projekta prav tako ponudil možnost, da sami zaigrajo na improvizirane instrumente.

Tokrat ustvarjanje skupnega doživetja nadgrajuje z raziskovanjem bogastva izraznih možnosti v glasbi. Projekt tako Byrne pospremi z besedami: "Z značilnimi deli stavbe je mogoče ustvariti zanimive zvoke. Vsi vemo, da ob udrihanju po kovinskem stebru ustvarimo slišimo neke vrste žvižg ali žvenket; sam pa sem se spraševal, ali je mogoče cevi spremeniti v orjaške flavte in ali je mogoče izzvati vibriranje tramov in tako iz njih izvabiti zvoke."

Profesionalni glasbeniki proti zvokom cevi
Nadalje gre za raziskovanje odnosa med 'urejeno' glasbo šolanih glasbenikov in spontanim glasbenim ustvarjanjem laikov, ki jim dovolimo, da svobodno razgrajajo po stavbi. Zato bodo v stavbo 'smeli' vstopiti tudi glasbeni profesionalci, ki se bodo 'soočili' z instalacijo oziroma bodo skušali s svojo glasbo kljubovati, tekmovati in preglasiti zvok pred dvema letoma prenovljenega objekta, ki velja za del stavbarske kulturne dediščine spodnjega Manhattna. Byrnova predstava bo ponudila tudi prvo priložnost za obisk drugega nadstropja stavbe po več desetletjih.

Byrnova zvočna instalacija je obenem tudi projekt pobude Creative Time. Gre za skupino ljudi, ki se že tri desetletja trudijo za kreativno oživljanje pozabljenih ali degradiranih območij New Yorka. Skupina Creative Time skupaj z umetniki z vsega sveta v različne urbane prostore vnaša umetniške projekte, s katerimi spodbuja ponovno uporabo starih objektov in s katerimi obenem opozarja na neizkoriščenost umetniške zmogljivosti z umetnostjo sicer nabitega New Yorka.

Kulturni spomenik od leta 1967
Skupaj z Byrnom so Creative Time tokrat izbrali leta 1909 postavljen objekt arhitektov Richarda Walkerja in Charlesa Morrisa. Gre za zadnjo do danes ohranjeno potniško postajo parniškega prometa po East Riverju, po katerem so parniki na 17 linijah povezovali Brooklyn in Manhattan. Stavbo v slogu strukturnega ekspresionizma so za kulturni spomenik razglasili že leta 1967, kljub temu pa je po ukinitvi parniškega prometa do Brooklyna konec tridesetih zgradba propadala. Šele nedavno so ji povrnili nekdanji sijaj.