Cikel najbolj priznanih dirigentov je tokrat nadaljeval italijanski dirigent Riccardo Muti, ki bo Dunajske filharmonike na tem koncertu vodil že sedmič. Po tradiciji dunajskih novoletnih koncertov je bil največji del sporeda posvečen plesni in poslušljivi glasbi skladateljev dinastije Strauss, poseben poudarek pa je bil namenjen 200. obletnici rojstva Johanna Straussa mlajšega, ki jo glasbeni svet praznuje v letu 2025. Neposredni prenos koncerta ste lahko spremljali na prvem programu Televizije Slovenija in na programu Ars Radia Slovenija.
"Poklanjamo se umetniku, ki pooseblja duh Dunaja," je pred koncertom povedal maestro Muti. "Strauss mlajši in Schubert sta zame dva skladatelja, ki sta uglasbila svet nekje med nežnostjo in grozečim občutkom smrti. Pri Straussovi glasbi se je treba ves čas zavedati, da je pod navidezno veselostjo prisoten temačen podton melanholije. In naša življenja niso nič drugega kot nenehno prehajanje med radostjo in žalostjo. Dirigent mora imeti ves čas v mislih ravnotežje med tema dvema poloma."
Prvič v zgodovini je bila na sporedu tudi kompozicija ženske skladateljice, Ferdinandov valček Avstrijke Constanze Geiger (1835–1890).
Italijanski dirigent je tako Dunajske filharmonike vodil skozi novoletno jutro v zlati dvorani Musikvereina; 83-letni Muti je orkestru v svoji karieri dirigiral že na več kot 500 koncertih.
"Vulkan za pultom"
Z izbiro Neapeljčana je Muti postal največkrat angažiran dirigent novoletnega koncerta po legendarnem obdobju z Lorinom Maazelom. Novoletni koncert je prvič vodil leta 1993. S filharmoniki je nastopil tudi v letih 1997, 2000, 2004, 2018 in nazadnje 1. januarja 2021. Za dirigentskim pultom Muti deluje temperamenten in samozavesten, zato ga nemalokrat imenujejo "vulkan za pultom". V svoji domovini Italiji ga nekateri obožujejo in drugi kritizirajo, nesporno pa velja za specialista za Mozarta s posebnim nagnjenjem do neapeljske glasbe 18. stoletja, ki le malokoga pusti hladnega.
Kljub dolgoletnim izkušnjam pa tudi maestro Muti do novoletnega koncerta ni ravnodušen: "Vsakič je, kot da bi bilo prvič," je v decembru povedal v intervjuju za New York Times. "Velika odgovornost je nastopati za svet v tej dvorani, pripraviti prikaz kulture nekega mesta, nekega naroda."
"Odnos z Dunajskimi filharmoniki je bil vedno stalnica mojega življenja. Dunaj je bil vedno moj drugi dom," pravi Muti. Od leta 1971 dalje je Muti denimo vsako leto dirigiral na salzburškem festivalu. V Dunajski državni operi je redno nastopal od leta 1973, ko je v njej debitiral z Verdijevo Aido.
Muti je napovedal, da bo tokratni tudi njegov zadnji novoletni nastop s tem orkestrom. "To je zadnjič," je dejal 83-letnik, ob tem pa med drugim kritiziral vlade, ker po njegovi oceni ne prepoznavajo vrednosti kulture in glasbe.
2024 je bilo Brucknerjevo leto, 2025 bo Straussovo
Letošnji novoletni koncert Dunajskih filharmonikov pod vodstvom Christiana Thielemanna si je na televiziji ORF ogledalo v povprečju 1,11 milijona gledalcev. V živo so ga prenašali v približno sto državah, tudi v Sloveniji. Koncert je po tradiciji minil v znamenju polk in valčkov iz glasbene dinastije Strauss. Nemški dirigent je poskrbel tudi za presenečenje z izvedbo zgodnjega dela avstrijskega skladatelja Antona Brucknerja ob 200. obletnici njegovega rojstva. Skladbo Quadrille, pisano za klavir, so za to priložnost priredili v orkestralno različico.
Dunajski filharmoniki veljajo za enega najboljših orkestrov v svetovnem merilu, njegovi člani pa lahko postanejo le najboljši glasbeniki. To je uspelo tudi dvema Slovencema: leta 2014 kontrabasistu Iztoku Hrastniku (iz Stopc nad Laškim) in nato leta 2019 še violinistki Petri Kovačič (iz Tolmina).
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje