Vse to so opredelitve, ki jih je mogoče zaslediti v besedilih o slovitem novoletnem koncertu, ki ga vsak prvi januar izvedejo dunajski filharmoniki. In vse opredelitve vsaj delno držijo. Morda bi morali nekoliko modificirati prvo opredelitev in ji prideti besede veliki družabni dogodek japonske elite. Kot je za MMC sporočil Michael Bladerer iz Dunajske filharmonije, so namreč Japonci tisti narod, ki se poleg Avstrijcev in Nemcev najbolj zanima za obisk novoletnega koncerta dunajskih filharmonikov.
Johan Strauss II - Elvis Dunaja 18. stoletja
Pomudimo se še pri zadnji delni oprededelitvi, ki je morda marsikoga presenetila, saj je novoletni koncert v "pristojnosti" orkestra, ki slovi kot eden najboljših na svetu in ki ga na ta dan vedno vodi eden izmed takrat najbolj cenjenih dirigentov. Vendar jedro programa sestavljajo kompozicije dinastije Strauss. In valčki Johanna Straussa II. – med njimi seveda najbolj slovi Na lepi modri Donavi – v svetu klasične glasbe veljajo skoraj za pop. Standardni ponudbi v Dunajski filharmoniji vsako leto dodajo nekaj novosti, skladb, ki se na programu novoletnega koncerta še niso znašle. Na programu, ki ga vsako leto oblikuje danes že 86-letni raziskovalec Johanna Straussa II. Franz Mailer in ki ga sme malo preurediti vsakokratni dirigent, se bo po zagotovilu Michaela Bladererja tokrat znašlo šest novosti.
Pri popnaravi dunajskega novoletnega koncerta pa seveda ni nepomembno niti to, da si neposredni prenos novoletnega koncerta, za katerega si pravice običajno priskrbijo televizijske postaje iz več kot 50 držav, ogledajo množice tistih, ki sicer čez leto niti pomislijo ne, da bi prisluhnili klasiki.
Duhovno poslanstvo glasbe Johanna Straussa II.
A lahkotnost programa, skozi katerega bo glasbenike letos spet vodil indijski dirigent Zubin Mehta, ki se je v tej vlogi preizkusil že v letih 1990, 1995 in 1998, ima svoj namen. Kakor je lahkotna in plesu namenjena glasba – pri ustvarjanju le-te sta se najbolje izkazala brata Johann Strauss II. in Josef Strauss – v temačnem obdobju, ko je habsburško cesarstvo v primerjavi z drugimi evropskimi velesilami vedno bolj nazadovalo tako zaradi gospodarske nerazvitosti kot tudi zaradi politične zakrnelosti, ponujala dunajski aristokraciji in meščanstvu možnost za sprostitev, tako skuša danes ta ista glasba ljudi ob vstopu v novo leto napolniti z optimizmom.
Živahni koncert v marčnem obdobju evropske zgodovine
Filharmoniki so prvo "novoletno poslanico" Dunajčanom pripravili v letu, ko je velik odmerek spodbude ob vstopu v novo leto potrebovala velika večina Evropejcev. Prvi novoletni koncert se je namreč zgodil leta 31. decembra 1939 oziroma skoraj točno štiri mesece po začetku druge svetovne vojne. Za temeljito pojasnitev zgodovine dunajskega novoletnega koncerta pa se je treba vrniti še nekoliko bolj v zgodovino, v leto, ko se je začelo sodelovanje med dunajskimi filharmoniki in Johannom Straussom II. Leta 1873 je bil Strauss mlajši že pravi zvezdnik dunajske glasbene scene, katere drugi oziroma resnejši pol so bili "poštirkani" filharmoniki, ki so kar nekoliko zviška gledali na Straussove skladbe.
Filharmoniki priznajo obstoj Johanna Straussa II.
"Sovražnosti" je bilo konec 22. aprila 1873, ko je Strauss mlajši kot dirigent kar sam vodil filharmonike pri izvajanju povsem prve izvedbe svojega novega valčka Wiener Blut (Dunajska kri). Navdušenje nad skladbo je bilo popolno; orkester je lahko navdušeno občinstvo pomiril le s ponovitvijo točke, časopisi pa so se razpisali o novi, enkrat za spremembo pozitivni, senzaciji. Tabu je bil odpravljen, Strauss pa priznan kot "sprejemljiv" skladatelj, s katerim sodelovanje ne more okužiti niti ugleda filharmonikov.
Naslednji temelj novoletnega koncerta dunajskih filharmonikov je bil zabetoniran leta 1929, "beton pa je mešal in vlival" avstrijski dirigent Clemens Heinrich Krauss. 11. avgusta 1929 je dirigiral na koncertu v sklopu salzburškega poletnega festivala in ustvarjen je bil precedens za vsakoletni glasbi Johanna Straussa mlajšega popolnoma posvečeni dogodek. Koncert ni pa nikoli postal tradicionalen. To je preprečil Kraussov odhod z mesta dirigenta salzburškega festivala leta 1934, njegovi nasledniki pa so festivalski program zaznamovali s svojimi preferencami.
V glasbi spisana diplomatska nota domoljubnih Avstrijcev
Vendar se je Krauss, z notnimi zapisi Straussovih del pod pazduho, kmalu vrnil na prizorišče. To se je zgodilo zadnji dan leta 1939, ko je bil v veliki dvorani dunajskega glasbenega društva (Musikverein) prvi novoletni koncert glasbe dinastije Strauss. Namen koncerta je močno presegel zgolj željo po oskrbi Dunajčanov z veličastnim glasbenim dogodkom. Koncert je bila prava v mediju glasbe spisana diplomatska nota. S preigravanjem popolnoma avstrijskega repertoarja so filharmoniki in Krauss skušali svetu dokazati samobitnost Avstrije, ki tedaj, malo več kot leto dni po "Anschlußu" (priključitvi) ni obstajala kot samostojna država, ampak le kot del nacistične Nemčije.
Clemens Krauss je na mestu vodje koncerta, ki se tedaj še ni imenoval novoletni koncert, ampak Koncert Johanna Straussa (Johann-Strauss-Konzert) , "prebil" drugo svetovno vojno, na prehodu med letoma 1945 in 1946 pa ga je za dve leti nadomestil Josef Krips. Zavezniki, ki so po koncu vojne narekovali usodo Avstrije kot poraženke, so namreč Kraussu začasno prepovedati delovati. Zato tudi ni postal prvi dirigent na čelu prvega pravega novoletnega koncerta. Ta se je namreč zgodil 1. januarja 1946, Clemens Krauss pa se je vrnil leta 1948 in ostal vodja že tedaj znamenitega dogodka do svoje smrti, šest let pozneje.
Mahinacije z volitvami novega dirigenta
Kraussova smrt pa je bila za Dunajsko filharmonijo več kot rahlo neprijeten dogodek. Treba je bilo najti dirigenta, ki se je s svojim delom že izkazal vrednega vodenja prestižnega dogodka, za obisk katerega so se že sredi petdesetih vedno bolj zanimali tudi tujci. Filharmonija se je morala sestati kar na nekaj sejah, preden so v rubriko dirigent na seznamu nastopajočih na novoletnem koncertu zapisali ime Willy Boskovsky. Čeprav so nekateri trdili, da so bile volitve, na katerih je zmagal Boskovsky, sporne, Boskovsky na mestu dirigenta novoletnega koncerta dogodku ni škodoval. Prav nasprotno. Del osebnosti Boskovskyja je "živel" v stari Avstriji, in to ni ostalo skrito prav na nobenem koncertu. Boskovsky je bil Straussu posvečenemu repertoarju popolnoma predan in menda edini, ki je znal v dvorani dunajskega glasbenega društva ustvariti iluzijo vrnitve v družabno okrožje nekdanje dunajske aristokracije.
Internacionalizacija novoletnega koncerta
Izid določanja Boskovskyjevega naslednika je razrahljal duševno ravnovesje marsikaterega v stare čase zagledanega Avstrijca. S prihodom Američana Lorina Maazela je novoletni koncert prvič vodil Neavstrijec. Še večja sprememba v "politiki" novoletnega koncerta pa je bila po Maazelovem slovesu s položaja, ko so v Dunajski filharmoniji vpeljali prakso vsakoletnega določanja dirigenta. Novo ero je odprl eden najznamenitejših dirigentov 20. stoletja Avstrijec Herbert von Karajan, do danes pa so se zvrstili še Claudio Abbado, Carlos Kleiber, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Lorin Maazel, Seiji Ozawa in Nikolaus Harnoncourt. Med dirigenti poteka tudi pravo tekmovanje, komu se bo uspelo večkrat postaviti na podij velike dvorane dunajskega glasbenega društva. Po vpeljavi prakse rednega menjavanja dirigentov sta koncert največkrat – štirikrat - vodila Riccardo Muti in Lorin Maazel (Maazel se je na Dunaj prvič po koncu svojega prvega dunajskega obdobja vrnil leta 1994), a že letos se jima bo na prvem mestu pridružil dirigent naslednjega novoletnega koncerta, Indijec Zubin Mehta.
Michael Bladerer nam je sporočil, da je že odločeno, kdo bo dirigiral naslednje leto. A novica bo javnosti ostala prikrita do izteka novoletnega koncerta. Temu bo sledila tiskovna konferenca, ki bo napovedala začetek priprav na naslednji koncert in na kateri bo razkrito ime naslednjega dirigenta.
Polona Balantič
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje