Prizor iz videospota za pesem, ki poje o popotniku iz 'dežele tam spodaj, kjer teče pivo in možje kozlajo (I come from a land down under / Where beer does flow and men chunder). Foto: YouTube
Prizor iz videospota za pesem, ki poje o popotniku iz 'dežele tam spodaj, kjer teče pivo in možje kozlajo (I come from a land down under / Where beer does flow and men chunder). Foto: YouTube

Seveda bi bilo neiskreno reči, da v vse skupaj ni vpleten finančni vidik, a prav tako bi se dalo reči, da je na sodišču zmagala ideja, da je treba vprašati za dovoljenje, preden si izposodiš tuje avtorske pravice.

predstavnik založbe Larrikin
Men At Work, Business as Usual
'Ko sem pesem napisal (l. 1978, op. n.), Men At Work še niso obstajali, flavte še ni bilo v njej - a je obstajala. To vem, ker sem bil tam, sodnika Jacobsona pa ni bilo,' je v izjavi za javnost zapisal Hay.

Avstralski bend Men at Work, ki je zenit prečkal v osemdesetih, je do danes edina avstralska zasedba, ki je na vrhu ameriške lestvice na začetku osemdesetih kraljevala z albumom in s pesmijo hkrati - šlo je za njihov prvenec Business as Usual in do danes največjo uspešnico, Down Under. Zdaj že zimzelena poskočna patriotska popevka o avstralskem popotniku, ki potuje o svetu in srečuje ljudi, ki poznajo njegovo deželo "tam spodaj", je skupini prislužila milijone. A kaj, ko je tisti značilni solo flavte plagiat ponarodele otroške pesmice, ki je pred 75 leti nastala za pevsko tekmovanje avstralskih skavtinj.

Vrhovno sodišče v Sydneyju je ta teden razsodilo, da je refren nezgrešljivo podoben štiritaktni pesmici Kookaburra (to je nekakšna avstralska vrsta vodomca), ki jo včasih navajajo s celotnim prvim verzom, Kookaburra sits in the old gum tree (Kookaburra sedi na starem evkaliptu) in jo je leta 1932 napisala Marion Sinclair, učiteljica iz Melbourna. Danes ima pravice za pesem v rokah založba Larrikin Music, ki bo od avtorjev Down Under (Colina Haya in Rona Strykerta) ter obeh založb skupine (EMI in Sony BMG) dobila odškodnino in delež dobička.
Vsota še ni določena, bi pa po besedah odvetnikov vsota lahko bila milijonska - "neuradno avstralsko himno" so Men At Work nazadnje po vsem svetu prodali v milijonskih nakladah; leta 1983 je bila na vrhu britanske, avstralske in ameriške lestvice, skupini pa je prinesla grammyja za najboljšega novega izvajalca. (Pesem so, mimogrede, uporabili celo v sklepni slovesnosti OI v Sydneyu leta 2000).

Odvetnik Adam Simpson, ki zastopa založbo Larrikin, je odločitev sodišča opisal kot "veliko zmago za nefavorita" in napoveduje, da bodo zahtevali do 60 odstotkov skupnega zaslužka pesmi.

Hay: Nekdo skuša mastno zaslužiti
Pevec skupine Colin Hay je najprej komentiral le, da bo imela razsodba zanje "resne finančne posledice" (obe strani se bosta na sodišču soočili ta mesec, ko bodo določali oprijemljive številke), danes pa mediji že povzemajo njegov ostrejši izbruh zaradi "oportunističnega pohlepa" tožnika. "Samo za denar gre, ne slepite se," je izjavil.

Hay pravzaprav niti ne zanika, da si je flavtist Greg Ham sposodil dva takta taborniške himne o najbolj priljubljeni avstralski ptici - ampak, opozarja, dodali so ju šele leto po tem, ko je bila pesem že zložena, spontano med nekim koncertom, nato pa se je ta različica pojavila na posnetku. "V grob bom šel z zavestjo, da je Down Under izvirna stvaritev. Kar se je zgodilo, je "glasbena nesreča". Ni naključje, da ni dvajset let nihče opazil tega domnevnega plagiata," trdi Ham, ki pravi, da je bilo njuno dejanje "nenamerno, nezavedno in naivno ... takrat, ko je skupina pesem posnela, je bil vpliv že popolnoma neopazen. Velja tudi opozoriti, da se ni Marion Sinclair nikoli pritožila."

Instant "lokalni kolorit"?
Sodnik Peter Jacobsen se ni strinjal: čeprav imata flavtistična vložka povsem različen "ton" in kontekst, gre v poznejšem primeru vseeno za "repliko občutnega dela stvaritve Sinclairove". Očitno je, tako meni sodnik, da je Ham pesem namenoma plagiariziral, da bi tako "poustvaril avstralski duh pesmi".

Glasbeni izvedenci pravijo, da bi ta razsodba lahko imela daljnosežne posledice za zakon o avtorskih pravicah na področju glasbe. Terry Noone iz Zveze glasbenikov Avstralije je za radio ABC izjavil, da ta poteza sodišča "na neki način razširi opredelitev tega, kaj je pesem in kaj je ključen del pesmi".

Spodaj lahko prisluhnete slavnemu singlu in eni izmed amaterskih izvedb otroške pesmice o vodomcu.

Seveda bi bilo neiskreno reči, da v vse skupaj ni vpleten finančni vidik, a prav tako bi se dalo reči, da je na sodišču zmagala ideja, da je treba vprašati za dovoljenje, preden si izposodiš tuje avtorske pravice.

predstavnik založbe Larrikin