Cene vstopnic za Madonnine koncerte so vrtoglave. Foto: EPA
Cene vstopnic za Madonnine koncerte so vrtoglave. Foto: EPA
Bono Vox
S statusom superzvezdnikov se lahko pohvalijo tudi U2. Foto: EPA
David Bowie
David Bowie je kolegom že pred leti napovedal, da jih čaka koncertiranje. Foto: EPA
Red Hot Chilli Peppers
Red Hot Chilli Peppers so štirikrat cenejši od Madonne. Foto: EPA

V redni prodaji se je cena za sedež na njenih londonskih koncertih, s katerimi bo začela turnejo Confessions on a Dancefloor, gibala med 80 in 160 funti, potrebno pa je bilo odšteti še 13 funtov za rezervacijo. Ljudi, ki so pripravljeni tako globoko seči v žep, očitno ne manjka. Prav tako pa, sodeč po e-pismih, ki jih dobiva BBC, ne manjka tistih, ki mislijo, da je to "nezaslišan rop".

Madonnini največji oboževalci so že vajeni, da morajo za ogled kraljice popa plačati veliko. Pred dvema letoma, ko je bila Madonna na turneji Re-Invention, so vstopnice stale približno 150 funtov, kar je bilo veliko dražje kot koncerti drugih zvezdniških zasedb. A Madonna je pač Madonna in si tako "odiranje" lahko privošči.

Dobro služi le peščica
Tisti, ki se spoznajo na glasbo in na ekonomijo, menijo, da je Madonna ena glavnih zaslužkaric v sistemu gospodarskih sil, ki zadnje čase preoblikujejo svet glasbenih nastopov v živo. Za nekatere na slabše, za njo na boljše.

Od začetka 80. je pojem superzvezdništva resnično dobil drugačne razsežnosti. Malo zvezd zasluži vse več, drugi pa so vedno dlje od korita. Leta 1982 je v ZDA en odstotek glasbenikov, torej tisti odstotek na vrhu, v žep pospravil 26 odstotkov koncertnih dobičkov, do leta 2003 pa se je to število povzpelo na 56 odstotkov.

Profesor "rockonomike" pojasnjuje
Profesor Alan Krueger, ki predava na univerzi Princeton in ga imenujejo tudi profesor "rockonomike", je potrdil, da največje glasbene zvezde več zaslužijo s koncertiranjem kot s prodajo albumov. Krueger se je začel zanimati za "rockonomiko", ko je leta 2001 peljal očeta na finale Superbowla in bil primoran kupiti vstopnice na črnem trgu. Zanje je odštel skoraj desetkrat več, kot če bi jih plačal v redni prodaji. Kmalu je ugotovil, da redno prodajo in črni trg z vstopnicami za najbolj gledane športne dogodke in koncerte popzvezd usmerjajo podobne tržne sile.

David Bowie je že vedel
A zakaj je treba za ogled najljubšega glasbenika odšteti vedno več? Krueger meni, da enostavnega odgovora ni, ena od razlag pa bi bila lahko t. i. Bowijeva teorija. Med letoma 1999 in 2002 so zaradi kopiranja zgoščenk in snemanja glasbe s spleta glasbeniki redno prodali manj albumov. Predtem so si glasbeniki lahko privoščili nizke cene stopnic, internet in "domače razpečevanje" albumov pa sta jih prisilila, da so vstopnice podražili.

Krueger je pojasnil, da je bil prvi, ki je predvidel, kaj se bo zgodilo, David Bowie, ki je leta 2002 izjavil: "Glasba bo kmalu kot tekoča voda in elektrika." Bowie je opozoril kolege: "Pripravite se, da boste veliko na turnejah, saj bo to edini način, ki nam ostane."

Od Madonne je dražja le Tosca
Vstopnice pa so vedno dražje tudi zato, ker so koncerti vedno bolj izpopolnjeni, dodaja Krueger. Cene vstopnic za Madonnine koncerte so britanski mediji primerjali s cenami vstopnic za nekatere druge težko pričakovane kulturne dogodke v britanski prestolnici. Za ogled opere Tosca v izvedbi waleške narodne opere je treba odšteti med 45 in 180 funti in za ogled predstave Giselle v izvedbi plesalcev kraljevega baleta med 4 in 77 funti. Kdor se bo odpravil na koncert Bruca Springsteena, bo plačal 47,5 funta, kdor bi rad v živo videl Red Hot Chili Peppers, pa bo ob 40 funtov. Madonne očitno to poletje ne bo prekosil nihče.