Leta 2007 so na dražbi prodali več pisem iz arhiva pokojnega moža Marie Callas, Giovannija Battiste Meneghinija. Razkrivajo seveda srečnejše čase in življenje, kot ga je operna pevka živela, preden je zapustila moža in se spustila v divje razmerje z grškim ladijskim mogotcem Aristotelom Onassisom. Foto: EPA
Leta 2007 so na dražbi prodali več pisem iz arhiva pokojnega moža Marie Callas, Giovannija Battiste Meneghinija. Razkrivajo seveda srečnejše čase in življenje, kot ga je operna pevka živela, preden je zapustila moža in se spustila v divje razmerje z grškim ladijskim mogotcem Aristotelom Onassisom. Foto: EPA

Zgodovinarka in pisateljica Lyndsy Spence je pri pisanju nove avtobiografije Marie Callas – knjiga Cast a Diva: The Hidden Life of Maria Callas (Najeti divo: Skrito življenje Marie Callas) bo izšla 1. junija letos – dobila dostop do nikoli objavljene zasebne korespondence pokojne operne dive. Njen študij je med drugim razkril, kako zelo je Maria Callas trpela v zakonu, kako jo je pozneje trpinčil Aristotel Onassis in kako jo je spolno nadlegoval direktor ene najuglednejših glasbenih ustanov na svetu.

Lyndsy Spence bo v knjigi, tako napoveduje, povedala resnično zgodbo ženske, ki je bila prava feministična ikona. Foto: Amazon
Lyndsy Spence bo v knjigi, tako napoveduje, povedala resnično zgodbo ženske, ki je bila prava feministična ikona. Foto: Amazon

Pisma Aristotelu Onassisu razkrivajo, kakšno bolečino je pevka trpela v zvezi z njim; leta 1966 se je zaradi njegovega telesnega nasilja celo zbala za svoje življenje. "V dnevniku ene od njenih tesnih prijateljic lahko preberemo tudi, kako je Onassis Mario drogiral, večinoma za spolnost – danes bi temu rekli posilstvo na zmenku," je Lyndsy Spence razkrila v pogovoru za britanski časopis The Guardian. "Nočem, da mi telefonira in me začne spet trpinčiti," v enem od pisem svoji tajnici o Onassisu zapiše Maria Callas.

V zakonu z Giovannijem Battisto Meneghinijem je o možu zapisala: "Ko sva se poročila, me je okradel za več kot pol denarja, ker je vso lastnino prepisal nase, pa še naprej me nadleguje ... Trapa sem bila, da sem mu zaupala." Moža opiše še kot "prostaka", ki "se nosi kot milijonar, pa nima prebite pare".

V enem od pisem Callas popiše, kako je takratni dekan newyorške šole Juilliard celo fakulteto obrnil proti njej in ji preprečil vrnitev za naslednji semester, ko je zavrnila njegove osvajalske poskuse. Svojemu botru je priznala: "Peter Mennin se je zaljubil vame. In ker mu čustev ne vračam, se je seveda obrnil proti meni."

Maria Callas, leta 1923 v New Yorku rojena Grkinja, je najbrž ena najslavnejših opernih pevk obdobja po drugi svetovni vojni. Najbolj je slovela po svojem bel cantu, širokem glasovnem razponu in veliki interpretativni izraznosti, v karieri pa je uprizorila več kot 40 sopranskih vlog. Zaradi glasbenega in igralskega talenta so jo imenovali tudi La Divina (Božanska).

Močne posledice v njenem življenju je poleg hude revščine med drugo svetovno vojno pustila tudi kratkovidnost, zaradi katere bi skoraj oslepela. Na začetku 50. let se je pevka, ki je bila znana po močni postavi, čeprav so jo označevali za izjemno lepo, odločila, da želi imeti ožji obraz in postavo. Med letoma 1953 in 1954 je tako izgubila 35 kilogramov in postala, kar je Rescigno opisal kot
Močne posledice v njenem življenju je poleg hude revščine med drugo svetovno vojno pustila tudi kratkovidnost, zaradi katere bi skoraj oslepela. Na začetku 50. let se je pevka, ki je bila znana po močni postavi, čeprav so jo označevali za izjemno lepo, odločila, da želi imeti ožji obraz in postavo. Med letoma 1953 in 1954 je tako izgubila 35 kilogramov in postala, kar je Rescigno opisal kot "najlepša ženska na odru". Vendar pa je ta sprememba delno vplivala na upad njenega glasu – čeprav zdaj vemo, da je imela nediagnosticirane nevrološke težave. Foto: AP
Maria Callas in Renata Tebaldi v objemu leta 1968, po nastopu Italijanke v predstavi Adriana Lecouvreur v Metropolitanski operi. Javno sta primadoni poskušali pokopati govorice o njunem rivalstvu, a zasebna pisma razkrivajo, da je bilo to še kako resnično. Foto: AP
Maria Callas in Renata Tebaldi v objemu leta 1968, po nastopu Italijanke v predstavi Adriana Lecouvreur v Metropolitanski operi. Javno sta primadoni poskušali pokopati govorice o njunem rivalstvu, a zasebna pisma razkrivajo, da je bilo to še kako resnično. Foto: AP

Spence je za novo knjigo o njej dobila dostop do treh velikih sklopov zasebnih dokumentov, tudi pisem, ki so bili različnim arhivom predani leta 2019. Kar je prebrala, meče novo luč na to, kako je Maria doživljala svoje otroštvo. "Callas je svoji mami, ki je med vojno delala kot prostitutka, zamerila, da jo je ponujala nacističnim vojakom." Ko je pevka zaslovela, je njena mama tabloidom prodajala zgodbe, svojo hčerko pa poskušala izsiljevati. V enem od pisem ji sporoča: "Veš, kaj naredijo filmski umetniki takoj, ko obogatijo? Svoj prvi veliki honorar porabijo za nakup hiše za svoje starše in jih razvajajo z razkošjem ... Kaj boš rekla na to, Maria?"

Njen oče ni bil veliko boljši: "Napisal ji je pismo, v katerem se je pretvarjal, da umira v hiralnici za reveže, da bi od nje dobil denar. V resnici je bil skoraj poponoma zdrav," je biografinja še povedala za omenjeni časopis. Callas tako piše: "Sita sem egoizma in brezčutnosti svojih staršev ... Nočem več odnosa z njimi. Upam, da časopisi ne pridejo temu na sled. Potem bom pa res preklinjala nesrečo, da sem sploh imela starše."

Renata Tebaldi: konjak ... ali kokakola?
Iz pisem izvemo tudi nove podrobnosti o divinem domnevnem rivalstvu s sopranistko Renato Tebaldi. (Callas je o tekmici menda enkrat izjavila, da sta njuna glasova kot šampanjec in kokakola – lahko si mislite, katero pijačo je pripisala sebi.) Dokler sta še živeli, sta obe primadoni domnevni spor zanikali, češ da gre za "mit, ki so ga napletli mediji". Callas je trdila, da je v zgornji izjavi v resnici omenila konjak in ne kokakole ter da si želi, da bi sama imela tak glas kot Tebaldi.

No, v zasebni korespondenci ni bila tako velikodušna. "Pritlehna in zahrbtna je, da take zlepa ne najdeš," se priduša o kolegici leta 1957. Italijanko obtoži, da je do slave prišla s poudarjanjem njunega rivalstva. Renata Tebaldi je ravno takrat odpovedala nastop v Metropolitanski operi, ker je njena mama doživela infarkt. A Maria Callas temu ne verjame: "Z njeno mamo ni bilo nič takega. Še infarkta ni imela ... Misliš, da je šlo za publiciteto ali pa se Renata ni počutila dobro? Najbrž je imela njena mama gripo, pa je to uporabila za izgovor ... da bo zdaj lahko zmagoslavna "uboga Renata" ob svojem prvem nastopu. (...) Sita sem teh štorij o ubogi Renati. Bog ne mara takih metod samopromocije in spletkarjenja proti meni."

Z možem, Giovannijem Battisto Meneghinijem, leta 1959. Foto: AP
Z možem, Giovannijem Battisto Meneghinijem, leta 1959. Foto: AP
Sorodna novica Maria by Callas

Zdravniki ji niso hoteli verjeti
Maria Callas je zadnja leta preživela osamljeno, za srčnim infarktom pa je v Parizu umrla 16. septembra leta 1977, stara komaj 53 let. Iz njene zasebne korespondence izvemo tudi nove podrobnosti o njenih težavah z zdravjem, ki so v šestdesetih vplivale na kakovost njenih nastopov in jo potisnile v odvisnost od mamil. Spence je prišla na sled nevrologa, ki jo je zdravil v letih pred smrtjo. Izkazalo se je, da so se njeni simptomi nevromuskularne motnje začeli pojavljati že v petdesetih, a ji zdravniki nikoli niso verjeli. To pojasni tudi, zakaj je nekajkrat izgubila glas, kar je pomenilo smrt za njeno kariero.

"Smrt Marie Callas je presunljiva zgodba. Samevala je v svojem pariškem stanovanju in se zanašala na svojo odtujeno sestro Jackie in na spremljevalca Vassa Devetzija, da sta ji prinašala pomirjevala. Njeno življenje je bilo polno tragedije, ampak hotela sem ji vrniti glas," je še povedala britanska zgodovinarka.

Še šest dni si na televizijskem portlu lahko na zahtevo ogledate dokumentarni film Callasova o Marii (Maria by Callas), ki ga je režiral Tom Volf.