Posnetki Hattove so bili dopolnjeni s številnimi drugimi. Njen mož si je med drugim izposojal tudi pri Robertu von Bahru. Foto: EPA
Posnetki Hattove so bili dopolnjeni s številnimi drugimi. Njen mož si je med drugim izposojal tudi pri Robertu von Bahru. Foto: EPA
Kasete in zgoščenke
Vsega naj bi bili krivi kritiki, ki po prodoru zgoščenk skoraj niso več poslušali kaset. Foto: RTV SLO
Igranje na klavir

William Barrington-Coupe je klavirske posnetke svoje zdaj že pokojne žene Joyce Hatto dopolnjeval s posnetki vrhunskih pianistov, da bi prikril njene napake. Ko so prevaro s pomočjo računalniškega programa odkrili, jo je najprej zanikal, zdaj pa je napako v pismu enemu od ogoljufanih glasbenikov le priznal.

Vsaj konec naj bo veličasten ...
Kot je dejal, je posnetke prirejal zaradi svoje žene. Ko so se po letu 1983 začele uporabljati zgoščenke, so kritiki ignorirali njene posnetke na kasetah. Ker Barrington-Coupe, lastnik založbe, za katero je snemala, takrat še ni imel zmogljivosti za snemanje na novi format, je kljub temu vztrajala pri kasetah. Ko pa je opremo za snemanje na zgoščenke njen mož le lahko kupil, Hattova zaradi bolezni ni mogla več igrati tako dobro kot prej. Njena kariera je bila po njegovem mnenju tako po krivici spregledana, zato je želel, da je vsaj njen konec veličasten.

Hattova ni počivala na lovorikah
To je vsekakor bil, saj so lani ob njeni smrti časniki pisali o smrti ene največjih pianistk 20. stoletja, ki je vrhunec kariere dosegla po 60. letu, ko večina pianistov že počiva na lovorikah in se ne trudi več pretirano. Začetek obdobja njene slave sovpada z začetkom plagiatorskega udejstvovanja njenega moža, za katerega pa naj sama ne bi vedela, zatrjuje Barrington-Coupe. Ker posnetkov s kaset ni mogel prenesti na zgoščenke, se je odločil, da še enkrat posnameta njen repertoar.

Bolezen preprečila vrhunsko igranje
Hattova se je tudi med boleznijo držala strogega urnika vaj in igranja, zato je privolila v to, da se znova poda v studio in posname že posneta dela. A med igranjem jo je vedno znova prekinila bolečina, zato naj bi se Barrington-Coupe v obupo odločil, da slabe posnetke prekrije z dobrimi (ali vrhunskimi) posnetki drugih pianistov. Pri tem je iskal zlasti posnetke tistih glasbenikov, katerih način igranja je bil podoben načinu njegove žene. Večkrat si je izposojal predvsem pri pianistih, ki so jih učili isti učitelji kot Hattovo, saj so uporabljali podobno tehniko sprehajanja po klavirskih tipkah.

Kdo bo opral njeno čast?
"Mojstrstvo" Hattove je slavil tako rekoč ves svet, ki zdaj zahteva, da slepar pojasni, kateri posnetki so v resnici njeni, za katere pa bi se morala zahvaliti drugim pianistom. Barrington-Coupe tovrstno opredelitev zanika in pravi, da ga je vse to tako izmučilo, da si zdaj želi samo še počitka.