Tan Dun je presegel slogovne in kulturne meje in postal eden najslavnejših skladateljev. Foto: MMC RTV Slovenija/Ksenja Tratnik
Tan Dun je presegel slogovne in kulturne meje in postal eden najslavnejših skladateljev. Foto: MMC RTV Slovenija/Ksenja Tratnik
false
Direktor Slovenske filharmonije Damjan Damjanovič je takole Tan Dunu izročil posebno majico. Foto: MMC RTV Slovenija/Ksenja Tratnik
false
Tan Dun bo v nedeljo z glasbeniki Slovenske filharmonije in Orkestru fundacije Opere Giuseppe Verdi slovesno odprl 63. izvedbo ljubljanskega festivala. Foto: MMC RTV Slovenija/Ksenja Tratnik
false
Kitajski skladatelj pravi, da do Ljubljane čuti posebno navezanost. Foto: MMC RTV Slovenija/Ksenja Tratnik
false
Damjan Damjanovič, Tan Dun in Drago Brlek so v zadnjih pripravah pred sobotnim koncertom v Trstu in nedeljskim v Ljubljani. Foto: MMC RTV Slovenija/Ksenja Tratnik
false
Pred novinarsko konferenco se je Tan izkazal tudi kot turistični vodnik. Foto: MMC RTV Slovenija/Ksenja Tratnik
false
Dobro razpoložena Tan Dun in prvi mož Ljubljana Festivala Darko Brlek, ki je izrazil veliko veselje, da so se urniki izšli in je kitajski skladatelj in dirigent lahko znova prišel v Ljubljano. Foto: MMC RTV Slovenija/Ksenja Tratnik

"Zdi se mi, kot bi se vrnil domov, kot bi se vrnil v domovino svoje glasbe, svojega duha. Res imam rad ljudi tu. Čutim, da je moja glasba doma tu," je vzneseno dejal Tan.

Nedeljski koncert bo sestavljen iz štirih delov: skladb iz filmov Prežeči tiger, skriti zmaj, za katerega glasbo je bil skladatelj nagrajen z oskarjem, Junak in Banket, ki predstavljajo t. i. Trilogijo borilnih veščin, sklepno dejanje koncerta pa predstavlja del z naslovom Trojno vstajenje. Če so prva tri dela v znamenju enega inštrumenta, v prvem ima glavno vlogo violončelo, v drugem violina in v tretjem klavir, so v sklepnem delu ob orkestru združeni vsi trije inštrumenti. "Gre za konceptualno delo," je pojasnil Tan.

Najprej film, potem glasba
Kot je pojasnil skladatelj, je glasba v vseh treh filmih odraz ljubezenskega dogajanja: v vseh treh filmih se namreč glavne junakinje odpovejo oz. žrtvujejo za ljubezen. V Prežečem tigru, skritem zmaju se Jade žrtvuje za duhovno ljubezen, v Banketu se cesarica Wan žrtvuje za hrepenenje in maščevanje, v Junaku pa se Snow žrtvuje za domovino. Pri vseh treh filmih, ki so nastali v daljšem časovnem razponu, je, kot je poudaril Tan, napisal glasbo za že narejen film, vendar šele, ko je našel režiserja, katerega film je bil idejno v sozvočju z njegovo osnovno skladateljsko premiso: da je film vseboval borilne veščine, da je šlo za ljubezensko zgodbo in za točno določen inštrument. "Šlo je za glasbo za film," pojasni slogan dolgoletnega dela.

Pred dvema letoma pa je trilogiji dodal četrti del, Trojno vstajenje, v katerem se violončelo, klavir in violina združijo, kar po skladateljevih besedah odraža vrnitev upanja. "Gre za metaforično vrnitev upanja za ljubezen, gre za vstajenje žensk." Delo je skladatelj posvetil nemškemu skladatelju Richardu Wagnerju ob 200. obletnici njegovega rojstva in njegovemu Nibelunškemu prstanu.

Najprej glasba, šele potem film
Pri ustvarjanju pa je bil koncept ravno obraten kot pri prej omenjenih treh delih za film: najprej je napisal glasbo, filma pa (še) ni. "Tu pa velja princip: film za glasbo," je dejal Tan in pojasnil, da je njegova želja, da bi mladi filmski ustvarjalci z različnih koncev sveta posneli kratke, 15-minutne filme na njegovo glasbeno podlago, ki bi jih potem pozneje lahko združili tudi v celovečerni film. "Mogoče bi naslednje leto že lahko imeli šest finalistov. Gre za konceptualno delo, ki čaka na uresničitev."

Nedeljski koncert bo tudi prava paša za oči, saj bodo vzporedno z glasbo na velikih platnih na ogled tudi odlomki iz prej omenjenih filmov. Kot je na novinarski konferenci dejal Tan, sinergija glasbe in vizualne podobe še poudari občutenost borilnih veščin, ki imajo v vseh treh filmih izjemno veliko vlogo. "Gre za zelo močno izkušnjo. Za mlade je vizualnost glasbe še posebej zelo pomembna," je dejal skladatelj.

Solistke večera bodo Lana Trotovšek (violina), Zhu Linin (čelo) in Yingdi Sun (klavir). Koncert bodo dan prej odigrali v Trstu.

Tan je odraščal v komunistični Kitajski in kot otrok ni imel možnosti za učenje glasbe. Ko je pri 19-letih slišal Bacha, Beethovna in Mozarta, je bila odločitev, da se zapiše glasbenemu ustvarjanju, jasna in dokončna. A najprej je moral dve leti, v skladu z Maovo politiko, delati na riževih poljih, kjer je čas izkoristil za poslušanje ljudske glasbe in med drugim postal vaški dirigent. Tragične okoliščine smrtne nesreče glasbenikov na turneji Pekinške operne hiše so bile vzrok za to, da so Tana poklicali v Peking. Po Maovi smrti so se razmere na Kitajskem začele spreminjati, Tan se je srečal z zahodnim glasbenim izročilom in leta 1978 je bil med 30 srečneži, ki so jih med tisoč kandidati izbrali za študij na Centralnem konservatoriju. Osem let pozneje se je preselil v New York, kjer je diplomiral in doktoriral na Univerzi Columbia. Sprva se je največ posvečal ustvarjanju simfoničnih del, pozneje pa so se njegove ustvarjalne poti prekrižale s filmskimi režiserji, kar je odprlo vrata zelo plodnemu ustvarjanju filmske glasbe.


Pester program festivala ponuja za vsakogar nekaj
Kot je na tiskovni konferenci poudaril direktor Festivala Ljubljana Darko Brlek, bo do septembra Ljubljana gostila številne vrhunske domače in tuje glasbenike. Po nedeljskem odprtju bo že v ponedeljek potekala Poletna noč, ki bo posvečena uspešnicam Elze Budau, konec junija bo Tomaž Domicelj ob 50. obletnici delovanja predstavil avtorski projekt, h kateremu je povabil tudi Lada Jakšo, potem pa bo sledilo gostovanje Krzyszstofa Pendereckega, ki ga je Guardian razglasil za največjega še živečega poljskega skladatelja. Predstavil bo Poljski rekviem, enega svojih ključnih del.

Julij bo v znamenju gostovanj Beloruskega državnega komornega orkestra, ponovitev muzikala Cvetje v jeseni in koncerta slovite mezzosopranistke Eline Garanče. Med julijskimi vrhunci festivala so tudi koncert baritonista Željka Lučića, gostovanje Mariinskega gledališča iz Sankt Peterburga z Romeom in Julijo ter koncerta pianistov Nikolaja Luganskega in Daliborja Miklavčiča, 2 Cellos, izraelskih filharmonikov ... Septembra bo na spored Faust Tomaža Pandurja, za konec pa bo nastopila še Mlada nemška filharmonija. Celoten spored si lahko ogledate tukaj.

V spodnjem posnetku pa lahko izveste še, kaj je sloviti gost povedal za oddajo Poletna scena.

Tan Dun pripravljen na zagon Ljubljana festivala
Tan Dun pripravljen na zagon Ljubljana festivala