48. Jazz festival Ljubljana ohranja zasnovo predstavljanja velikih imen domačega in svetovnega džeza. Foto: EPA
48. Jazz festival Ljubljana ohranja zasnovo predstavljanja velikih imen domačega in svetovnega džeza. Foto: EPA
Bill Laswell
Nastop Billa Laswella bo vrhunec prvega festivalskega večera. Foto: Oliver Heisch
Nils P. Moldvaer
Med nastopajočimi bo zagotovo izstopal norveški trobentač Nils P. Moldvaer. Foto: Oliver Heisch
Vlatko Stefanovski
Vlatko Stefanovski - eden od tistih, ki bodo oblikovali petkov oziroma slovenski večer na letošnjem džez festivalu. Foto: Jazz festival Ljubljana
Steve Coleman
Steve Coleman velja za velikega mojstra džezovske improvizacije. Foto: Jazz festival Ljubljana
Dišalo je po jazzu

Ljubljanski festival je v preteklih letih gostil številne zvezdnike džeza oziroma z njim povezanih zvrsti. Tako smo na odru v Križankah v nedavni preteklosti lahko videli saksofonista Maceo Parkerja, kitarista Johna Scofielda, francoskega Jimmija Hendrixa na trobenti, Erica Truffaza, bobnarski legendi Roya Haynesa in Jacka de Johnetta, če jih naštejem le nekaj. Tudi letos so spremljevalne prireditve, ki so potekale ves junij na različnih krajih po Ljubljani, na neki način napovedovale tri glavne festivalske dneve.

V četrtek bo šlo zares
Prvi večer je odprl poljski trobentač Tomasz Stanko, čigar mentor je bil poljski oče džeza, Kryzstof Komeda, ki je zaslovel tudi s skladanjem filmske glasbe za filme Romana Polanskega. Stanko je vsekakor zastavonoša poljske džezovske scene, saj je album From The Green Hill v Nemčiji prejel nagrado nemških kritikov za album leta. Sam svojo glasbo opiše z besedami "iz nereda v red, iz besa v liričnost".

Večer je zaznamoval tudi ameriški pianist Matthew Shipp, ki so ga kritiki označili za enega izvirnejših in samosvojih avantgardnih pianistov svoje generacije. Ship, ki je lani že stal na odru Križank, se bo predstavil s svojo zasedbo, v kateri vidno vlogo prav gotovo igra kontrabasist William Parker. To, da je Shipp poleg džeza igral tudi v številnih hiphopovskih zasedbah, bo vsekakor zanimivo opazovati, s čim nam bo postregel letos.

Vrhunec prvega večera je bil prav gotovo nastop vsestranskega Billa Laswella. Laswell je zaslovel ne le s svojim glasbenim, temveč tudi s produkcijskim ustvarjanjem. Kot producent je sodeloval z zvenečimi imeni, kot so Motorhead in Herbie Hancock. Svoje najnovejše skladbe nam bo predstavil z zasedbo Material, v kateri je zbral nekaj zvenečih imen, med katerimi prav gotovo izstopata norveški trobentač Nils Petter Moldvaer in bobnar Hamid Drake.

Petek v znamenju Slovencev
Petkov večer bo prav gotovo v znamenju slovenskih barv. Te bo na letošnjem festivalu najbolj številčno zastopala zasedba Fool Cool Jazz Orchestra. V njej so pod vodstvom Izidorja Leitingerja zbrani najboljši slovenski džezisti mlajše in srednje generacije. Njihov nastop bo balkansko obarvan, saj bodo predstavili Leitingerjevo Suito Quasi Balkaniko, kot solist pa bo nastopil makedonski vitruoz na kitari, Vlatko Stefanovski. Drugi solist bo ekscentrični Simone Zanchini na harmoniki. "Foolcoolovci" so isti program prvič predstavili že lani jeseni, a takrat le z Zanchinijem. Okrepljeni s Stefanovskim, vodjem legendarne skupine Leb i Sol, pa bodo prav gotovo poskrbeli za pravo poslastico večera.

Petkov večer bodo zaznamovali še tradicionalna džezovska pianistka Geri Allen s triom in posebnima gostoma - Carmen Lundy na vokalu in plesalcem stepa Mauricom Chestnutom.
Posebno doživetje bo prav gotovo tudi saksofonist Lee Konitz, ki svojo življenjsko osemdesetletnico praznuje z nastopanjem s svojim nonetom. Zanimivo, ker se je prav s sodelovanjem v nonetu Milesa Davisa vpisal v zgodovino cool džeza. Posebnost tega je vpeljava klasičnih glasbil, na primer francoskega roga, basklarineta in violočnela. Slednji dve glasbili sta tudi zastopani v tokratnem nonetu Leeja Konitza.

Zadnji večer z zanimivom ogrevanjem
Uvod v zadnji, sobotni večer, bo letos pripadel Nemcu Markusu Poppu, ustvarjalcu eksperimentalne elektronske glasbe. Umetnik, ki nastopa pod imenom Oval, bo letos zastopal elektrodžezovsko sceno, ki se zadnjih nekaj let predstavlja na ljubljanskem festivalu. V Štihovi dvorani Cankarjevega doma bo perfekcionistični umetnik predstavil zvočno pustolovščino, v kateri se prepletata avantgardna klasika in inovativna elektronika. To, da je Popp v preteklosti delal remikse za čikaške postrockerje Tortoise, je le še razlog več za udeležbo na ogrevanju pred finalnim večerom jazz festivala.

Uvodni del sobotnega koncerta v Križankah bo pripadel Maji Osojnik, slovenski flavtistki, ki se bo predstavila s svojim sekstetom. V njem je zbrala avstrijske glasbenike, s katerimi je izdala album Oblaki so rdeči, v njem pa na džezovski način preigrava slovenske ljudske pesmi.

Sobotni večer bo zaznamoval tudi Steve Coleman, čikaški saksofonist, ki bo nastopil s svojo zasedbo Five Elements "Rhythm Edition". Glasbenik, ki je rodno mesto sredi 70. zamenjal za Veliko jabolko, je mojster improvizacije. Na ljubljanskem festivalu mu bosta družbo na odru in ritmično podlago za glasbo dajala kar dva bobnarja.

Čast skleniti 48. jazz festival Ljubljana bo letos pripadla kubanskemu pianistu Omarju Sosi. Sosa velja za enega bolj inovativnih nadaljevalcev afrokubanskega izročila. K temu nazivu so bržkone pripomogle nominacija za grammyja, nagrada BBC-ja za glasbe sveta in življenjska nagrada za prispevek k razvoju latinskoameriške glasbe v ZDA. V njegovem triu bo zabobnal tudi Julio Baretto, ki je igral tudi z odličnim pianistom Gonzalom Rubalcabo. S svojo ploščo Iyabó pa je postavil nov mejnik v tolkalskih standardih afrokubanske glasbe.

Jernej Sobočan

Dišalo je po jazzu