Čas okrog podelitve zlatih globusov (letošnja bo potekala v zgodnjih urah ponedeljka po našem času) in čas, ko se odpre uradno glasovanje za oskarjevske nominacije (znane bodo 15. marca), je v Los Angelesu obdobje, ko režiserji, igralci in producenti potrpežljivo razlagajo anekdote o svojem "ustvarjalnem procesu" vsakemu glasujočemu članu Akademije, ki ga dobijo v kremplje. Etapa promocijskih filmskih kampanj je ključna za izbiro nominirancev in za nekakšen splošni konsenz o tem, kdo so favoriti tokratne sezone nagrad.
A letos so vsi ti rituali doživeli korenite pretrese. Nekaj okroglih miz so organizatorji preselili na Zoom, ogromno promocijskih dogodkov je preprosto odpadlo. Glasujoči člani Akademije bodo seveda še vedno lahko videli vse filme, ki se kvalificirajo za nominacije: na posebni platformi, ki jo je zanje pripravila Akademija, je nič manj kot 177 filmov (in praktično nobenega vodnika, ki bi gledalca usmerjal).
Vodje promocijskih kampanj so za reportažo v časopisu The Washington Post opisovali, kako velika izguba je bila za njihov posel ukinitev galaprireditev. A na situacijo se da gledati tudi z druge plati: razrahljanje tradicionalne hierarhije pomeni, da bi se lahko v ospredje tekme za nagrade prebili tudi filmi, ki v "običajnem" letu ne bi imeli možnosti za zmago. "Brez vseh promocijskih prireditev bomo imeli najbolj 'čisto' sezono nagrad do zdaj," je komentiral analitik zabavne industrije Dave Karger. "Morda bo tudi najbolj čudna."
Odsotnost srečanj v živo je že pustila pečat na zlatih globusih, ki jih bodo podelili v nedeljo: med nominirance so se uvrstila popolnoma nepričakovana imena – za film Music, za katerega je nominirana igralka Kate Hudson, je pred razglasitvijo nominacij slišal le malokdo. "Zaradi okrnjenih kampanj, redkejših prireditev za industrijo in zaradi tega, ker le redkokdo bere strokovno časopisje, se ne ustvarja neki splošen konsenz – glasovalci so prepuščeni svojemu lastnemu okusu in mnenju," je tvitnil nekdanji urednik revije The Hollywood Reporter Matthew Belloni po razglasitvi nominacij za zlate globuse. "Oskarji bodo morda enako velik šok."
Povprečen gledalec se niti ne zaveda, da v filmski industriji obstaja cela četica veteranov, ki pomagajo studiem prirejati projekcije in sprejeme, zakupovati oglase in zagotoviti objave v medijih. Njihova naloga je, da svojim strankam priskrbijo nominacije na samo za oskarje in zlate globuse, ampak tudi za nagrade različnih strokovnih cehov, britanske bafte in nagrade kritiških združenj. Cena kampanje za posamezen film lahko doseže tudi 20 milijonov dolarjev – a studii verjamejo, da so pametna investicija, češ da bi brez njih vsi člani Akademije preprosto glasovali za tiste filme, pri katerih je sodelovalo največ njihovih prijateljev.
Lansko zgodovinsko zmaga južnokorejske drame Parazit na oskarjih stroka delno pripisuje tudi temu, da so režiser Bong Joon-ho in njegova ekipa na vsaki prireditvi za stroko očarali udeležence in jih tako opozorili na film, ki bi sicer morda ostal neopažen. Na podoben način se je vsem priljubila ekipa filma Oblika vode Guillerma del Tora, ki se je za nagrade potegovala v sezoni 2017/18.
"Kot organizirati juriš v živem pesku"
V sezoni, v kateri je manj spektaklov in cirkusa, je tako manj prostora za lobiranje – a tudi manj priložnosti, da se kakšen nefavorit prebije v ospredje. "Letos imam ogromno težav," je za omenjeni časopis priznal promotor, ki je v preteklosti do nominacij spravil že več avtsajderjev. "Preprosto ni veliko priložnosti, da bi ljudem kaj povedal o našem filmu."
Odsotnost srečanj v živo pomeni tudi pomanjkanje povratnih informacij. Na začetku sezone nagrad stroka prve favorite za nagrade določi glede na reakcije gostov po posebnih projekcijah – in vsega tega letos ni. "Organizirati kampanjo za nagrade v času pandemije je podobna izkušnja kot organizirati juriš v živem pesku," se je za reportažo pridušal eden od producentov, ki so ostali anonimni.
Kaj pa "podkupovanje" z darili?
Promoviranje filma torej pomeni, da je treba radodarno odpreti denarnice. Pravila Akademije narekujejo, da ne smejo producenti njihovim članom pošiljati nobenih daril, razen DVD-ja filma. Dovolijo pa razkošje na dan "premiere", kar trenutno pomeni dan, ko se film začne predvajati na digitalni platformi. Ob nedavni premieri drame Malcom & Marie je podjetje Netflix tako izbrancem v Los Angelesu razpošiljalo večerje iz luksuzne lokalne restavracije, glasovalcem drugje po ZDA pa bone za večerjo v vrednosti sto dolarjev. Drugi studii pošiljajo drage steklenice alkoholnih pijač, kar naj bi asociiralo na luksuz njihovih filmov.
Studio Searchlight Pictures, ki letos stavi na dramo Nomadland, svojo kampanjo bazira na okroglih mizah in debatah o filmu, ki načenja temo ekonomskih migracij na ameriškem Zahodu. Drama, ki je zmagala na festivalih v Benetkah in Torontu ter na nagradah gotham, velja za enega od favoritov letošnje sezone. Studio se pri promociji zanaša na tradicionalen pristop: gostovanja na daljavo na virtualnih filmskih festivalih in številne intervjuje z režiserko, Chloe Zhao.
Ker so številni studii prestavili premiere filmov, s katerimi so nameravali nagovoriti najširše občinstvo, je letos v tekmi občutno manj filmov, za katere navijajo množice (v prejšnjih letih so to bili Bohemian Rhapsody, Zvezda je rojena in podobni). Letos bi tak status morda imela nova Zgodba z Zahodne strani v režiji Stevena Spielberga, a je film studio prestavil na december 2021. A s tem se je obenem odprl prostor za "manjše" filme, kakršni so že omenjeni Nomadland, Obetavna mladenka in Minari.
Pandemična situacija je seveda še večji primat omogočila ponudnikom pretočnih vsebin, ki producirajo lastne filme. Netflix stavi na vietnamsko dramo Da 5 Bloods, na biografsko sago Mank, na politično štorijo Sojenje čikaški sedmerici in na poslednji film Chadwicka Bosemana, Ma Rainey’s Black Bottom. Amazonova filmska produkcija letos upe polaga v zgodovinsko dramo One Night In Miami.
A v resnici razen Dežele nomadov letošnja sezona nagrad nima izrazitih favoritov. Nekateri analitiki to vidijo kot prednost, češ da je letošnje leto končno priložnost, da se stereotipni "veliki" filmi umaknejo manjšim dramam, ki odražajo to, kar ljudje v svetu trenutno prestajajo.
Pragmatike pa skrbi, da bo podelitev oskarjev, ki se že nekaj let nagiba k malo bolj "nišnim" filmom, dokončno izgubila pozornost najširših množic. "Preobrazba oskarjev v nagrajevanje odbitih, neodvisnih filmov ni imela ravno blagodejnega učinka na gledanost," ugotavlja analitik Richard Rushfield, ki se je zavzemal za odpoved letošnjih oskarjev. "Kaj mislite, da se bo zgodilo z gledanostjo, če v igri ne bodo več filmi, ki jih je videlo malo ljudi, pač pa filmi, ki jih ni videl nihče?"
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje