V Bahkantkah, ki pripovedujejo o tem, kaj se zgodi, če se ne spoštuje bogov, nastopajo Zoja Odak, Vili Matula, Mislav Čavajda in Tajana Jovanović. Foto: www.splitsko-ljeto.hr
V Bahkantkah, ki pripovedujejo o tem, kaj se zgodi, če se ne spoštuje bogov, nastopajo Zoja Odak, Vili Matula, Mislav Čavajda in Tajana Jovanović. Foto: www.splitsko-ljeto.hr
Nekatere so že pred premiero razburile napovedi prizorov, v katerih so igralci oblečeni v plašče iz mesa in o kosih mesa, ki jih mečejo s strehe šole. Foto: www.splitsko-ljeto.hr
Ivo Sanader
Umik predstave je za nedopustno dejanje označil tudi hrvaški premier Ivo Sanader. Foto: EPA

Je bilo to obravnavanje bližnje hrvaške zgodovine, uporaba Sanaderjeva govora ali surovo meso, v katerega so med predstavo oblečeni igralci? Po burnem odzivu javnosti in hrvaškega premiera Iva Sanaderja, da takšna cenzura v hrvaški kulturni ni sprejemljiva in je treba napako popraviti ter predstavo vrniti na oder, so tako Evripidovo tragedijo v žiriji Olivera Frljića le odigrali na 54. festivalu Splitsko poletje.

Štrljić si je premislil po Sanaderjevi izjavi
Premiera predstave pa je tako najbrž zbudila precej več pozornosti hrvaških medijev, kot bi je bila deležna brez "škandala" (če nedavno dogajanje na Splitskem poletju opišemo z besedo, s katero je dogodek označil Frljić). Česa se je torej ustrašil ravnatelj festivala Milan Štrljić, ki je sprva zahteval njeno prepoved, dan pozneje pa je na tiskovni konferenci pojasnil, da je šlo le za nesporazum, predstavi pa dopustil premiero. V Jutarnjem listu komentirajo, da si je Štrljić, sicer tudi intendant Hrvaškega narodnega gledališča, Split premislil potem, ko je premier Sanader, tudi sam nekoč ravnatelj splitskega HNK, zahteval, da se predstava vrne na program.

Prvič v zgodovini samostojne Hrvaške
Kot še poroča Jutarnji list, se nikoli v zgodovini samostojne Hrvaške ni zgodilo, da bi vodja gledališča določil umik premiere predstave, zlasti ne zaradi razloga, da predstava morda ni po okusu politične oblasti. Zato bi bilo edino prav, še pišejo, da bi Štrljić odstopil, češ da lahko le tako ohrani ugled funkcije, ki jo opravlja, in osebni mir.

"Gre za resno in premišljeno predstavo. Naključje je bilo, da je narejena v sklopu institucije, ki nima potrpljenja za družbeno in gledališko povpraševanje," je še zapisal omenjeni hrvaški časopis. Kot poroča Vjesnik, ponujajo ustvarjalci predstave sodobne Bakhantke, ki spregovorijo o aktualnih družbenih problemih, kulturocidu, norosti vojne, tragedijah, percepciji gledališča v gledališču, sveta v svetu, ter o Splitu danes in o Splitu takšnem, kot je bil pred 15 ali več leti. Kot ugotavljajo v časopisu, pa premiera, ki je bila na dvorišču osnovne šole Spinut, vendarle ni pritegnila toliko obiskovalcev, kot bi jih glede na medijsko pozornost lahko pričakovali.

Razburjali so namreč z napovedanimi prizori, v katerih kosi mesa padajo z vrha šolske stavbe na oder, v katerih so igralci odeti v suknjiče, sešite iz mesa, ob tem pa pijejo pravo vino ter da na odru zažgejo maketo zagrebškega Hrvaškega narodnega gledališča.

Odziv avtorjev in igralcev
Ustvarjalci predstave so po njenem umiku opozorili, da je treba razlog za to očitno iskati v govoru premiera Iva Sanaderja, ko je pred leti še kot opozicijski voditelj na splitski rivieri grmel proti sojenjem hrvaškim generalom za vojne zločine. Med razlogi, ki bi znali razburiti vodstvo Splitskega poletja, pa so navedli tudi uporabo dejstev s sojenja za vojne zločine v splitskem pristanišču Lora. Tudi avtorji predstave so po njenem umiku zahtevali tudi Štrljićevo zamenjavo.

Zadnjo hrvaško izvedbo enega najbolj tragičnih dramskih zapletov, ki ga je Evripid zasnoval pred samim konec svojega življenja, so v Jutarnjem listu opisali kot zgodbo o krvoželjnem Dionizovem maščevanju, ki zastavlja vprašanje "naših" krvoželjnosti. "Raziskuje se vloga priče, ne žrtve ali storilca."
M. K.