Jorge Oteiza je s svojimi deli zaznamoval tudi urbano krajino nekaj baskovskih mest. Foto: EPA
Jorge Oteiza je s svojimi deli zaznamoval tudi urbano krajino nekaj baskovskih mest. Foto: EPA
Tudi muzej, posvečen Jorgeju Oteizi, je nenavadne abstraktne oblike. Foto: EPA
Jorgeja Oteizo je prevzela umetnost neolitskih ljudstev. Foto: EPA

Na razstavi Oteiza: Mit in modernizem bo predstavljenih 125 Oteizovih del, skulptur, risb in kolažev, ki jih je baskovski umetnik ustvaril v 50. letih, na vrhuncu svoje ustvarjalne moči.

Povsem samosvoj slog
Umetnostni kritiki niso nikoli mogli povsem natančno opredeliti sloga Jorgeja Oteize. V njegovih delih se namreč prepletajo vplivi tradicionalne baskovske kulture in primitivnih južnoameriških kultur ter sodobnih umetniških smeri kubizma, suprematizma in konstruktivizma. Umetniški izraz Jorgeja Oteize se tako močno razlikuje od njegovih sodobnikov, z drugimi umetniki obdobja neposredno po drugi svetovni vojni pa ga povezujejo duhovna in humanistična sporočila njegovih umetnin.

Kiparjenje kot eksperiment
Oteizo je navduševalo raziskovanje geometrijskih oblik in njihovega povezovanja v skulpturi, zato je svoje kipe poimenoval "laboratorijski eksperimenti", svoj atelje pa je označil kot laboratorij. Abstraktne Oteizove umetnine imajo precej skupnega tudi z masivnimi umetniškimi elementi neolitskih ljudstev, zaradi česar so blizu minimalističnemu gibanju, katerega temelja sta v 20. letih 20. stoletja položila Kazimir Malevič in Marcel Duchamp, v 50. pa se je razcvetelo v ZDA.

Obsežna razstava je rezultat sodelovanja med Guggenheimovim muzejem v baskovski prestolnici Bilbao ter ustanovama Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia in State Corporation for Spanish Cultural Action Abroad, na ogled pa bo le do 24. avgusta.

Odločila je Južna Amerika
Jorge Oteiza se je leta 1908 rodil v kraju Guipuzcoa v Baskiji. Najprej se je posvetil študiju medicine, a je hitro spoznal svoje pravo življenjsko poslanstvo in se preusmeril na študij umetnosti. Umetnost Jorgeja Oteize je močno zaznamovalo življenje v Čilu in Argentini med letoma 1935 in 1948, ko se je posvetil študiju neolitske umetnosti v tem delu sveta.

Kako skulptura učinkuje v prostoru
Prelomnico v Oteizovi umetniški karieri je prineslo leto 1950, ko je umetnik ustvaril skulpturo Trojna in svetlobnolahka enota, ki je bila uvod v Oteitovo eksperimentiranje z "estetsko naravo skulpture kot popolnoma prostorske entitete". Tega leta je začel tudi oblikovati kipe za baziliko v baskovskem romarskem središču Aranzazu. V 50. letih je Oteiza ustvaril svoja najboljša dela, širša javnost pa je njegovo umetnost začela primerno ceniti šele v 80., ko so se tudi drugi španski umetniki začeli prebijati na vrh mednarodne umetniške srenje.