Močne barve in redukcija ornamentov na preproste geometrijske oblike so bile simbol oblikovanja obdobja po Dunajskem kongresu, ki je pomenil nastop politično reakcionarne dobe. Foto: Albertina
Močne barve in redukcija ornamentov na preproste geometrijske oblike so bile simbol oblikovanja obdobja po Dunajskem kongresu, ki je pomenil nastop politično reakcionarne dobe. Foto: Albertina
Biedermeier - Die Erfindung der Einfachkeit (Bidermajer - Izum preprostosti)
Stoli, ki bi jih lahko izdelali tudi oblikovalci obdobja modernizma, ki so ustvarjali skoraj sto let po vzponu bidermajerja. Foto: Albertina
Biedermeier - Die Erfindung der Einfachkeit (Bidermajer - Izum preprostosti)
Bidermajer je bil v modi predvsem v Srednji Evropi, Francija pa se je v tem času navduševala nad empirom, slogom pod vplivom antične estetike. Foto: Albertina

Tudi sicer bidermajer pogosto povezujemo s težnjo malomeščanov, da bi izkazali svoj "dober okus" in gmotno preskrbljenost. Pa vendar je bil v svojem izvoru bidermajer del kulture plemstva. O tem pripoveduje velika razstava Bidermajer - Izum preprostosti (Biedermayer - Die Erfindung der Einfachkeit), ki v dunajskem muzeju Albertina prikazuje slog, s priseganjem na katerega je skušalo nemško plemstvo po letu 1820 izraziti svojo novo etično držo.



Ponovno izpolnjevanje volje nadvojvode Karla
S postavitvijo, ki obsega okoli 450 predmetov, se bidermajer pravzaprav vrača v palačo Albertina. Okoli leta 1820 je namreč nadvojvoda Karl ukazal palačo preurediti v tedaj najbolj modnem slogu. Pri tem je treba pristaviti, da bidermajer nikakor ni bil vseevropska modna muha. V Franciji so tedaj "noreli" za empirom, imenovanim tudi druga faza neoklasicizma, katerega posebnost je bilo močno naslanjanje na arhitekturne prvine, ornamente in simbole antičnega Rima in stare Grčije.

Dihotomija modernosti ...
To pomlad bodo Albertino spet preuredili po Karlovem okusu. Novi nakupi in darila pokroviteljev naj bi zadostovala za to, da bodo čez nekaj tednov sobane Albertine spet zasijale kot v času politično turbulentne vladavine avstrijskega kralja Franca I. Bidermajer je bil pravzaprav dvoličen slog. Oblikovno je bil izrazito sodoben in, kot so zapisali v časopisu Die Welt, ob zgolj bežnem pogledu na katerega izmed stolov v slogu izvirnega bidermajerja bi lahko hitro pomislili na oblikovalske dosežke modernista Miesa van der Rohea.

... in konservativizma
Vsebinsko pa je bil bidermajer konservativen. Slike, katerih posebnost je bila uporaba močnih barv, in tudi pohištvo so bili reprezentanti državne zgradbe in izvora državne oblasti. Nekaj znakov skorajšnjega nastopa velikih sprememb v družbeni strukturi - v mislih imamo predvsem vzpon meščanstva - pa je izpričeval tudi bidermajer. Eden izmed teh znakov je priljubljena okrogla mizica za pitje čaja. Okrogla miza je odpravila hierarhijo sedenja okrog mize in je omogočala enakopraven dialog ob neformalnem srečanju.

Ob omembi bidermajerja najprej pomislimo na dunajsko gospodo. Pa vendar je slog začasno zagospodoval tudi v drugih središčih družabnega življenja Srednje Evrope. Razstava v Albertini tako pogleda tudi v usodo bidermajerja v Münchnu, Berlinu in Kopenhagnu.