Začetki v modernizmu ... Foto: Architekturzentrum Wien
Začetki v modernizmu ... Foto: Architekturzentrum Wien
Bernard Rudofsky: La Casa (1969–71)
... nadaljevanje pri proučevanju soodvisnosti arhitekture, okolja in načina življenja. Foto: Architekturzentrum Wien
Bernard Rudofsky: sandali Bernardo
Bolj kot arhitekt se je Bernardo Rudofsky uveljavil kot oblikovalec čevljev. Foto: Architekturzentrum Wien

Tako je bilo v primeru avstrijskega arhitekta, oblikovalca čevljev in teoretika Bernarda Rudofskyja (1905-1988), čigar življenje in delo ta čas predstavlja dunajski Arhitekturni center (Architekturzentrum Wien). Kot arhitekt je Rudofsky ustvarjal v skladu z zapovedmi modernizma, vendar veliko njegovih objektov ni na ogled. Rudofsky je namreč po več uspešno uresničenih projektih v Italiji in Braziliji delo arhitekta kmalu skoraj povsem opustil in se posvetil delu teoretika, oblikovalca in kuratorja razstav o različnih, z oblikovanjem povezanih vidikih življenja.

Arhitekt malo bolj odprte glave
Razmišljanje Bernarda Rudofskyja je presegalo okvire, v katerih običajno razmišljajo arhitekti. Ni se ukvarjal le z vprašanji tehnike in estetike; primarno ga je zanimala vpetost posameznikovega življenja v umetno okolje. V Rudofskyjevih razstavah so se tako prepletale teme arhitekture, oblikovanja, mode in higiene. Tako je bilo tudi v primeru njegove najbolj znane in najpomembnejše razstave Arhitektura brez arhitektov, ki je bila prvič postavljena leta 1964, nato pa je kar enajst let potovala po svetu. V razstavi, katero je dopolnila knjiga z istim naslovom, je Radofsky izpostavljal pomen lokalne arhitekture v svetovni arhitekturni srenji anonimnih avtorjev, ki pa zaradi prilagojenosti lokalnim navadam pogosto učinkuje bolje od izmišljotin arhitektov svetovnega slovesa.

Telo kot konstrukt po zapovedih modnih gurujev
Že leta 1971 je Radofsky načel temo, ki danes bolj kot kdaj koli prej spremlja modne revije. Gre za temo deformiranja človeškega telesa. Vendar če danes govorimo o resničnih manipulacijah s telesom, je šlo pri Radofskyjevi razstavi Nemodno človeško telo iz leta 1971 za manj drastično preobražanje kontur človeškega telesa; namreč za deformiranje z oblačili, ki telo preobrazijo v umetno in nenaravno figuro.

Bernard Rudofsky je vedno izhajal iz človeškega telesa. naravnega človeškega telesa in njegove interakcije z življenjskim okoljem. Posameznik mora najti sam sebi lasten odnos do okolja in življenjski slog. S to filozofijo je bil Rudofsky usmerjen v preteklost in v prihodnost; v življenjski slog, ki ga je doba industrializacije uničila in za katerega si vedno bolj želimo, da bi se vrnil.

Polona Balantič