Umetnost svetlobnih instalacij je izumil šele izum električne osvetljave, zato lahko začnemo zgodovino te umetniške panoge slediti šele v drugi polovici 19. stoletja. Foto: EPA
Umetnost svetlobnih instalacij je izumil šele izum električne osvetljave, zato lahko začnemo zgodovino te umetniške panoge slediti šele v drugi polovici 19. stoletja. Foto: EPA
Leuchtende Bauten: Architektur der Nacht
Svetlobne instalacije odražajo tudi spremembe slogov, ki so obvladovali likovno umetnost 20. stoletja. Foto: EPA
Leuchtende Bauten: Architektur der Nacht
Najbolj domiselni razstavni objekti povezujejo likovno umetnost, prostorsko oblikovanje in umetnost manipulacije s svetlobo. Foto: EPA

Razstava Leuchtende Bauten: Architektur der Nacht (Žareče zgradbe: Arhitektura noči) v umetnostnem muzeju v Stuttgartu (Kunstmuseum) obravnava evropsko in ameriško zgodovino osvetljevanja. Ta se je pravzaprav začela šele v 19. stoletju, saj je šele izum plinske in električne osvetljave omogočil obravnavo osvetljave kot inherentnega elementa notranje opreme stavb.



Avantgardna osvetlitev pročelij
Že v dvajsetih letih 20. stoletja, ko so zadnji 'arhitekturni hit' v Združenih državah Amerike postali nebotičniki, pa je osvetljevanje pročelij stavb postalo že prava znanost. Tako kot je razvoj likovne umetnosti določalo menjavanje slogov, so se tudi trendi v osvetlitvi stavb skozi čas spreminjali. V prvih desetletjih prejšnjega stoletja so tako do izraza prišli tudi elementi avantgardne umetnosti, ki je tedaj obvladovala 'likovno sceno'. To obdobje razvoja osvetlitve stavb v Kunstmuseumu Stuttgart predstavlja model nebotičnika La Salle Wacker Building v Chicagu.

Stuttgartska postavitev se ne ustavi le pri arhitekturi. Predstavlja tudi svetlobne eksperimente umetnikov, ki so delovali v različnih poljih vizualnega ustvarjanja. Med drugim si bomo lahko do 1. oktobra ogledali fotografije Mana Raya in Huga Schmölza, slike Reinholda Nägeleja in Otta Dixa, vizionarske načrte Bruna Tauta in Hansa Scharouna in svetlobne skulpture Walterja Dexla.

Muzejska stavba kot svetlobni objekt
Osrednji motiv postavitve je problematiziranje javne osvetlitve. Kako najti sožitje med njeno umetniško razsežnostjo in njenim praktičnim namenom - 'preganjanjem' teme z javnih prostorov. Opozoriti velja tudi na to, da se stekleni muzej ponoči tudi sam spremeni v zanimiv svetlobni objekt. Stavba berlinskega arhitekturnega biroja Hascher und Jehle, ki je leta 2005 nadomestila staro stuttgartsko ustanovo Galerie der Stadt Stuttgart, tudi sama velja za svojevrsten galerijski eksponat. Stekleni obod naj bi umetnost iz zaprte 'akademske ustanove' prenesel med ljudi, ki pohajajo po cestah. Pregrade med notranjostjo in zunanjostjo se dokončno porušijo, ko pade mrak in osvetljena notranjost zasije v noči.